در شرایطی که بسیاری از خودروسازان جهان سعی دارند تا با جذب نسلهای جوانتر، برند خود را مدرن، پرانرژی و جذاب جلوه دهند، لکسوس در مسیری متفاوت گام برمیدارد. براساس گزارش جدید موسسه S&P Global Mobility، میانگین سنی خریداران جدید محصولات لکسوس در ایالات متحده به 57.6 سال میرسد که از رقبایی مانند بیامو و مرسدس بنز بالاتر است.
در بازه زمانی اکتبر 2024 تا ژانویه 2025، میانگین سنی خریداران خودروهای لوکس در ایالات متحده 54 سال بود. در حالی که میانگین سنی خریداران مرسدس بنز 55.7 سال و بیامو 54.3 سال گزارش شده است، خریداران لکسوس بهطور متوسط 57.6 ساله هستند. این آمار نشان میدهد که لکسوس بیشتر از دیگر برندهای لوکس، برای افراد میانسال و بازنشسته جذابیت دارد.
در کنار سن بالاتر، درآمد خریداران لکسوس نیز نسبت به میانگین درآمد مشتریان حاضر در بازار خودروهای لوکس کمتر است. طبق گزارش موسسه S&P Global Mobility، نزدیک به 47 درصد از خریداران این برند، درآمد خانوار کمتر از 150 هزار دلار در سال دارند. این رقم برای حدود 65 درصد از مشتریان برند بیامو، بیش از 150 هزار دلار محاسبه شده است.
با وجود این عوامل جمعیتی که ممکن است در نگاه اول منفی به نظر برسند، لکسوس از لحاظ فروش موفق بوده است. دادههای موجود نشان میدهد که در سه ماهه نخست سال 2025، فروش این برند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.8 درصد افزایش یافته و بهترین عملکرد فصلی تاریخ لکسوس را رقم زده است. این رکورد در ادامه سال 2024 ثبت شده که خود بهترین سال تاریخ این شرکت بوده است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این گزارش، توزیع جنسیتی خریداران لکسوس است. برخلاف تصور رایج از بازار خودروهای لوکس که در آن خریداران مرد نقش پررنگتری دارند، لکسوس توانسته است نظر مثبت طیف زیادی از بانوان را به خود جلب کند. در ماههای اخیر، 50.4 درصد از خریداران این برند از بین بانوان بودهاند؛ در حالی که میانگین خریداران زن در بازار خودروهای لوکس 40.6 درصد است. طبق انتظار، بیش از 61 درصد مشتریان بیامو مرد هستند؛ این رقم 1.9 درصد بیشتر از میانگین بازار است.
آیا برندهای لوکس باید جوانتر شوند؟ اگرچه برندهایی مانند داج و فراری ادعا میکنند مشتریانشان جوانتر از رقبا هستند، اما تجربه لکسوس نشان میدهد که سن بالاتر لزوماً به معنای کاهش فروش نیست. مشتریان مسنتر ممکن است قدرت خرید بالاتری داشته باشند و در تصمیمگیریها با دقت و ثبات بیشتری عمل کنند؛ عواملی که میتواند برای برندهای لوکس ارزشمند باشد.