#image_title

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اخیراً از استاندارد ملی جدیدی برای ایمنی باتری خودروهای برقی رونمایی کرده است که از اول جولای ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. این استاندارد تحت عنوان «الزامات ایمنی برای باتری‌های نیروی محرکه خودروهای برقی» اولین استاندارد جهانی است که تولیدکنندگان را ملزم می‌کند حتی در صورت وقوع پدیده انتقال داخلی حرارت، از آتش‌سوزی یا انفجار باتری جلوگیری کنند.

در نسخه قبلی این استاندارد، باتری‌ها باید پنج دقیقه قبل از وقوع آتش‌سوزی یا انفجار هشدار می‌دادند، اما در نسخه جدید، جلوگیری کامل از آتش و انفجار حتی در صورت وقوع انتقال حرارت اجباری شده است. همچنین، استاندارد جدید تاکید می‌کند که دود حاصل از حادثه نباید برای سرنشینان خطرناک باشد.

آزمون پخش حرارت به عنوان مهم‌ترین تغییر در استاندارد جدید معرفی شده است. در این آزمون، باتری‌ها باید در برابر انتقال حرارت داخلی مقاومت کنند و از گسترش آتش جلوگیری کنند.

علاوه بر این، استاندارد جدید شامل آزمون‌های جدیدی برای ارزیابی ایمنی عملیاتی است، از جمله آزمون ضربه از زیر خودرو برای بررسی ایمنی باتری در برابر برخورد از ناحیه زیرین، و آزمون ایمنی چرخه شارژ سریع که در آن باتری‌ها باید ۳۰۰ چرخه شارژ سریع را پشت سر بگذارند.

شرکت CATL، یکی از پیشروترین شرکت‌های تولیدکننده باتری، اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۰ نسل اول باتری‌های بدون گسترش حرارت را تولید کرده و محصولات آن با استانداردهای جدید تطابق دارند.

استاندارد جدید چین همزمان با یک حادثه پر سر و صدا برای خودروی برقی شیائومی SU7 منتشر شده است، حادثه‌ای که در آن خودرو پس از تصادف آتش گرفت و سه نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند.

کارشناسان معتقدند که اجرای این استاندارد ممکن است هزینه‌های تحقیق و توسعه برای شرکت‌های کوچک و متوسط را افزایش دهد، اما در بلندمدت مزایای آن بسیار زیاد خواهد بود، از جمله افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های پنهان بیمه، تعمیرات و نگهداری، و ایجاد ارزش بیشتر برای کل زنجیره تأمین خودروهای برقی.