آیا امکان افزایش شانس برنده شدن در قرعهکشی ایران خودرو وجود دارد؟
عرضه، تقاضا و شرایط فروش، سه عامل تعیینکننده برنده شدن در قرعهکشی ایران خودرو هستند.
سیستم قرعهکشی خودرو در برخی کشورها به عنوان راهی برای مدیریت تقاضا و عرضه یا در واکنش به مسائل زیستمحیطی و اقتصادی استفاده میشود. این سیستم در ایران نیز در سال ۱۳۹۹ به دلیل مشکلات عرضه و تقاضا راهاندازی شد. این سیستم چالشهای اجتماعی زیادی ایجاد کرد، از شادی و سکته بعد از برنده شدن خودرو گرفته تا ناراحتیهای بعد از برنده نشدن در دورههای مختلف. حساسترین قرعهکشیها مربوط به شرکت ایران خودرو است، به دلیل اختلاف قیمت نسبی بالا بین محصولات این شرکت در کارخانه و بازار. عامل دیگر در تقاضا برای خرید خودروهای تولید ایران خودرو، کلاس خانوادگی آنها است.
به طور کلی، راهی قطعی برای برنده شدن در قرعهکشی ایران خودرو وجود ندارد. قرعهکشی به طور تصادفی انجام میشود و برخی افراد بین ثبتنامکنندگان انتخاب میشوند و به عنوان برنده اعلام خواهند شد. نوع فروش، عرضه و تقاضا، سه عامل کلیدی در موفقیت در ثبتنام هستند.
عرضه: خودرو بیشتر، شانس بیشتر
احتمال به وقوع پیوستن یک حادثه به تعداد رخدادهایی که موجب وقوع آن حادثه میشود، بستگی دارد. هرچه تعداد رخدادها بیشتر باشد، احتمال وقوع حادثه نیز بیشتر است. عرضه خودرو در قرعهکشیهای ایران خودرو را میتوان به عنوان تعداد رخدادها عنوان کرد. هرچه عرضه بیشتر باشد، احتمال برنده شدن در قرعهکشی نیز بیشتر است.
در بین خودروهای ایران خودرو، برخی محصولات با توجه به آمارهای تولید و تجربههای گذشته، عرضه بیشتری دارند. از جمله این خودروها میتوان به سورن پلاس با موتور XU7P اشاره کرد. این تیپ از سورن به دلیل خارج شدن پژو پارس از چرخه تولید و جایگزین شدن آن در تمامی خطوط تولید پارس، احتمالاً تعداد بالایی از آن به تولید میرسد.
تقاضا: خواهان کمتر، شانس بیشتر
هرچه تقاضا کمتر باشد، شانس برنده شدن نیز بیشتر است. برخی از محصولات ایران خودرو تقاضای آنچنانی در بازار ندارند و همین موضوع باعث شده است که اختلاف قیمت کارخانه و بازار این محصولات کمتر باشد.
سورن پلاس با موتور XU7P در شرایط فروش فروردین ماه ایران خودرو حضور دارد که انتظار میرود همانند شرایط فروشهای دیگر این شرکت، تقاضای بالایی را ثبت نکند. گروه ۲۰۷ و دنا پلاس از پرتقاضاترین محصولات ایران خودرو هستند و در تمامی تیپها همیشه توانستهاند رکورددار شرایط فروش باشند.
پیش فروش: زمان بیشتر، عرضه بیشتر
معمولاً در پیشفروشهای ایران خودرو، میزان عرضه و تقاضا روالی منطقیتر را دنبال میکند و تجربه هم این موضوع را ثابت کرده است. در پیشفروش، برخلاف فروش فوقالعاده، به دلیل فرصت تولید بیشتر، خودروهای بیشتری عرضه میشوند. عرضه بیشتر خودرو باعث میشود شانس بیشتری در قرار گرفتن بین لیست برندگان وجود داشته باشد.