شرکت چینی CATL، یکی از پیشگامان تولید باتری خودروهای برقی، اخیراً از نسل دوم باتریهای شنگ زینگ، باتریهای جدید دوگانه، و باتریهای سدیم-یونی رونمایی کرده است. هر یک از این باتریها ویژگیهای خاص خود را دارند و در هر کدام از آنها بر یک مولفه خاص تأکید شده است.
مهمترین خبر در این رویداد، مربوط به باتریهای فوقسریع نسل دوم شنگ زینگ است که میتوانند در عرض تنها ۵ دقیقه، انرژی لازم برای پیمایش حدود ۵۲۰ کیلومتر مسافت را در خود ذخیره کنند. این یعنی با هر ثانیه شارژ ۲.۵ کیلومتر به برد حرکتی اضافه میشود. با چنین رکوردی، CATL زمان شارژ باتری را با بنزین زدن تقریباً نزدیک کرده است.
برای مقایسه، در نسل اول باتری شنگ زینگ که سال ۲۰۲۳ معرفی شد، به ازای ۱۰ دقیقه شارژ، ۴۰۰ کیلومتر به برد حرکتی خودرو اضافه میشود. حالا CATL پا را فراتر گذاشته و در رقابت با برندهایی مانند بی وای دی، افقهای جدیدی را برای خودروهای الکتریکی ترسیم کرده است.
برد کلی نسل دوم باتری شنگ زینگ تا ۸۰۰ کیلومتر اعلام شده است. نکته قابل توجه اینکه شارژ از ۵ تا ۸۰ درصد تنها در ۱۵ دقیقه و حتی در دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد نیز ممکن خواهد بود.
فناوری دیگری که شرکت CATL معرفی کرده، نیروی دوگانه فریووی نام دارد. در این فناوری، دو نوع باتری با مواد مختلف در یک مجموعه ترکیب شده و بردی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم میکنند.
در فناوری نیروی دوگانه فریووی، باتری کمکی بدون گرافیت ساخته میشود و قیمت پایینتر و حجم کوچکتری دارد. البته سرعت شارژ این باتری کندتر بوده و عمر کمتری دارد که البته قابل چشم پوشی است، زیرا تنها زمانی که باتری اصلی تخلیه شود، این باتری به کار گرفته خواهد شد.
شرکت CATL همچنین برنامه دارد از دسامبر ۲۰۲۵ تولید انبوه باتریهای سدیم-یونی را آغاز کند. این باتریها نهتنها جایگزینی مناسب برای باتریهای لیتیوم آهن فسفات در خودروهای هیبریدی و برقی هستند، بلکه بهدلیل مقاومت بالا در برابر سرما، در مناطق بسیار سرد عملکرد فوقالعادهای دارند.
این باتریها در دمای منفی ۴۰ درجه نیز بهطور عادی کار میکنند و در دمای منفی ۳۰ درجه تنها در ۳۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ شارژ میرسند؛ ضمن اینکه ایمنی این باتریها فوقالعاده بالاست، طوری که در تستها حتی با سوراخ شدن، برش یا دریل شدن منفجر نمیشوند.