Wp Header Logo 1148.png

تیگو ۸ پرو e+ اولین محصول هیبرید مدیران خودرو از زیربرند لوکس فونیکس (Fownix) در ایران بود. در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو کشور، این شرکت دومین محصول هیبرید خود را به نمایش گذاشت که از یک کلاس پایین‌تر و از خانواده تیگو ۷ پرو به حساب می‌آید.

فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس در قالب پیش‌نمایش ابتدایی در معرض عموم قرار گرفت و رونمایی رسمی آن احتمالا در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. انتظار می‌رود که این محصول جدید در بازار کشور به موازات برادر بزرگ‌تر خود، فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس روانه بازار شود.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت بسیار پایین

+ لوکس و خوش بازار

+ سطح آپشن‌های رفاهی بالا

+ توان فنی مناسب

– قیمت نهایی قابل توجه

– پیچیدگی فنی بالاتر

مشخصات فنی

هنوز هیچ اطلاعات رسمی پیرامون نسخه تولیدی فونیکس تیگو ۷ پرو e+ از سوی مدیران خودرو ارائه نشده است و تا پیش از رونمایی رسمی، اطلاعات و مشخصات فنی و رفاهی دقیق این خودرو در دسترس نخواهد بود. اما با تجربه به عرضه مدل مشابه تیگو ۸ پرو e+، می‌توان انتظار داشت که تیگو ۷ هیبرید نیز با سیستم انتقال نیرویی دقیقا مشابه به برادر بزرگ‌تر خود روانه بازار شود.

در نتیجه استفاده از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر در ترکیب با موتور الکتریکی با قابلیت انتقال نیرو به محور جلو از طریق گیربکس اتوماتیک DHT (گیربکس ویژه خودروهای هیبرید) درست مشابه تیگو ۸ هیبرید بسیار محتمل است.

تیگو ۷ پرو e پلاس یک خودرو هیبرید از نوع PHEV (پلاگین هیبرید) است که ضمن قابلیت شارژ پک باتری در هنگام روشن بودن پیشرانه بنزین‌سوز، قابلیت شارژ با برق استاندارد خانگی و همچنین شارژرهای مخصوص توان بالا را نیز دارد.

این خودرو احتمالا از پک باتری با ظرفیت ۱۹.۲۷ کیلووات.ساعت بهره خواهد گرفت که نیروبخش موتور الکتریکی آن خواهد بود. برد مفید تمام الکتریکی فونیکس تیگو ۷ پرو e+ حدود ۸۰ کیلومتر است که اختلاف اندک آن با فونیکس تیگو ۸ پرو e+ در سبک‌تر بودن پلتفرم تیگو ۷ نهفته است. نکته مهم در اعلام قدرت و گشتاور نهایی پیشرانه هیبرید این خودرو که برابر با ۳۲۶ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن.متر عنوان می‌شود، آن است که این خروجی نهایی الزاما همیشه و پیوسته در اختیار راننده نخواهد بود.

در حقیقت سیستم کامپیوتری خودرو با توجه به حالت‌های مختلف رانندگی و بر اساس نیاز راننده بین حالت‌های از پیش تعیین‌شده جابه‌جا خواهد شد و توان و گشتاور خروجی مجموعه هیبرید را کنترل خواهد کرد. در نتیجه مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با پیشرانه بنزین‌سوز و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای حالت هیبرید، الزاما به صورت پیوسته و در استفاده روزمره قابل استناد نخواهد بود. چرا که در بسیاری از حالت‌های رانندگی پیشرانه بنزینی بیشترین فعالیت را بر عهده می‌گیرد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۰۰ میلیمتر
عرض ۱۸۴۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۴۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص
تعداد سرنشین ۷ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۷۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ

طراحی ظاهری

طراحی فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس

نمای خارجی فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس از اصول ابتدایی نسخه بنزینی پیروی می‌کند، اما برخی المان‌های تغییریافته به سرعت تمایز آن را با تیگو ۷ پرو بنزینی لو می‌دهد. نمای جلو تیگو ۷ هیبرید در بخش زیرسپر به طور کلی دگرگون شده است و دیگر خبری از سیستم روشنایی در روز دو ردیف LED نیست. در عوض تریم تزئیناتی دو گوشه زیرسپر با تمایل و کشیدگی بیشتر به سمت چراغ‌ها با ابعاد بزرگ‌تری همراه است. همچنین که سیستم روشنایی در روز (DRL) نیز جای خود را به یک نوار باریک و بزرگ‌تر داده است.

در نمای جانبی استفاده از ریم‌های سایز بزرگ آلیاژی با طراحی متمایز کاملا مشهود است، اما بخش انتهایی خودرو تغییری به خود ندیده است.

طراحی داخلی

کابین فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس

نمای داخلی نسخه هیبرید PHEV تیگو ۷ پرو به نمایش گذاشته‌شده در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با آنچه احتمالا در بازار ایران عرضه خواهد شد، اندکی تفاوت دارد و از تریم‌های تزئیناتی متمایزی بهره می‌گیرد. اما آنچه انتظار می‌رود عرضه نسخه e+ با طراحی مشترک داشبرد تیگو ۸ پرو است. بنابراین تمایز میان این دو کراس‌اوور فونیکس حداقل در نسخه هیبرید به حداقل می‌رسد.

آپشن ها و امکانات

هنوز نمی‌توان در مورد ویژگی‌های رفاهی و آپشن‌های ایمنی ارائه‌شده در نسخه تولیدی فونیکس تیگو ۷ پرو e+ با قاطعیت حرف زد، اما احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ویژگی‌هایی چون رادار سیستم کمک راننده ADAS و سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر در این خودرو ارائه شود.

سایر ویژگی‌های رفاهی و ایمنی احتمالا شامل سیستم نورپردازی انتزاعی با قابلیت انتخاب رنگ، دوربین AVM با دید ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران (روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو، سردکن صندلی‌های جلو، سقف پانورامیک، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب دینامیک (با قابلیت نشان دادن زاویه فرمان)، سیستم صوتی با ۸ بلندگو از برند سونی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری و کمکی آغاز حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی مولتی مدیا و کلاستر تمام دیجیتالی افقی خواهد بود.

قیمت تیگو 7 پرو e پلاس در بازار

نمای عقب فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس

هنوز برای قضاوت جایگاه تیگو 7 PHEV در بازار ایران زود است، اما بدون تردید نسخه هیبرید با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به نسخه بنزینی به تولید خواهد رسید. این دقیقا همان موضوعی است که در فرایند قیمت‌گذاری نسخه هیبرید تیگو ۸ پرو e+ نیز به اجرا در آمد. در نتیجه شاید درصد کم‌تری از مشتریان این اختلاف قیمت را منطقی و توجیه‌پذیر بدانند، اما ارائه توان فنی بالاتر با مصرف سوخت کمتر که در استفاده روزمره به‌سادگی مشهود خواهد بود، می‌تواند مهم‌ترین برگ برنده خودروهای هیبرید PHEV در بازار کشور باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی / عکاس: میلاد قزللو

source

viraje.ir

توسط viraje.ir