مروری بر محصولات بایک و آرک فاکس در نمایشگاه خودروی شانگهای
منتشر شده در 11 اردیبهشت 1404 ساعت 16:30 عکاس علیرضا پاداش گروه خودروسازی بایک (BAIC) که نام آن از حروف آغازین Beijing Automotive Industry Corporation برگرفته شده، حضور پررنگی در این دوره از نمایشگاه خودروی شانگهای داشته و شمار زیادی از آخرین مدلهای خود را در معرض دید عموم قرار داده است.

منتشر شده در 11 اردیبهشت 1404 ساعت 16:30
عکاس
علیرضا پاداش

گروه خودروسازی بایک (BAIC) که نام آن از حروف آغازین Beijing Automotive Industry Corporation برگرفته شده، حضور پررنگی در این دوره از نمایشگاه خودروی شانگهای داشته و شمار زیادی از آخرین مدلهای خود را در معرض دید عموم قرار داده است. در کنار برند اصلی، این گروه برخی از محصولات برند نوپای آرک فاکس (ArcFox) را نیز به شانگهای آورده؛ شاید بدانید این برند به مدلهای برقی اختصاصی دارد و تولیدات آن به جدیدترین فناوریها مجهز هستند.
معرفی سدان الکتریکی آرک فاکس αS5
آرک فاکس αS5 در کلاس سدان های متوسط قرار میگیرد. این سدان الکتریکی با ضریب درگ ۰.۱۹۲۵Cd طراحی بسیار آیرودینامیکی دارد و طراحی داخلی آن مدرن و با کیفیت است. یک نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی شناور با تراشه پرقدرت کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ در مرکز داشبورد قرار دارد. در این خودرو خبری از صفحه کیلومتر سنتی نیست و اطلاعات رانندگی از طریق هداپ دیسپلی ۶۸ اینچی مبتنی بر واقعیت افزوده ارائه میشود. سیستم عامل اختصاصی Lingzhi OS نیز کنترل امکانات دیجیتال خودرو را بر عهده دارد. سیستم صوتی با ۱۵ بلندگو، نورپردازی داخلی ۲۵۶ رنگ، صندلیهای مخملی اسپرت، شارژر بیسیم ۵۰ واتی، ورود بدون کلید و کنترل از طریق موبایل از دیگر امکانات استاندارد این خودرو هستند.

از نظر فناوریهای ایمنی و کمکراننده نیز آرک فاکس αS5 حرفهای زیادی برای گفتن دارد. امکاناتی نظیر کمک پارک خودکار، پارک از راه دور، هشدار برخورد جلو و عقب، کمک تعویض خط و نگهدارنده اضطراری در لاین بهصورت پیشفرض در تمامی نسخهها ارائه شدهاند.

آرک فاکس αS5 در سه تیپ تولید میشود. مدل پرچمدار این خودرو که با نام نسخه ۶۵۰ اولترا شناخته میشود، به دو موتور برقی مجهز بوده و در مجموع ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نسخه عملکرد خارقالعادهای داشته و تنها در ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
معرفی کراس اوور آرک فاکس αT5
کراس اوور آرک فاکس αT5 بر روی پلتفرم ماژولار اختصاصی گروه بایک توسعه یافته و به یک موتور الکتریکی قدرتمند با توان خروجی ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر مجهز است. این کراس اوور در تریم پایه به صورت دیفرانسیل جلو و در نسخههای بالاتر با دو موتور و سیستم تمام چرخ محرک (AWD) عرضه میشود. شتاب صفر تا صد نسخه AWD در حدود ۶.۵ ثانیه برآورد شده؛ ظرفیت باتریها بسته به مدل انتخابی بین ۶۶ تا ۸۰ کیلووات ساعت متغیر است. این باتریها با استاندارد CLTC برد حرکتی بین ۴۸۰ تا ۶۱۰ کیلومتر را فراهم میکنند.

آرک فاکس αT5 از قابلیت تعویض باتری که با همکاری غول صنعت باتریسازی جهان، یعنی شرکت CATL توسعه پیدا کرده، پشتیبانی میکند. این قابلیت به رانندگان امکان میدهد در زمانی کمتر از ۳ دقیقه، باتری خالی خودرو را با یک باتری کاملاً شارژ شده تعویض کنند. این ویژگی بهخصوص برای ناوگانهای حملونقل عمومی، تاکسیهای شهری و کاربرانی که به زمان حساس هستند، اهمیت زیادی دارد.

معرفی کراس اوور آرک فاکس αT6
کراس اوور تمام برقی آرک فاکس αT6 که در ابتدا با نام Alpha-T شناخته میشد، نخستین گام جدی کمپانی در تولید انبوه خودروهای الکتریکی به حساب میآید. این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز شده که هر کدام ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۹ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. در مجموع، این کراس اوور تمام چرخ محرک ۴۳۶ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

منبع انرژی این خودرو، یک باتری ۹۳.۶ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی است که توسط شرکت SK Innovation کرهجنوبی تأمین میشود. با این باتری، آرک فاکس αT6 طبق استاندارد NEDC توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۶۵۳ کیلومتر را دارد.
در کنار قدرت فنی بالا، آرک فاکس αT6 به سیستم رانندگی نیمه خودکار سطح ۲ مجهز است. این خودرو به زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری هم تجهیز شده که امکان ارتقا به رانندگی خودران سطح ۳ را در آینده فراهم میکند. پشتیبانی از فناوری 5G نیز یکی از ویژگیهای مهم این مدل است که امکان بهروزرسانیهای بیسیم و ارتباطات پیشرفته با زیرساختهای شهری هوشمند را فراهم میسازد.

معرفی آرک فاکس کائولا (Kaola)
آرک فاکس با رونمایی از مینی ون کائولا گامی متفاوت در طراحی و تولید خودروهای برقی برداشته است. این خودروی الکتریکی چندمنظوره و جمع و جور با تمرکز ویژه بر نیازهای مادران دارای نوزاد طراحی شده و در عین سادگی، مجموعهای از ویژگیهای خاص و کاربردی را برای خانوادهها ارائه میکند.

نیروی مورد نیاز آرک فاکس کائولا توسط یک موتور الکتریکی در محور جلو تأمین میشود. این موتور ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میسازد. باتری خودرو نیز از نوع فسفات آهن لیتیوم بوده و ۵۸.۸۶ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. این باتری ساخت شرکت معتبر CATL است و طبق استاندارد CLTC تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت دوام میآورد.
ناگفته نماند نسخه دیگری از کائولا با ظرفیت حمل ۵ سرنشین توسعه یافته؛ این نسخه از نظر طراحی ظاهری، مشخصات فنی و باتری هیچ تفاوتی با نسخه اصلی ندارد، اما به عنوان یک خودروی کراساوور جمع و جور معرفی شده است. این تغییر بیشتر با هدف افزایش جذابیت برای خانوادههای بزرگتر و مشتریان بازار خودروهای شاسیبلند صورت گرفته است.
معرفی آرک فاکس 77°
کانسپت آرک فاکس ۷۷°، چشمانداز تازهای از طراحی آینده خودروهای الکتریکی کمپانی را به نمایش میگذارد. این مدل مفهومی تحت نظارت آنتونی لو، نایب رئیس طراحی جهانی بایک خلق شده و از ظاهری بسیار مدرن و پیشرفته برخوردار است.

آنتونی لو، طراح بینالمللی شناختهشده که سابقه کار برای خودروسازان بزرگی چون آئودی، مرسدس بنز، جنرال موتورز، رنو و فورد را در کارنامه دارد، این خودروی مفهومی را نهتنها نمادی از آینده برند آرک فاکس، بلکه ابزاری برای حل چالشهای طراحی امروز میداند. به گفته لو، این مفهومی حکم یک مدل نمایشی برای نمایشگاههای آینده را دارد و قرار است زبان طراحی محصولات بعدی آرک فاکس را شکل دهد.
معرفی شاسی بلند آفرودی BJ40e
شاسی بلند بایک BJ40e در حقیقت نسخه EREV از سری BJ40 محسوب میشود. پیشرانه این نسخه شامل یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو شارژ با توان تولیدی ۱۸۵ اسب بخار و دو موتور الکتریکی روی هر محور میشود. مثل سایر خودروهای EREV، در این خودرو هم موتور بنزینی بهعنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند و هیچ ارتباط مستقیمی با چرخها ندارد.

مجموع خروجی این شاسی بلند ۲۶۴۰ کیلوگرمی به ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۵ نیوتن متر گشتاور میرسد. با این پیشرانه قدرتمند بایک BJ40e شتاب صفر تا صدی برابر با ۵.۵ ثانیه دارد. مصرف سوخت ترکیبی هم طبق استاندارد WLTC تنها ۱.۳۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. برد حرکتی نیز یکی از نقاط قوت این خودرو به شمار میرود؛ برد کلی با استاندارد CLTC معادل ۱۲۰۰ کیلومتر و برد تمام برقی آن حدود ۱۵۲ کیلومتر است.
معرفی شاسی بلند بایک B60 EREV
در شاسی بلند بایک B60 EREV پیشرانه دیزلی و ۲ لیتری مدل استاندارد جای خود را به موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ و دو موتور الکتریکی داده است. موتور بنزینی B60 EREV که ۱۸۸ اسب بخار قدرت دارد، برق اضافی برای شارژ باتری ۴۰.۳ کیلووات ساعتی را ایفا میکند. مجموع توان پیشرانه در این شاسی بلند آفرودی با ۵۴۸ اسب بخار قدرت و ۶۵۵ نیوتن متر گشتاور برابر است. در حالت تمام برقی این خودرو تا ۱۵۲ کیلومتر برد دارد، البته بر اساس استاندارد چینی CLTC. با ورود ژنراتور به مدار، مجموع برد حرکتی خودرو به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا میکند.

معرفی نسخه هیبریدی بایک BJ30
نسخه هیبریدی بایک BJ30 به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز است. در این نسخه قدرت موتور به ۱۵۶ اسب بخار کاهش یافته؛ اما در مقابل موتور الکتریکی اضافه شده به محور جلو ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. در نسخه دو دیفرانسیل یک موتور الکتریکی دیگر با توان ۷۴ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر به محور عقب اضافه میشود.

مجموع قدرت سیستم در نسخه دیفرانسیل جلو به ۳۳۰ اسب بخار و در نسخه چهارچرخ محرک به ۴۰۵ اسب بخار میرسد. گشتاور پیشرانه نیز به ترتیب ۵۵۰ و ۶۸۵ نیوتن متر است.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0