امتیاز دهی آخرین خودرو به ری را – (۵.۸ از ۱۰)
صنعت خودرو سازی ایران در چند دهه گذشته روند یکنواختی را پشت سر گذاشته و نوآوری کمی در آن دیده شده است. این موضوع باعث ایجاد دیدگاههای منفی نسبت به این صنعت شده است. در سالهای اخیر، خودروسازان داخلی سعی کردهاند با ارائه محصولاتی مانند شاهین و تارا، که طراحی بهروزتری نسبت به دیگر خودروهای

صنعت خودرو سازی ایران در چند دهه گذشته روند یکنواختی را پشت سر گذاشته و نوآوری کمی در آن دیده شده است. این موضوع باعث ایجاد دیدگاههای منفی نسبت به این صنعت شده است. در سالهای اخیر، خودروسازان داخلی سعی کردهاند با ارائه محصولاتی مانند شاهین و تارا، که طراحی بهروزتری نسبت به دیگر خودروهای تولیدی خود دارند، صنعت خودروسازی را از این فضا خارج کنند. پروژه K125 یا همان ایران خودرو ریرا نیز یکی از همین فعالیتها است که با هدف توسعه یک کراساوور ملی توسط ایران خودرو دنبال شده است. K125 نام پروژه اولین کراساوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود و بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو 2008 طراحی شده است.
ریرا به پیشرانه EFP توربوشارژ با حجم 1645 سیسی مجهز است که توان تولید 160 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور را دارد. این پیشرانه با گیربکس 6 سرعتهی اتوماتیک هماهنگ شده است. در تستهای مختلف، شتاب صفر تا صد آن حدود 10.5 تا 11 ثانیه ثبت شده که اگرچه قابلقبول است، اما هیجانانگیز یا بینقص نیست.
موتور EFP نسخهای بهبودیافته از موتور EF7 است که به توربوشارژر مجهز شده است. با این حال، نگرانیهایی درباره دوام توربو و گیربکس اتوماتیک وجود دارد. برخی از قطعات این خودرو وارداتی و چینی هستند و خودرو فعلا در تیراژ پایین تولید میشود. بنابراین، تجربه بلندمدت قابل اتکایی هنوز برای قضاوت وجود ندارد.
با وجود اینکه سیستم تعلیق عقب ریرا از نوع نیمهمستقل است و خبری از مولتیلینک نیست، اما به لطف تایرهایی با فاق مناسب، سواری نسبتاً نرمی را ارائه میدهد. سیستم تعلیق ضربات خیابان را تا حدی جذب میکند، ولی روی دستاندازهای تند یا پیچها، سفتی بیشازحد حس میشود.
ریرا به تجهیزاتی چون مانیتور بزرگ 12 اینچی، نورپردازی داخلی، صندوقعقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا، گرمکن صندلی و صندلیهای برقی مجهز است. همچنین اپل کارپلی و اندروید اتو وجود دارد. چهار حالت رانندگی، نورپردازی داخل کابین و کلاستر تمام دیجیتال با قابلیت تغییر پسزمینه دیده میشود.
هندلینگ ریرا با وجود ارتفاع بیشتر از سطح زمین و وزن 1425 کیلوگرم، چندان مطلوب نیست. در پیچها، بدنه دچار چرخش محسوس میشود و سیستم کنترل پایداری ESP بیشفعال است.
در بخش سیستمهای کمکراننده، ریرا عملکرد متوسطی دارد. سیستم تشخیص نقطه کور با استفاده از 4 سنسور و یک یونیت به راننده در تشخیص خودروهای موجود در نقاط کور کمک میکند. همچنین، این خودرو به 8 سنسور پارک مجهز است که در سرعتهای پایین فعال میشوند.
عملکرد ترمز در ریرا عالی نیست و شاید در قیاس با سدانهای داخلی کمی ضعیفتر به نظر برسد.
ریرا خودرویی تازهوارد به بازار است و هنوز نمیتوان با قطعیت درباره وضعیت بازار دستدوم آن نظر داد.
بدون شک ایران خودرو کاملترین و گستردهترین شبکه نمایندگیها و خدمات پس از فروش کشور را در اختیار دارد و از نظر خدمات رسانی و امداد ایرادی به آن وارد نیست اما علیرغم اینکه ریرا محصول ایرانخودرو است به دلیل تیراژ پایین تولید این خودرو و محدود بودن قطعات خاص آن، در حال حاضر قطعات یدکی بهراحتی در دسترس نیستند.
برچسب ها :ایران خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0