دیدگاه‌ها برای نقد و بررسی طراحی آیونیک ۵ ؛ آقای خاص هیوندای بسته هستند

نقد و بررسی طراحی آیونیک ۵ ؛ آقای خاص هیوندای

سری آیونیک، رده‌ای از محصولات برقی هیوندای است و در این مطلب، طراحی آیونیک ۵ را بررسی می‌کنیم که سال گذشته توسط هرمس خودرو رونمایی شد. در سال ۲۰۲۰، همزمان با روند رو به رشد توسعه خودروهای برقی و نیمه برقی، خودروساز کره‌ای هیوندای نیز برند الکتریکی خود را با نام آیونیک «IONIQ» معرفی کرد.

کد خبر : 85060
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 می 2025 - 14:43
نقد و بررسی طراحی آیونیک ۵ ؛ آقای خاص هیوندای

سری آیونیک، رده‌ای از محصولات برقی هیوندای است و در این مطلب، طراحی آیونیک ۵ را بررسی می‌کنیم که سال گذشته توسط هرمس خودرو رونمایی شد.

در سال ۲۰۲۰، همزمان با روند رو به رشد توسعه خودروهای برقی و نیمه برقی، خودروساز کره‌ای هیوندای نیز برند الکتریکی خود را با نام آیونیک «IONIQ» معرفی کرد. اگرچه این خودروساز پیش از انتخاب آیونیک به‌عنوان نام تجاری محصولات الکتریکی خود، مدلی هیبریدی با همین نام را برای رقابت با تویوتا پریوس معرفی کرده بود، اما اولین حضور قدرتمند هیوندای در عرصه خودروهای الکتریکی را باید به نام آیونیک و مدل جذاب آیونیک ۵ «Ioniq 5» نوشت.

نمونه اولیه آیونیک ۵، یک مدل مفهومی با نام EV 45 کانسپت بود که با طراحی بسیار خاص و مینیمال، با نیم‌نگاهی به کلیت و استایل مدل خاطره‌انگیز پونی کوپه، که در سال ۱۹۷۴ توسط جورجتو جیوجیارو طراحی شده بود، توسعه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد این مدل معرفی شد.

نخستین محصول تمام الکتریکی هیوندای، یعنی آیونیک ۵، با تغییراتی اندک ظاهری نسبت به مدل مفهومی، به بازار عرضه شد و در همان ابتدا توانست نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان حوزه طراحی خودرو را به خود جلب کند و جوایز بسیاری را از آن خود کند.

زبان طراحی جدید هیوندای، برخلاف گذشته که از یک سبک ارگانیک با خطوطی نرم برخوردار بود، در آیونیک ۵ به کلی تغییر پیدا کرده است و با استفاده از خطوط شارپ، سطوح و زوایای تخت، حالتی تیز و کاملا هندسی پیدا کرده است.

در نمای جلو، با چهره‌ای کاملا مدرن روبه‌رو هستیم، اما در پس این صورت زیبا و جذاب، جزئیاتی وجود دارد که کاملا برگرفته از سبک طراحی خودروهای کلاسیکی مانند گلف و هیوندای پونی است.

در ادامه طراحی نمای جلو، یک باند افقی باریک وجود دارد که در طرفین چراغ‌های دوبل پیکسلی با چراغ‌های کوچک متعددی که از شاخص‌ترین المان‌های این قسمت هستند و هیوندای آن را «لامپ‌های مکعبی پویا» می‌نامد.

در نمای بغل، قطعا اولین مشخصه‌ای که جلب توجه می‌کند، فاصله محوری ۳۰۰۰ میلی‌متری ایونیک ۵ است که آن را بزرگ‌تر و کشیده‌تر از محصول فول‌سایز هیوندای، یعنی پالیسید، کرده است.

خط شانه کشیده نمای جانبی، در القای حس قدرت نمای جانبی که پیش از این نیز اشاره کردیم، تاثیرگذار است.

در نمای عقب نیز، با ظاهری زیبا و جذاب روبه‌رو می‌شویم. موردی که نمای پشتی آیونیک ۵ را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند، تطابق گرافیکی آن با نمای جلو است.

در داخل کابین، هیوندای ایونیک به اندازه برادران الکتریکی خود، یعنی کیا و جنسیس، حس آوانگارد بودن را القا نمی‌کند، اما همچنان از نظر طراحی و راحتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مواد و متریال مورد استفاده در داخل کابین نیز در راستای هویت آیونیک ۵، که خودرویی سازگار با محیط زیست است، بیشتر از مواد بازیافتی تشکیل شده است.

هیوندای با معرفی ایونیک ۵، به نوعی دیدگاه جسورانه خود نسبت به آینده خودروهای پرفومنس و مدرن را ارائه داد؛ یک خودرو با ظاهری مدرن و ایده‌های جسورانه در اجرای عناصر و جزئیات بصری بدنه که نیم‌نگاهی به سبک‌ها و عناصر مختلف طراحی در گذشته نیز داشته است و در نهایت حاصل آن، خلق خودرویی بسیار زیبا و جذاب با تناسبات مدرن بوده است.

هرچند که این نکته احتمالا برای دوستداران برندهای اروپایی، به خصوص آلمانی که مدت‌هاست درگیر عناصر زودگذر طراحی شده و سمت سویی به اصطلاح بازاری پیدا کرده‌اند، چندان قابل قبول و خوشایند نیست، اما امروزه هیوندای از منظر طراحی به برندی تبدیل شده است که باید به زبان طراحی محصولات آن توجه کرد و به قول طراح مشهور و افسانه‌ای خودرو، جورجتو جیوجیارو، «برندی است که باید از آن پیروی کرد».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.