امتیاز دهی آخرین خودرو به لاماری ایما – (۶.۲ از ۱۰)
در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی لاماری ایما داشته باشیم و به عملکرد آن امتیاز دهیم. لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور عرضه میشود. این خودرو در اصل همان دانگفنگ T5 Evo چین بوده که تحت برند ایرانی لاماری وارد بازار شده است. لاماری ایما با


در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی لاماری ایما داشته باشیم و به عملکرد آن امتیاز دهیم.
لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور عرضه میشود. این خودرو در اصل همان دانگفنگ T5 Evo چین بوده که تحت برند ایرانی لاماری وارد بازار شده است. لاماری ایما با طراحی مدرن و پیشرانه قدرتمند خود در مدت کوتاهی توانست توجه زیادی را جلب کند. از نظر مشخصات فنی، این کراساوور به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ GDi (با مهندسی میتسوبیشی) مجهز است که حدود ۱۹۵ اسببخار قدرت و ۲۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیروی موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی لاماری ایما حدود ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن در محدوده ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. لاماری ایما با ابعاد بدنه نسبتا کامپکت (طول ۴۵۶۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۱۵ میلیمتر) کابینی جادارتر از کراساوورهای کوچکتر ارائه میدهد و در ردهی قیمتی خود، یک گزینهٔ اسپرت و جوانپسند محسوب میشود.
قدرت موتور و شتابگیری – امتیاز ۷.۵ از ۱۰

لاماری ایما به پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربو با توان خروجی ۱۹۵ اسببخار و ۲۸۵ نیوتنمتر گشتاور مجهز است که برای یک کراساوور کامپکت رقم چشمگیری محسوب میشود. این پیشرانه در همکاری با گیربکس ۷ سرعتهٔ دوکلاچه، شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه را فراهم میکند که در مقایسه با بسیاری از رقبا عملکرد سریعی بهشمار میآید. شتابگیری خودرو در رانندگی روزمره کاملاً رضایتبخش است و لاماری ایما را به یکی از چابکترین کراساوورهای همرده بدل میکند. البته وجود کمی تأخیر اولیهٔ توربو و مکث های کوتاه در تعویض دنده ها باعث میشود شتاب گیری آن هیجان یک خودروی اسپرت را نداشته باشد. با این حال در مجموع میتوان عملکرد موتور و شتاب لاماری ایما را نقطه قوت آن دانست و امتیاز بالاتر از متوسط (۷.۵ از ۱۰) برای این بخش در نظر گرفت.
کماستهلاک بودن و دوام فنی – امتیاز ۶ از ۱۰

پیشرانهی لاماری ایما توسط میتسوبیشی طراحی شده و از فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDi) بهره میبرد. هرچند این سابقهی طراحی میتواند نویدبخش کیفیت باشد، اما توان خروجی بالای موتور نسبت به حجم (حدود ۱۳۰ اسببخار به ازای هر لیتر) به معنی فشار کاری بیشتر بر اجزا است. همچنین وجود توربوشارژر و پیچیدگیهای فنی مرتبط با آن و گیربکس دوکلاچه باعث میشود حساسیت این مجموعه به سرویسها و کیفیت نگهداری بالا باشد. از آنجا که لاماری ایما محصولی نسبتاً جدید در بازار است، هنوز برای قضاوت درباره دوام بلندمدت آن زود است و گزارشهای طولانی مدت محدودی در دسترس است. تاکنون مشکل فنی حاد و گستردهای از سوی مالکان گزارش نشده، اما موارد جزئی مانند نفوذ آب به داخل چراغهای عقب در برخی خودروها مشاهده شده که نشان میدهد کیفیت مونتاژ میتواند جای بهبود داشته باشد. به طور کلی، با در نظر گرفتن فناوری پیشرفته اما تجربه کارکرد کوتاهمدت این خودرو، دوام فنی و کماستهلاک بودن آن در حد متوسط ارزیابی میشود.
کیفیت سواری و راحتی – امتیاز ۶ از ۱۰
لاماری ایما از سیستم تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب مستقل چنداتصالی (مولتیلینک) بهره میبرد که در تئوری باید به بهبود کیفیت سواری کمک کند. با این حال، تنظیم نسبتا سفت سیستم تعلیق به منظور ارائه هندلینگ اسپرتتر و استفاده از چرخهای بزرگ ۱۹ اینچی با فاق تایر کوتاه، باعث شده سواری خودرو روی سطوح ناهموار کمی خشک احساس شود. هرچند در سرعتهای پایین عبور از دستاندازهای شهری با تکانهای محسوس همراه است، اما در مسیرهای صاف و بزرگراهها سواری پایدار و قابل قبولی ارائه میدهد. نبود سیستم تعلیق فعال یا دامپرهای تطبیقی در این خودرو به معنی آن است که ضربات جاده تا حدی به کابین منتقل میشوند. در مجموع، راحتی سواری لاماری ایما در حد متوسط ارزیابی میشود که با توجه به ذات اسپرت خودرو، قابل توجیه است اما برای خانوادهها و سفرهای طولانی میتوانست نرمتر هم باشد.
آپشنها و امکانات رفاهی – امتیاز ۵ از ۱۰

در زمینهٔ تجهیزات رفاهی، لاماری ایما بهطور استاندارد به سقف پانورامیک (سانروف گسترده)، ورود و استارت بدون کلید، صفحه نمایش لمسی بزرگ، کلاستر (صفحه کیلومتر) دیجیتال، تهویه مطبوع خودکار تککاناله با فیلتر تصفیه هوا و دریچههای تهویه برای سرنشینان عقب مجهز است. علاوه بر این، دوربین ثبت وقایع رانندگی (Dashcam)، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب با خطوط کمکی پویا، کروز کنترل، قابلیت انتخاب حالتهای رانندگی اکو و اسپرت و شارژر USB نیز در فهرست امکانات آن دیده میشود. با وجود این لیست نسبتاً مناسب، برخی آپشنهای متداول در رقبا در لاماری ایما غایب است. به عنوان مثال، این خودرو دوربین ۳۶۰ درجه جهت نمایش کامل اطراف خودرو ندارد و امکان تعویض دنده به صورت دستی (تیپترونیک) برای گیربکس فراهم نیست که حتی در خودروهای قدیمیتری نظیر پژو ۲۰۶ اتوماتیک هم وجود داشت. همچنین از سیستمهای کمکی پیشرفته نظیر رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی یا ترمز اضطراری خودکار هم خبری نیست که در بخش بعدی بیشتر به آن میپردازیم. در مجموع، هرچند امکانات رفاهی لاماری ایما نیازهای پایه را پوشش میدهند، اما در مقایسه با برخی رقبا، کاستیهایی دارد که منجر به امتیاز متوسط رو به پایین ۵ از ۱۰ در این بخش شده است.
هندلینگ (فرمانپذیری) – امتیاز ۷ از ۱۰
از لحاظ فرمانپذیری و هندلینگ، لاماری ایما نسبت به بسیاری از کراساوورهای همکلاس خود عملکرد بهتری ارائه میدهد. مرکز ثقل نسبتاً پایینتر در مقایسه با کراساوورهای قدیمیتر، سیستم تعلیق چنداتصالی در محور عقب و رینگ و تایرهای پهن کمک کردهاند تا خودرو در پیچها پایدارتر باشد و تکانهای عرضی بدنه را تا حدودی مهار کند. فرمان برقی خودرو نرم و روان است و در مانورهای شهری به راحتی عمل میکند؛ هرچند احساس کاملاً دقیقی از سطح جاده به راننده منتقل نمیکند. در سرعتهای بالا، بدنهٔ خودرو کنترل خوبی از خود نشان میدهد و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) در شرایط اضطراری وارد عمل میشود تا از انحراف خودرو جلوگیری کند. هندلینگ لاماری ایما را میتوان برای یک کراساوور شهری رضایتبخش و حتی اندکی سرگرمکننده توصیف کرد که این امر کسب امتیاز ۷ از ۱۰ را توجیه میکند.
سیستمهای کمکی راننده و سنسورها – امتیاز ۴ از ۱۰
در زمینهٔ سامانههای کمکی راننده و سنسورهای ایمنی، لاماری ایما عملکرد نسبتاً ضعیفی دارد. امکاناتی نظیر سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب هرچند وجود دارند و برای پارکینگ و موانع نزدیک مفیدند، اما از سامانههای کمکراننده پیشرفتهتر در این خودرو خبری نیست. برای مثال, رادار هشدار نقطه کور (BSD), سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB), هشدار خروج از خط یا کمک حفظ مسیر و کروز کنترل تطبیقی در لاماری ایما ارائه نشده است؛ در حالیکه برخی خودروهای چینی همرده و حتی ارزانتر، به چنین فناوریهایی مجهز شدهاند. نبود این سیستمهای ایمنی فعال باعث شده تا بخش کمکرانندهی لاماری ایما امتیاز پایین ۴ از ۱۰ را کسب کند که یکی از نقاط ضعف عمدهی این خودرو در برابر رقبا به شمار میآید.
سیستمهای ترمز – امتیاز ۵.۵ از ۱۰

لاماری ایما به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مجهز است و سیستمهای کمکی ترمز از جمله ABS، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و سیستم نگهدارنده خودکار (Auto Hold) نیز در آن بهکار گرفته شده است. عملکرد ترمزهای این خودرو در استفادههای عادی روزمره قابل قبول بوده و میتواند خودرو را در مسافت استانداردی متوقف کند. با این وجود، وزن نسبتاً بالای خودرو (حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم) و ذات اسپرت آن ایجاب میکند که راننده در سرعتهای بالا با دقت بیشتری ترمزگیری کند؛ چرا که فاصله توقف در سرعتهای بالا ممکن است اندکی بیشتر از برخی رقبا باشد. پدال ترمز لاماری ایما احساس نرمی دارد و برای رانندگی شهری مناسب است، اما در رانندگی پرفشار و اسپرت ممکن است نیاز به فشار بیشتری داشته باشد و حس اطمینان ترمزهای خودروهای اسپرتتر را القا نکند. در مجموع، سیستم ترمز لاماری ایما را میتوان در حد متوسط رو به خوب ارزیابی کرد که با توجه به وجود سیستمهای کمکی اصلی، امتیاز ۵.۵ از ۱۰ برای آن مناسب به نظر میرسد.
وضعیت بازار دستدوم – امتیاز ۶.۵ از ۱۰
لاماری ایما خودرویی نسبتاً تازهوارد به بازار کشور است و هنوز مدت زیادی از حضور آن نمیگذرد؛ از این رو ارزیابی قطعی وضعیت بازار دستدوم آن کمی دشوار است. با این حال، تجربه نشان داده محصولاتی که طراحی جذاب و پیشرانهی توانمند دارند (همانند لاماری ایما) در بازار کارکرده مورد توجه بخشی از خریداران قرار میگیرند. از سوی دیگر، تیراژ محدود تولید و قیمت بالای این خودرو در بازار آزاد باعث شده که عرضه و تقاضا به تعادل نرسد و قیمت نمونههای دستدوم نیز نسبتاً بالا باقی بماند. اگر آرین پارس موتور بتواند تولید لاماری ایما را افزایش دهد و خدمات پس از فروش مطمئنی ارائه کند، احتمالاً بازار خرید و فروش دستدوم آن در آینده رونق بیشتری خواهد گرفت. اما در صورت بروز مشکلات کیفی جدی یا وقفه در تولید، ارزش دستدوم این خودرو ممکن است افت کند. در حال حاضر، با توجه به محبوبیت اولیه و چهرهٔ جدید این خودرو، امتیاز ۶.۵ از ۱۰ برای وضعیت بازار دستدوم آن در نظر گرفته شده است.
خدمات پس از فروش و قطعات یدکی – امتیاز ۵ از ۱۰

شبکهٔ خدمات پس از فروش آرین پارس موتور در مقایسه با خودروسازان بزرگ کشور گستردگی کمتری دارد. هرچند این شرکت سابقهٔ همکاری با برندهای معتبری نظیر میتسوبیشی را در کارنامه دارد، اما برای خودروی جدیدی چون لاماری ایما هنوز در حال توسعه و سازماندهی شبکهٔ خدمات مناسب است. در ماههای اول عرضه، برخی مالکان از دیررسیدن قطعات یدکی و محدودیت موجودی برخی قطعات خاص گلایه داشتهاند. قطعات این خودرو عمدتا وارداتی هستند و قیمت نسبتاً بالایی دارند که میتواند هزینههای نگهداری را افزایش دهد. البته انتظار میرود با افزایش تیراژ تولید و واردات مستمر قطعات، این مشکلات در آینده کاهش یابد. در حال حاضر اما سطح دسترسی به قطعات و گستردگی نمایندگیهای خدماتی لاماری ایما در حد متوسط ارزیابی میشود و از این رو امتیاز ۵ از ۱۰ برای این بخش اختصاص یافته است.
سازگاری با سوخت مصرفی – امتیاز ۵.۵ از ۱۰
پیشرانه توربوی لاماری ایما برای دستیابی به قدرت بالا، طراحی پیشرفتهای دارد که سوخت با کیفیت مناسب (بنزین اکتان بالا) طلب میکند. استاندارد آلایندگی یورو ۵ این خودرو ایجاب میکند که بنزین کمگوگرد و پرکیفیت در آن استفاده شود تا از آسیب به سیستم سوخترسانی و سنسورهای حساس جلوگیری گردد. در شرایطی که دسترسی به بنزین سوپر با عدد اکتان بالا محدود است، مالکان ممکن است ناچار شوند از مکملهای افزایش اکتان یا بنزین معمولی با احتیاط استفاده کنند که میتواند روی عملکرد موتور و عمر قطعات موثر باشد. تجربه استفاده نشان داده در صورت استفاده از بنزین معمولی، صدای ناک خفیف و کاهش جزئی کشش موتور ممکن است احساس شود که این امر نشاندهندهی حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت است. بنابراین، از حیث تطبیقپذیری با سوخت داخلی، لاماری ایما در سطح متوسط قرار میگیرد و امتیاز ۵.۵ از ۱۰ به این بخش اختصاص یافته است.
طراحی ظاهری – امتیاز ۸ از ۱۰
لاماری ایما از زبان طراحی جسورانه و مدرنی بهره میبرد که آن را به یکی از جذابترین کراساوورهای چینی بازار تبدیل کرده است. در نمای روبرو، چراغهای باریک دیلایت در بالای جلوپنجره بزرگ و مشبک خودرو چهرهای تهاجمی و آیندهنگر به آن بخشیدهاند. جلوپنجره مشکی بزرگ با الگوی عمودی به همراه نشان لاماری در مرکز، ظاهری متفاوت و متمایز ایجاد کرده است. در نمای جانبی، خطوط حجیم روی بدنه و شیب ملایم سقف به سمت عقب، حس پویا و اسپرتی به خودرو میدهد و رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی جلوهای لوکس به آن افزودهاند. در قسمت عقب، چراغهای یکتکه سرتاسری (خطی) که دو طرف خودرو را به هم متصل کردهاند به همراه دیفیوزر و خروجیهای دوبل اگزوز در دو طرف سپر، نمایی مدرن و چشمنواز خلق کردهاند. به طور کلی، طراحی لاماری ایما فراتر از استانداردهای معمول در خودروهای همرده است و بسیاری از مشتریان، ظاهر آن را از نکات برتریدهندهاش میدانند. امتیاز ۸ از ۱۰ برای این بخش نشاندهندهی اهمیت این طراحی جذاب در موفقیت خودرو است.
فضای داخلی و جادار بودن کابین – امتیاز ۷.۵ از ۱۰
کابین لاماری ایما ترکیبی از طراحی مدرن و فضای نسبتاً جادار را به سرنشینان ارائه میدهد. به لطف عرض ۱۸۶۰ میلیمتری بدنه و فاصله محوری ۲۷۱۵ میلیمتری, سرنشینان جلو و عقب فضای پا و سر مناسبی در اختیار دارند و حتی افراد قدبلند نیز در ردیف عقب احساس تنگی بیش از حد نخواهند کرد. صندلیهای عقب برای دو نفر بسیار راحت و برای سه سرنشین بزرگسال نیز قابل قبول هستند و کف نسبتاً صاف فضای پا را برای نفر وسط بهبود میبخشد. وجود سقف پانوراما نیز نورگیر بودن کابین را افزایش داده و حس دلبازی آن را تقویت میکند, هرچند حضور این سقف شیشهای کمی از ارتفاع مفید داخلی کاسته است. فضای صندوق عقب لاماری ایما با توجه به کلاس بدنهاش مناسب ارزیابی میشود و برای مصارف روزمره و سفرهای خانوادگی کفایت میکند. در مجموع، کابین این خودرو از لحاظ جاداری امتیاز خوبی کسب میکند و نشان میدهد که لاماری ایما علاوه بر تمرکز بر ظاهر و عملکرد، به کاربری خانوادگی نیز توجه داشته است.
ایمنی سرنشینان – امتیاز ۶.۵ از ۱۰
در بحث ایمنی، لاماری ایما به مجموعهای از تجهیزات استاندارد مجهز است. این خودرو دارای ۶ کیسهٔ هوا (جلو، جانبی و پردهای) برای حفاظت از سرنشینان در حوادث مختلف است. ساختار شاسی و بدنه نیز مطابق استانداردهای روز طراحی شده و در آزمونهای تصادف چین (C-NCAP) امتیازات بالایی کسب کرده است (معادل ۵ ستاره ایمنی), که نشان از استحکام مناسب اتاق در برابر ضربات دارد. همچنین سیستمهای پایداری نظیر ESC، کنترل کشش (TCS) و ترمز کمکی اضطراری در لاماری ایما حضور دارند که به جلوگیری از وقوع حادثه یا کاهش شدت آن کمک میکنند. با این حال، عدم وجود سامانههای ایمنی فعال پیشرفته (مانند ترمز خودکار یا هشدار خروج از خط) که پیشتر ذکر شد، باعث میشود مجموعه ایمنی خودرو کامل نباشد. به طور کلی ایمنی سرنشینان لاماری ایما قابل قبول ارزیابی میشود؛ حضور کیسههای هوای متعدد و ساختار مستحکم از نقاط قوت آن است و عدم وجود برخی تکنولوژیهای جدیدتر از نقاط ضعف نسبی آن به شمار می رود. برآیند این موارد، امتیاز ۶.۵ از ۱۰ را برای بخش ایمنی رقم زده است.
عملکرد گیربکس – امتیاز ۷.۵ از ۱۰
گیربکس اتوماتیک بهکار رفته در لاماری ایما از نوع ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) است که یکی از نقاط قوت فنی این خودرو محسوب میشود. تعویض دندهها توسط این گیربکس بهسرعت و با کمترین وقفه انجام میگیرد و ضرایب دنده به خوبی با مشخصات موتور تطبیق یافتهاند تا هم در شتابگیری و هم در سرعتهای کروز، بهرهوری مناسبی حاصل شود. استفاده از کلاچهای تر در این گیربکس، ضمن ارتقای نرمی تعویضها، مقاومت آن را در برابر حرارت و شرایط پرفشار (مانند ترافیک سنگین شهری) افزایش داده و نگرانیهای مربوط به داغ کردن یا استهلاک بالای نمونههای خشک را کاهش داده است. رانندگی با این گیربکس لذتبخشتر از گیربکسهای CVT رایج در برخی رقبا است و انتقال سریع نیرو حس چالاکی خودرو را تقویت میکند. البته همانطور که اشاره شد، نبود حالت تعویض دستی (تیپترونیک) ممکن است برای برخی رانندگان نکتهای منفی باشد و در شروع حرکت نیز اندکی مکث اولیه در گیربکسهای دوکلاچه طبیعی است. با این وجود، عملکرد کلی گیربکس لاماری ایما چه در ترافیک شهری و چه در رانندگی پرشتاب، امیدوارکننده و مناسب ارزیابی میشود و امتیاز ۷.۵ از ۱۰ برای این بخش در نظر گرفته شده است.
کیفیت رنگ و بدنه – امتیاز ۶ از ۱۰

کیفیت ساخت و مونتاژ بدنهٔ لاماری ایما در نگاه اول نسبتاً خوب به نظر میرسد و فاصله بین پانلهای بدنه و رنگآمیزی خودرو قابل قبول است. با این وجود، در بررسیهای دقیقتر و تجربهٔ مالکان اولیه، برخی ایرادات جزئی مونتاژ مشاهده شده است؛ برای مثال، گزارشهایی مبنی بر عدم تنظیم دقیق برخی درزها یا نفوذ آب به یکی از چراغها ارائه شده که نشان میدهد فرآیند مونتاژ میتوانست با دقت بیشتری صورت گیرد. که البته این ایرادات رفته رفته کمرنگ شده است.
از نظر کیفیت رنگ، بدنهٔ لاماری ایما دارای رنگ متالیک با جلوهی زیباست اما ضخامت رنگ و پوشش محافظ میتوانست بهتر باشد؛ بهطوریکه بعضاً خراشهای سطحی یا آسیبپذیری در برابر شرایط محیطی در آن دیده شده است. البته این موارد در حدی نیستند که به بدنه خودرو جلوهٔ ارزانی بدهند، اما در مقایسه با خودروهای وارداتی گرانقیمتتر، تفاوتهایی در شفافیت و دوام رنگ مشاهده میشود. در مجموع، کیفیت رنگ و بدنهٔ لاماری ایما را میتوان متوسط ارزیابی کرد؛ نه ضعیف و آزاردهنده، و نه در حد بهترینهای بازار. به همین دلیل، امتیاز ۶ از ۱۰ برای این بخش در نظر گرفته شده است.
جمعبندی: نقاط قوت و ضعف لاماری ایما
لاماری ایما به عنوان یکی از کراساوورهای تازهوارد بازار، مجموعهای از ویژگیهای مثبت و منفی را با خود به همراه دارد. از نقاط قوت بارز این خودرو میتوان به پیشرانهٔ قدرتمند و شتابگیری قابل توجه، طراحی ظاهری بسیار جذاب و جوانپسند، فضای کابین نسبتاً جادار و عملکرد فنی مطلوب (بهخصوص گیربکس کارآمد و هندلینگ خوب) اشاره کرد. در مقابل، نقاط ضعف آن شامل سواری نسبتاً خشک و تعلیق کمی سفت، فقدان برخی امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته نسبت به رقبا، شبکه خدمات پس از فروش محدود و حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت میشود. همچنین قیمت بالای خودرو (خصوصاً در بازار آزاد) نسبت به امکانات ارائهشده، یکی دیگر از مواردی است که ممکن است خریداران را مردد کند. با این حال، در مجموع لاماری ایما گزینهای جذاب برای افرادی است که عملکرد و طراحی را در اولویت قرار میدهند و حاضرند برای آن هزینهی بیشتری متحمل شوند. امتیاز نهایی ۶.۲ از ۱۰ نیز بیانگر یک خودروی نسبتاً رضایتبخش است که هرچند عالی نیست، اما توانسته در بسیاری از بخشها امتیازات قابل قبولی کسب کند.
خواندنی: سورن پلاس فیس لیفت می شود ؛ رندر های اختصاصی آخرین خودرو
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0