موتور پارس نوآ چه ویژگیهایی دارد؟
شرکت پارس خودرو اخیراً از سدان جدیدی به نام پارس نوآ رونمایی کرده است که از فناوریهای پیشرفتهای در سیستم مولد قدرت خود بهره میبرد. این خودرو مجهز به پیشرانه ME۱۶ شده که به عنوان قویترین موتور تنفس طبیعی ساخت داخل شناخته میشود. در توسعه پارس نوآ، پارس خودرو به جای استفاده از موتور K4M،

شرکت پارس خودرو اخیراً از سدان جدیدی به نام پارس نوآ رونمایی کرده است که از فناوریهای پیشرفتهای در سیستم مولد قدرت خود بهره میبرد. این خودرو مجهز به پیشرانه ME۱۶ شده که به عنوان قویترین موتور تنفس طبیعی ساخت داخل شناخته میشود.
در توسعه پارس نوآ، پارس خودرو به جای استفاده از موتور K4M، از موتور بهبود یافته ME16 بهره برده است. این موتور توسط مگاموتور توسعه داده شده و از فناوریهای موتوری و تکنولوژی ساخت بالاتری برخوردار است. موتور ME16 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۵۸۷ سیسی ۱۶ سوپاپ است که با سیستم CVVT، حداکثر توان ۱۱۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید میکند. این موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو متصل میشود.
یکی از مزایای مهم موتور ME16 وزن پایین آن است؛ به طوری که تنها ۱۲۶ کیلوگرم وزن دارد. در مقایسه با موتور K4M که در رنو تندر ۹۰ استفاده شده بود، موتور ME16 توانایی تولید ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری را دارد.
خودروسازان معمولاً موتورهای خودروهای اقتصادی را با کمترین تکنولوژی و فناوریهای به روز تولید میکنند تا هزینهها را کاهش دهند و نگهداری و سرویسهای دورهای را با هزینه معقولی انجام دهند. با این حال، موتور ME16 به سیستمهای متعددی مجهز شده است تا حداکثر راندمان مثبت خود را برای استفاده شهری و حتی جادهای فراهم کند.
از جمله ویژگیهای موتور ME16 میتوان به سیستم زمانبندی متغیر میل سوپاپ هوا (CVVT) اشاره کرد که سبب میشود آوانس و ریتارد سوپاپهای ورودی بسته به نیاز راننده تنظیم شود. همچنین، این موتور به سیستم پمپ روغن متغیر (Variable Oil Pump) مجهز شده است که جریان خروجی روغن را بر اساس شرایط کاری موتور تغییر میدهد.
موتور ME16 همچنین به دریچه گاز برقی مجهز شده است که با توجه به ارتباط پدال گاز با کامپیوتر خودرو، خود ECU تصمیم میگیرد تا چه زمانی خودرو به شتابگیری نیاز دارد و همین موضوع سبب مدیریت بهتر پاشش سوخت و ترکیب درست آن با هوا میشود.
مهندسان پارس خودرو با کالیبراسیون دقیق سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت این خودرو، توانستهاند به حداکثر بازدهی مفید دست پیدا کنند. این شرکت همچنین با یک سری اصلاحات، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دریافت کرده است و امکان دستیابی به یورو ۶ را نیز دارد.
بلوک سیلندر موتور ME16 از جنس چدن است که مزایایی نظیر مقاومت بالا در برابر سایش، حرارت، ضربه و خوردگی و ضریب انتقال حرارت بالا دارد.
استفاده از موتور ME16 در خودروهای دیگر همچون شاهین سایپا، سبب میشود تا بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی به وجود نیاید.
برچسب ها :پارس خودرو ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0