دیدگاه‌ها برای از پیکان تا دنا پلاس؛ نگاهی به آپشن خودروها در ایران! بسته هستند

از پیکان تا دنا پلاس؛ نگاهی به آپشن خودروها در ایران!

چرخ ابزاری است که کاربردهای مختلفی دارد، اما مهم‌ترین کاربرد آن کاهش اصطکاک و تسهیل حرکت است. چرخ یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است که در هزاره چهارم پیش از میلاد در سرزمین باستانی سومر ساخته شد. اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر را نام ببریم، چرخ قطعا یکی از آن‌هاست. با ظهور چرخ،

کد خبر : 89354
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 ژوئن 2025 - 21:14

چرخ ابزاری است که کاربردهای مختلفی دارد، اما مهم‌ترین کاربرد آن کاهش اصطکاک و تسهیل حرکت است. چرخ یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است که در هزاره چهارم پیش از میلاد در سرزمین باستانی سومر ساخته شد.

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر را نام ببریم، چرخ قطعا یکی از آن‌هاست. با ظهور چرخ، بسیاری از امور تسهیل شده و جنگ‌ها نیز بهتر و راحت‌تر از قبل انجام می‌شد.

با اختراع خودرو، بشر توانست گام مهمی در توسعه و رشد صنعت بردارد. خودروها در طول زمان پیشرفته شدند و امروزه به جایی رسیده‌اند که یک خودروی فرمول وان از چرخ‌های فوق سبکی استفاده می‌کند که بسیار مقاوم و با دوام هستند.

اما ربط این تاریخچه کوتاه به حوزه آپشن خودرو در کشور ما چیست؟ بگذارید کمی به سال‌های دور بازگردیم، زمانی که ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق اقدام به مونتاژ خودروی پیکان کرد. از همان سال‌ها، یعنی 1346 روند مونتاژ خودروهای تاریخ گذشته و مربوط به شرکت‌های ورشکسته در کشورمان آغاز شد.

در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد. پیکان در مدل‌های مختلفی مانند کارلوکس، دولوکس، جوانان، استیشن، پیکان پژویی، وانت، تاکسی، پیکان اتومات و نهایتا پیکان 1600 انژکتوری در ایران مونتاژ و وارد خیابان‌ها شد.

اما به مرور و با پایان دهه 1370 شرایط کشور تغییر کرد و قشر جوان توقعات بیشتری از این صنعت پیدا کردند. ایران خودرو دست به حرکات خارق‌العاده‌ای زد و اقدام به دست‌کاری پیکان نمود. استفاده از فرمان و کیلومتر پژو بر روی پیکان، یکی از مهم‌ترین خلاقیت‌های مهندسین آن زمان ایران خودرو به شمار می‌رفت.

با ظهور سمند، این خودروی فوق ملی نگاه‌ها به سمت صنعت خودروی سازی کمی عوض شد. سمند نسبت به برادر بزرگ و ناتنی‌اش یعنی پژو 405 امکانات بیشتر و به روزتری داشت.

آپشن‌ها مواردی هستند که نبودشان ضرری به خریدار وارد نمی‌سازد و در واقع راننده جهت آسایش بیشتر خود با صرف هزینه‌ای بیشتر و البته منطقی، نسخه‌ای دیگر از خودرو را در اختیار می‌گیرد.

در تمام دنیا، محصولات روز کمپانی‌های تولیدکننده خودرو، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که برخی از آپشن‌ها به صورت پیش‌فرض بر روی همه آن‌ها وجود دارد، و برخی دیگر به معنای واقعی آپشن به راحتی توسط خریداران قابل انتخاب است.

اگر بخواهید خودروی خارجی و به‌روزی را خریداری کنید، حتما در هنگام مقایسه با رویت آپشن‌های متفاوت قطعا گیج شده و نمی‌دانید چه کار کنید. ولی در ایران شما همین الان اگر دنا پلاس را در کنار پیکان گذاشته و مقایسه کنید، قطعا آن حالت گیجی به شما دست نخواهد داد.

با روند فعلی، باید بارها خدا را شکر کنیم که این دو خودروساز هر از گاهی تصمیم می‌گیرند که با صرف هزینه‌های میلیاردی چراغ جلو یا عقب محصولشان را تغییر داده و مثلا سانروف را به خودروی خود اضافه کنند.

سال‌ها پیش، یکی از دوستان عزیزم یک دستگاه سپند 2 داشت. آن زمان پیش خود می‌گفتیم روزی ایران خودرو و سایپا در تبلیغ‌های خود عنوان می‌کنند: محصول جدید ایران خودرو، دارای 4 چرخ با لاستیک همراه با بهترین نوع باد موجود در ایران که برای رفاه هم‌وطنان درون این چرخ‌ها دمیده شده است!

حال که به روند آپشن گذاری و هزینه‌های تولید خودروهایی تکراری و تاریخ گذشته در صنعت خودروسازی کشور نگاهی می‌کنم، متوجه می‌شوم که آن زمان بیراه هم رویا سازی نمی‌کردیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.