چرا تارا دندهای بخریم؟ چرا نخریم؟
تارا دنده ای یکی از سدان های پرفروش شرکت ایران خودرو به حساب می آید. در این مطلب به بررسی دلایل خریدن و نخریدن آن می پردازیم. شرکت ایرانخودرو سالها پیش قرار بود پژو ۳۰۱ را روی خط تولید خود بیاورد و با همکاری کمپانی پژو، تولیدات مشترک زیادی را در این حوزه به بازار


تارا دنده ای یکی از سدان های پرفروش شرکت ایران خودرو به حساب می آید. در این مطلب به بررسی دلایل خریدن و نخریدن آن می پردازیم.
شرکت ایرانخودرو سالها پیش قرار بود پژو ۳۰۱ را روی خط تولید خود بیاورد و با همکاری کمپانی پژو، تولیدات مشترک زیادی را در این حوزه به بازار عرضه کند. با این حال، شروع تحریمها اجازه این کار را نداد و پلتفرم پژو ۳۰۱ روی دست ایرانخودرو ماند.
ایرانخودرو برای استفاده از این پلتفرم دست به کار شد و نهایتاً از سال ۱۴۰۱ محصولی جدید با نام «تارا» را به بازار فرستاد که میتوان گفت نسخه ایرانیشده پژو ۳۰۱ محسوب میشود. تارا به طور کلی در دو مدل دندهای و اتوماتیک عرضه میشود که مدل دندهای آن در بازار بهعنوان یک خودروی نسبتاً جدید و اقتصادی برای قشر وسیعتری از مشتریان و عامه مردم قابل خرید است. اما آیا تارا ارزش خرید دارد؟ در ادامه به دلایل خرید یا نخریدن تارا دندهای میپردازیم تا مشتریان احتمالی، اطلاعات کاملتری در مورد این محصول ایرانخودرو در اختیار داشته باشند.
دلایل خرید تارا دندهای
در ادامه به بعضی از مهمترین دلایل خرید تارا دندهای اشاره میکنیم:
طراحی ظاهری بهتر از رقبای قدیمی
همانطور که میدانید، بازار سدانهای اقتصادی کشورمان عمدتاً در تسخیر دو سه مدل قدیمی نظیر دنا، پژو پارس، سورن پلاس و سایر اعضای این خانواده است که از لحاظ طراحی بسیار قدیمی بوده و ریشه در خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ با عمر بیش از ۴۰ سال یا سمند متعلق به اوایل دهه ۸۰ شمسی دارند.

اما تارا در اصل نسخه فیسلیفتشده پژو ۳۰۱ است که طراحی نسبتاً جدیدتری دارد و در دهه ۲۰۱۰ میلادی وارد بازار شده است. استایل این خودرو و خطوط بهکاررفته در طراحی المانهایی نظیر پنجرهها یا چراغها، علیرغم برخی ناهماهنگیها، نسبت به تولیدات قدیمی نامبرده جذابیت بیشتری دارد و در مجموع بهعنوان یک خودروی جدیدتر میتواند نیازهای بصری و پرستیژ اجتماعی بیشتری برای اکثر مشتریان فراهم کند.
کابین جادار

اگر یک خودروی خانوادگی جادار در محدوده قیمتی نسبتاً اقتصادی و نهچندان بالا نیاز دارید، تارا میتواند در این مورد بهخوبی به شما کمک کند. فاصله محوری نسبتاً بزرگ تارا باعث شده تا فضای داخلی آن گسترده باشد و افراد بزرگسال در ردیف جلو یا عقب محدودیت چندانی احساس نکنند. بهویژه صندلیهای ردیف عقب این خودرو برای افراد بلندقد طراحی شده و محدودیت چندانی برای سرنشینان با قد حدود ۱۹۰ سانتیمتر نیز در این بخش احساس نمیشود. بنابراین اگر خانوادهای نسبتاً پرجمعیت هستید و به خودرویی با کابین جادار نیاز دارید، تارا میتواند انتخاب معقولی در سگمنت سدانهای اقتصادی بازار کشورمان باشد.
موتور بهروزرسانیشده TU5+
موتور TU5 یکی از پیشرانههای کماستهلاک و کمدردسر بازار ایران بود که به دلایلی مثل رعایت استانداردهای آلایندگی و ارتقای کارایی، مورد بهروزرسانی قرار گرفت و با نسخه TU5+ به بازار آمد. این پیشرانه کارایی بهتر و مصرف سوخت کمی بهینهتر را ارائه میدهد. همچنین دارای اویلپمپ با دبی متغیر برای افزایش راندمان سیستم روغنکاری و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ هوا است.

بنابراین عملکرد موتور این خودرو نسبت به اکثر پیشرانههای موجود در بازار کشور قابل قبولتر است و بهویژه برای افرادی که بهدنبال خودرویی کماستهلاک و اقتصادی هستند، میتواند گزینه مناسبی در میان محصولات نسبتاً جدید بازار ایران باشد.
بزرگترین صندوق عقب بین محصولات مشابه داخلی
صندوق عقب بزرگ برای مصارف خانوادگی، بهویژه هنگام مسافرت، میتواند مزیتی بسیار مهم محسوب شود. تارا دارای صندوق عقبی با حجم ۶۴۰ لیتر است که ظرفیت آن از تمام خودروهای سدان داخلی بیشتر است و میتواند تعداد زیادی چمدان یا لوازم مسافرتی را در خود جای دهد.

برای مقایسه، سورن پلاس و دنا صندوقهایی با ظرفیت حدود ۵۰۰ لیتر دارند که نسبت به صندوق تارا بهطور قابل توجهی کوچکترند و کارایی کمتری دارند. بنابراین، یکی دیگر از دلایل خرید تارا دندهای میتواند همین صندوق عقب بزرگ و کاربردپذیری مناسب کابین آن برای خانوادهها باشد.
خدمات پس از فروش گسترده ایرانخودرو
یکی از فاکتورهای مهم در خرید خودرو، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و گسترده از سوی شرکت تولیدکننده است. شرکت ایرانخودرو، تارا دندهای را با تیراژ بالا به بازار عرضه کرده و اکثر لوازم و قطعات یدکی بدنه یا فنی آن در بازار و نمایندگیها موجود است. بنابراین، تعمیرات موتور یا گیربکس تارا دردسر چندانی برای مالک ایجاد نمیکند و مواردی مثل کمبود قطعه یا گرانی بیشازحد لوازم، مانند برخی خودروهای چینی، گریبانگیر مالک تارا دندهای نخواهد شد.
شتاب قابل قبول و مصرف سوخت نسبتاً پایین
شتاب رسمی تارا دندهای حدود ۱۲.۵ ثانیه ارزیابی شده که اگرچه خیلی سریع نیست، اما نسبت به اکثر محصولات داخلی قابل قبول است و میتواند در کاربردهای شهری و جادهای کارآمد باشد.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در جاده، معمولاً کمتر از این مقدار خواهد بود. بنابراین، اگر بهدنبال یک سدان با شتاب قابل قبول و مصرف سوخت متعادل هستید، تارا دندهای میتواند تا حد زیادی نیازهای شما را برآورده کند.
برخورداری از فرمان کمکی برقی
سیستم فرمان کمکی برقی، عملکردی نرمتر و لذت رانندگی بیشتری به شما ارائه میدهد. ضمن آنکه استفاده از فرمان برقی باعث حذف پمپ هیدرولیک، مخزن هیدرولیک و از بین رفتن دردسرهای نگهداری این سیستم، نظیر انواع روغنریزی، خرابی پمپ و سایر مشکلات میشود. همچنین فشار اضافی ناشی از گرداندن پولی پمپ هیدرولیک را از روی موتور برمیدارد و هدررفت توان در این بخش را به صفر میرساند. در نتیجه، خودروهای مجهز به فرمان کمکی برقی نسبت به نمونههای مشابه با فرمان هیدرولیک، احتمالاً موتوری سرحالتر با توان بهتر در اختیار خواهند داشت که قطعاً روی کیفیت رانندگی و هیجان سواری تأثیرگذار خواهد بود.
دلایل نخریدن تارا دندهای
چند مورد از نقاط ضعف و دلایل نخریدن این خودرو به شرح زیر است:
طراحی داخلی قدیمی

با وجود آنکه نمای بیرونی تارا دندهای ظاهر تقریباً قابل قبولی دارد، اما فرم داخلی آن کاملاً قدیمی است و در قیاس با خودروهای همرده امروزی، بهویژه محصولات چینی، اصلاً حرفی برای گفتن ندارد و فاقد جذابیت است.
طراحی قدیمی داشبورد، بهویژه در بخش میانی، کاملاً توی ذوق میزند و حس گیرایی یا هیجان خاصی به کاربر منتقل نمیکند. از لحاظ ارگونومی نیز ایراداتی در جانمایی و طراحی کلیدها احساس میشود.
کیفیت مونتاژ و متریال داخلی کابین

کیفیت مونتاژ قطعات بدنه و ادوات داخلی کابین این خودرو نیز چندان بالا نیست که میتواند موجب نارضایتی کاربران و مالکان شود. استفاده از پلاستیکهای خشک و نهچندان باکیفیت میتواند توی ذوق بزند و حس خوب ابتدایی را به یک تجربه نسبتاً ناخوشایند تبدیل کند. البته سطح کیفی کابین اکثر خودروهای همقیمت تارا دندهای نیز تفاوت زیادی با آن ندارد و شاید از این جهت نتوان ایراد جدی به تارا وارد کرد.
نبود برخی امکانات مهم
با وجود آنکه امکاناتی مانند کنترل پایداری، سنسور نور و باران در اکثر نسخههای تارا دندهای وجود دارد، اما نبود مواردی مثل تنظیم برقی صندلیها، تهویه اتوماتیک، آینههای تاشو برقی و سانروف میتواند تا حدودی ناامیدکننده باشد و آن را در مقایسه با برخی رقبا در سطح پایینتری قرار دهد.
ضعف در استحکام ورق بدنه
طبق برخی گزارشها، ورق بدنه تارا استحکام کافی ندارد و در صورت تصادف، بهراحتی آسیب میبیند. بنابراین، حتی در تصادفهای خفیف نیز احتمال آسیبدیدگی پرهزینه برای اتاق این خودرو وجود دارد که با توجه به قیمت بالای قطعات بدنه، میتواند هزینههای سنگینی برای مالک در پی داشته باشد.
بالاخره تارا دندهای بخریم یا نه؟
با توجه به نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد و در نظر گرفتن این نکته که بازار سدانهای اقتصادی ایران چندان متنوع نیست، اگر مشتریان بهدنبال محصولی نسبتاً جدید هستند، انتخابهای زیادی پیشرو ندارند. از این رو میتوان گفت خرید تارا دندهای انتخابی معقول در بازار سدانهای نسبتاً اقتصادی و جدید کشورمان در شرایط فعلی به شمار میرود.

کابین نسبتاً بزرگ، طراحی ظاهری بهتر از رقبای قدیمی، صندوق عقب وسیع، پایداری و هندلینگ مناسب، کیفیت سواری قابلقبول و شتاب کافی بههمراه مصرف سوخت متعادل، از جمله ویژگیهای مثبت این خودرو است که میتواند خرید آن را به گزینهای منطقی تبدیل کند.
با این حال، عواملی مانند ضعف در استحکام و ضخامت ورق بدنه، کیفیت نسبتاً پایینتر پیشرانه جدید در مقایسه با موتورهای قدیمیتر، طراحی داخلی ساده و نهچندان زیبا، کیفیت پایین متریال کابین و سواری تا حدی خشک در ردیف عقب بههمراه خنککنندگی نسبتاً ضعیف سیستم تهویه، میتواند برخی خریداران را بهسمت گزینههای صفر کیلومتر دیگر یا حتی خودروهای کارکرده چینی سوق دهد.
ویدیوی معرفی تارا V1 پلاس
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0