بازار خودرو در سایه جنگ ۱۲ روزه ؛ بررسی قیمت خودرو پس از آتش پس
آخرین خودرو در گزارشی به بررسی تغییرات و واکنش بازار خودرو ایران در زمان جنگ ۱۲ روزه علیه رژیم اسرائیل پرداخته است. در ۲۳ خرداد ماه امسال، رژیم صهیونیستی حملاتی را به مراکز نظامی و غیرنظامی ایران آغاز کرد و کشور را در فضای جنگ قرار داد. در زمان جنگ، بازارهای مالی و معاملاتی تحت

آخرین خودرو در گزارشی به بررسی تغییرات و واکنش بازار خودرو ایران در زمان جنگ ۱۲ روزه علیه رژیم اسرائیل پرداخته است.
در ۲۳ خرداد ماه امسال، رژیم صهیونیستی حملاتی را به مراکز نظامی و غیرنظامی ایران آغاز کرد و کشور را در فضای جنگ قرار داد. در زمان جنگ، بازارهای مالی و معاملاتی تحت تأثیر شدید وقایع قرار میگیرند و اولویتها به کلی تغییر میکند. بازار خودرو نیز از این تغییرات بیتأثیر نبوده و دچار تحولاتی میشود، به خصوص در کشوری مانند ایران که به دلیل عرضه و تقاضا و سیاستگذاریهای چند سال اخیر بسیار متلاطم است.
بازار خودرو ایران دیگر همانند چند سال گذشته موجهای بیسابقه گرانی را تجربه نمیکند و به نظر میرسد که به ثبات نزدیکتر شده است. اصلیترین دلیل این ثبات، افزایش قیمتهای پیاپی کارخانه و کاهش حاشیه سود دلالان است. با وجود مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و کاهش نرخ ارز قبل از وقوع رویارویی نظامی با رژیم صهیونیستی، قیمت خودرو تغییرات چشمگیری را تجربه نکرد.
اما در زمان جنگ، تغییرات به چه نحوی بودند؟ برای بررسی این موضوع، باید ماهیت چگونگی جنگ ایران و رژیم صهیونیستی را بررسی کنیم. رویاروییهای نظامی اغلب به دو شکل جنگهای طولانیمدت و کوتاهمدت تقسیم میشوند که جنگ جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی کوتاهمدت و بیشتر به شکل حملات هوایی و موشکی بود. در چنین جنگهایی، تمرکز بازار به سمت و سوی تأمین نیازهای اساسی و حفظ سرمایه ارزی میرود. خودرو قطعاً نیاز اساسی برای بسیاری از افراد نیست و جزو موادی است که از جمله آخرین نیازها در زمان جنگ قرار میگیرد.
در طول این ۱۲ روز، تقاضا برای خرید خودرو بسیار کاهش داشت که به دلیل ترس از چالشهای امنیتی در زمان جنگ، قیمتهای نامعلوم، و حفظ دارایی نقدی بود. در سوی مقابل خریداران، فروشندگان به دو قسمت با نسبت تقریباً مساوی تقسیم میشوند: افرادی که به دنبال تبدیل کالا (خودرو) به ارز و دارایی با نقدشوندگی بالا هستند و افرادی که ریسک فروش خودرو را در شرایط جنگی نمیپذیرند.
در طول مدت این جنگ، چنین فضایی بر بازار خودرو ایران حاکم بود که رکودی عمیق اما کوتاهمدت به حساب میآید و معاملات به صفر رسید که نتیجه آن سبب شد قیمت خودرو ثابت و در مواردی به دلیل اعلام نشدن قیمتها نامعلوم باشد.
احتمال افزایش شدید قیمت خودرو در زمانی امکان داشت که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور یا تأمینکنندگان اصلی آنها مورد هجوم قرار میگرفت و بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید از کار میافتاد که خوشبختانه چنین واقعهای رخ نداد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0