موتور کی وی ویسته ۲۴۹ ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 18 تیر 1404 ساعت 08:00 کی وی ویسته ۲۴۹ از جمله موتورهای کلاس اسکوتر بازار کشور است که با شرکت نیکران عرضه میشود و ما در این مطلب به معرفی این موتور میپردازیم. موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر طرفداران زیادی در ایران دارند و شاهد تنوع این کلاس در ایران هستیم. در چند

منتشر شده در 18 تیر 1404 ساعت 08:00


کی وی ویسته ۲۴۹ از جمله موتورهای کلاس اسکوتر بازار کشور است که با شرکت نیکران عرضه میشود و ما در این مطلب به معرفی این موتور میپردازیم.
موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر طرفداران زیادی در ایران دارند و شاهد تنوع این کلاس در ایران هستیم. در چند سال گذشته شرکتهای متعددی موتورهای جدید کلاس اسکوتر را وارد ایران کردهاند و یکی از این شرکتها، شرکت نیکران محسوب میشود که اسکوترهای حجیمی را وارد ایران کرده است. یکی از این اسکوترها، اسکوتر کیوی ویسته ۲۴۹ است که ظاهر نسبتاً جذابی دارد و به نظر میرسد در طراحی آن از سایر اسکوترهای نسبتاً محبوب الگوبرداری شده است.
طراحی ظاهری Keeway Vieste 249

در طراحی ظاهری موتور سیکلت کی وی ویسته ۲۴۹، شاهد یک طراحی نسبتاً جذاب و مدرن هستیم و تا حدودی میتوان گفت طراحی این موتور سیکلت قابل تحسین محسوب میشود. کی وی ویسته از جمله اسکوترهایی است که از اسکوترهای حجم بالا مانند اسکوترهای یاماها الگو برداشته است و تا حدودی سایه و رگ و ریشه اسکوترهای حجیم یاماها را در این موتور سیکلت مشاهده میکنیم. اگر از روبرو به موتورسیکلت کی وی ویسته ۲۴۹ نگاه کنیم تصویر ناآشنایی نمیبینیم، چرا که ظاهر این موتور سیکلت شبیه یاماها تی مکس است و علت اصلی این مسئله میتواند فرم چراغهای جلو باشد.
در چراغهای جلوی کی وی ویسته ۲۴۹، شاهد دو کاسه چراغ جدا از هم هستیم که در درون آنها لنز و دو دی لایت تعبیه شده است و همچنین راهنماهای جلو به صورت پیوسته در بدنه کار شدهاند و خبری از برجستگی نیست. کلیه چراغهای استفاده شده برای این موتور سیکلت همگی ال ای دی هستند و پرتاب نور خوبی را برای راکب فراهم میکنند.
اگر نگاهی به فرمان کی وی ویسته ۲۴۹ داشته باشیم، یک فرمان لولهای مشاهده میکنیم که تا حدودی به سمت عقب شیب پیدا کرده و همین مسئله باعث میشود تا تسلط راکب بر موتور سیکلت بیشتر شود و تا حدودی این حالت شبیه به موتورهای ان مکس و پیسیایکس است. در سمت راست فرمان این موتور سیکلت شاهد دکمههای استارت موتور، فلاشر و قطع و وصل برق موتور هستیم و همچنین در سمت چپ فرمان، کلید تعویض نورپایین به نوربالا، کلید پسینگ قرار دارد و کمی پایینتر از آنها شاهد بوق و کلید راهنما هستیم. علاوه بر این موارد در قسمت چپ فرمان دکمهای برای گرمکن فرمان تعبیه شده است، ولی در نسخه مونتاژ شده توسط ایران این آپشن وجود ندارد.

صفحه کیلومتر کی وی ویسته، یک صفحه کیلومتر ترکیبی محسوب میشود، چرا که شاهد دو قسمت آنالوگ و یک صفحه دیجیتال هستیم که در قسمت آنالوگ دور موتور و سرعت نمایش داده میشود و در قسمت دیجیتال شاهد ساعت، سرعت، آمپر آب، میزان بنزین و دمای هوا و همچنین مقدار کیلومتر طی شده هستیم. در بخش استارت این موتور سیکلت از سیستم کیلس استفاده شده و شاهد استارت بدون سوئیچ هستیم که خبر خوبی به نظر میرسد. در قسمت راست و همچنین چپ کنسول موتور سیکلت کی وی ویسته ۲۴۹ شاهد دو محفظه هستیم که محفظه راست دارای درب و محفظه چپ بدون درب محسوب میشود و یک پورت USB دارد. با استفاده از این پورت USB راکب و ترک نشین میتوانند موبایل خود را شارژ کنند که در بسیاری از موتورهای کلاس اسکوتر شاهد این آپشن هستیم.اگر به بخش باک این موتور برسیم یک باک ۱۰ لیتری مشاهده میکنیم که در قسمت جلوی موتور تعبیه شده و زیر زین قرار نگرفته است. این طراحی در موتور سیکلت کلاس اسکوتر باعث محدودتر شدن جای پای راکب میشود، ولی در عوض شاهد راحت شدن عملیات سوختگیری هستیم و همچنین این طراحی فضای ذخیرهسازی بیشتری را برای وسایل فراهم میکند.
در بخش زین موتور سیکلت کی وی ویسته ۲۴۹ شاهد یک زین نسبتاً بزرگ یک تکه و تا حدودی نرم هستیم که شیب نسبتاً کمی داشته و ارتفاع آن از سطح زمین ۷۷ سانتیمتر به نظر میرسد. در همین بخش شاهد تکیهگاه کوچکی هستیم که برای راکب طراحی شده که نمیتوان گفت کاربردی است، ولی با این حال جالب به نظر میرسد. با وجود انتقال باک به بخش جلو همچنان در فضای زیر زین محدودیت وجود دارد و نمیتوان یک کلاه ایمنی بزرگ را در آن جای داد و این مسئله میتواند ناشی از حجم زیاد انجین باشد. وزن خشک موتور سیکلت کی وی ویسته ۲۴۹، تقریبا ۱۴۰ کیلوگرم گزارش شده است.
ابعاد Keeway Vieste 249 به شرح زیر است:
طول: ۱۹۳۰ میلیمتر، عرض: ۸۰۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۳۰ میلیمتر.
مشخصات فنی کی وی ویسته ۲۴۹

یکی از نکات قابل توجه در بخش فنی موتور سیکلت کی وی ویسته ۲۴۹ این است که این موتور در سایر کشورها با انجین ۲۷۸ سی سی عرضه شده و به اسم ویسته ۳۰۰ شناخته میشود، ولی در ایران شاهد نسخه ۲۷۸ سی سی یا ۲۴۴ سی سی آن هستیم. طبق اطلاعات منتشر شده، این موتور سیکلت از یک انجین ۲۴۴ سی سی تک سیلندر ۴ زمانه و چهار سوپاپ بهرهمند است و نسبت تراکم آن ۱۱ به یک محسوب میشود. انجین این موتور سیکلت قادر است ۲۱ اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاوری معادل ۲۱ نیوتن متر داشته باشد.
سیستم سوخت رسانی اسکوتر ویسته ۲۴۹ از نوع سیستم تزریق سوزنی انژکتور محسوب میشود و انتقال قدرت در این موتور سیکلت با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک و همچنین یک کلاچ گریز از مرکز صورت میگیرد. با توجه به اینکه انجین کی ویسته توسط شرکت پیاجیو طراحی شده است میتوان این اطمینان را داد که انجین از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است. برای این موتور سیکلت از شاسی لولهای آندربن استفاده شده که از آلیاژ فولاد محسوب میشود و در قسمت جلو شاهد دو کمک فنر تلسکوپی از نوع معمولی هستیم و در قسمت عقب نیز دو کمک فنر معمولی از برند کی وای بی استفاده شده است.
در سیستم ترمز کی وی ویسته ۲۴۹ شاهد یک دیسک ۲۴۰ میلیمتری در قسمت جلو و یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری در قسمت عقب هستیم که هر دو به سیستم ABS یا سیستم ضد قفل مجهز هستند و از برند J Juan اسپانیا محسوب میشوند. سایز لاستیکهای جلو ۱۰۰/۷۰ و سایز لاستیکهای عقب ۱۳۰/۷۰ است که هر دو در رینگهای ۱۳ اینچی تعبیه شدهاند و لاستیکها از برند TIMSUN محسوب میشوند.
تجربه رانندگی و سواری کی وی ویسته ۲۴۹

استایل نشستن روی موتور کی وی ویسته ۲۴۹، مشابه سایر موتورهای کلاس اسکوتر است با این تفاوت که شما جای پای کمی در اختیار دارید و ممکن است از این نظر اذیت شوید. ارتفاع زین برای افرادی که قد بلندتری دارند ممکن است آزاردهنده باشد، ولی زین آن از نرمی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. ترمزها و سیستم تعلیق استفاده شده برای این اسکوتر از عملکرد مطلوبی برخوردار هستند و میتوان رانندگی نسبتاً خوبی را تجربه کرد. با استفاده از موتور سیکلت کیوی ویسته میتوان ۱۳۰ الی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و با توجه به کلاس این موتور سیکلت سرعت قابل قبول و نسبتا مطلوبی به نظر میرسد.
رقبای کی وی ویسته ۲۴۹
در بازار ایران تعداد اسکوترها تقریباً فراوان به نظر میرسد، ولی اسکوترهای ۲۵۰ سی سی در تعداد انگشت شماری موجود هستند و اگر قصد داشته باشیم رقبایی را برای کی وی ویسته ۲۴۹ در نظر بگیریم میتوانیم به پیاجیو بِوِرلی ۲۵۰، اس وای ام جوی مکس، یاماها ایکس مکس و حتی وسپا جی تی اس بپردازیم که از نظر قیمت رقابتی به نظر میرسند.
نقاط ضعف قوت کی وی ویسته ۲۴۹ و جمع بندی
مزایا:
سیستم تعلیق نسبتا مناسب، سیستم ترمز نسبتا مطلوب، انجین نسبتا با کیفیت.
معایب:
فضای کم در قسمت جای پای راکب، فضای کم در بخش ذخیره سازی، در دسترس نبودن قطعات در بعضی از شهرها.
در پایان میتوان گفت موتور کی وی ویسته ۲۴۹ با توجه به برندهای مطرحی که در انجین، سیستم تعلیق و ترمز استفاده شده است، میتواند یک گزینه نسبتا ایده آل برای خرید محسوب میشود. هر چند این اسکوتر نیز مانند بسیاری از موارد مشابه دارای ضعفهایی است و در بعضی از شهرستانها امکان تامین قطعات آن وجود ندارد. علاوه بر این در بخش جای پای راکب و فضای ذخیره سازی، شاهد محدودیت هستیم و این مسئله میتواند تا حدودی آزار دهنده باشد.
نظر شما درباره اسکوتر کی وی ویسته ۲۴۹ چیست؟ آیا این موتور ارزش خرید دارد؟
خواندنی: آیا وسپا ارزش خرید دارد؟
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0