دیدگاه‌ها برای استاندارد جدید چین، استفاده از حالت رانندگی با یک پدال را محدود می‌کند! بسته هستند

استاندارد جدید چین، استفاده از حالت رانندگی با یک پدال را محدود می‌کند!

چین استاندارد ملی جدیدی برای سامانه‌های ترمز خودروهای سواری با عنوان GB 21670-2025 معرفی کرده که قرار است بر حالت موسوم به «رانندگی با یک پدال» که توسط برخی خودروسازان برقی از جمله تسلا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأثیرگذار باشد. این استاندارد که توسط اداره دولتی نظارت بر بازار و اداره استانداردسازی چین تصویب شده،

کد خبر : 94513
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 10 جولای 2025 - 1:12

چین استاندارد ملی جدیدی برای سامانه‌های ترمز خودروهای سواری با عنوان GB 21670-2025 معرفی کرده که قرار است بر حالت موسوم به «رانندگی با یک پدال» که توسط برخی خودروسازان برقی از جمله تسلا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأثیرگذار باشد. این استاندارد که توسط اداره دولتی نظارت بر بازار و اداره استانداردسازی چین تصویب شده، خودروها را از قرار گرفتن پیش‌فرض در حالت رانندگی با یک پدال منع می‌کند؛ حالتی که در آن با رها کردن پدال گاز، خودرو بدون نیاز به فشردن ترمز تا توقف کامل کاهش سرعت پیدا می‌کند.
اجرای این استاندارد به‌صورت مرحله‌ای خواهد بود و برای اکثر خودروهای جدیدی که از ۱ ژانویه ۲۰۲۶ تأییدیه دریافت می‌کنند، لازم‌الاجراست. با این حال، بندهای مربوط به محدودیت حالت تک‌پداله، از ۱ ژانویه ۲۰۲۷ اجرایی می‌شود. برای خودروهایی که پیش‌تر تأییدیه دریافت کرده‌اند نیز، از همان تاریخ یعنی ۱ ژانویه ۲۰۲۷ این استاندارد لازم‌الاجرا خواهد بود.

نکات کلیدی استاندارد جدید:

نصب اجباری سامانه ترمز ضد قفل (ABS):

تمام خودروهای سواری جدیدی که تأییدیه نوع دریافت می‌کنند، ملزم به نصب سیستم ترمز ضد قفل خواهند بود. این فناوری ایمنی، از قفل‌شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز ناگهانی جلوگیری می‌کند، پایداری و کنترل خودرو را حفظ می‌کند و خطر سر خوردن یا منحرف شدن را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

رانندگی با یک پدال

محدودیت در حالت رانندگی تک‌پداله:

در این استاندارد، به‌طور ویژه به سامانه‌های بازیابی انرژی که در خودروهای انرژی نو رایج هستند، پرداخته شده است. بر اساس آن، خودروسازان مجاز نیستند خودرو را در حالت پیش‌فرضی تنظیم کنند که تنها با رها کردن پدال گاز، خودرو بتواند تا توقف کامل، کاهش سرعت پیدا کند. هدف از این اقدام، کاهش خطر تأخیر در واکنش راننده نسبت به پدال ترمز در موقعیت‌های اضطراری است.

الزام روشن شدن چراغ ترمز هنگام بازیابی انرژی:

باید توجه داشت که در خودروهای برقی در زمان کاهش سرعت، باتری‌ها شروع به شارژ شدن می‌کنند و این راهکاری برای پیامش بیشتر است. در این استاندارد، مقرر شده در صورتی که کاهش سرعت ناشی از بازیابی انرژی بیش از ۱.۳ متر بر مجذور ثانیه باشد، چراغ ترمز خودرو باید روشن شود و تا زمانی که این کاهش سرعت ادامه دارد، همچنان روشن بماند. این الزام برای هشدار به رانندگان عقب و سایر کاربران جاده است تا احتمال تصادف از پشت کاهش یابد.

رانندگی تک‌پداله؛ سادگی در مقابل ایمنی

حالت رانندگی با یک پدال که از آن به‌عنوان «نهایت شکل رانندگی آینده» یاد شده بود (توصیفی که ایلان ماسک بیان کرده بود)، فرآیند رانندگی را ساده‌تر می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که با یک پدال می‌توان هم شتاب گرفت و هم کاهش سرعت داشت. فشردن پدال خودرو را به جلو می‌راند و رها کردن آن، خودرو را کُند یا متوقف می‌کرد. این حالت همچنین باعث بازیابی مؤثرتر انرژی و افزایش برد حرکتی می‌شد و در ترافیک‌های شهری نیز به بهبود راحتی رانندگی کمک می‌کرد.
به‌جز تسلا، خودروسازانی چون مرسدس‌بنز (سری EQ)، بی‌ام‌و (i3)، نیو (ES6) و برخی مدل‌های Xpeng نیز حالت رانندگی با یک پدال را به‌عنوان یک گزینه ارائه کرده‌اند.
اما نگرانی‌های ایمنی باعث بازنگری در این رویکرد شده است. وابستگی بلندمدت به این نوع رانندگی ممکن است منجر به کاهش سرعت واکنش راننده در شرایط اضطراری شود و در مواقع نیاز به ترمز ناگهانی، راننده‌ای که به این حالت عادت دارد، نتواند به‌موقع پدال ترمز را فشار دهد؛ موضوعی که می‌تواند احتمال تصادف را افزایش دهد.
حتی خود شرکت تسلا نیز به این نگرانی‌ها واکنش نشان داده و در به‌روزرسانی نرم‌افزاری OTA 2023.2.13.1 حالت اجباری رانندگی با یک پدال را حذف کرده و آن را به یک گزینه قابل انتخاب برای راننده تبدیل کرده است.

مطالب مرتبط:

  1. بررسی عملکرد ایمنی خودروی LUCANO L7 بر اساس استانداردهای جهانی پنج ستاره
  2. ام وی ام ایکس ۷۷ مدیران خودرو تائیدیه سازمان استاندارد را دریافت کرد
  3. افتتاح «آفرود سنتر» پرشیا خودرو در نمایندگی ۱۲۱ لواسان؛ آغاز خدمات تیونینگ استاندارد برای نیسان ترا
  4. پیکاپ تیگارد L7 پلاس تاییدیه سازمان استاندارد را دریافت کرد

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.