دیدگاه‌ها برای موتور راکز ۱۲۵ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات بسته هستند

موتور راکز ۱۲۵ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

منتشر شده در 20 تیر 1404 ساعت 08:00 دهه ۹۰ شاهد حضور راکز ۱۲۵ تی وی اس در بازار ایران بودیم که توسط شرکت جهانرو عرضه می‌شد و درحلا حاظر نیرو موتور آن را به بازار روانه می کند. در اوایل دهه ۹۰ شاهد حضور موتورسیکلت tvs راکز ۱۲۵ در بازار ایران بودیم که تا

کد خبر : 94674
تاریخ انتشار : جمعه 11 جولای 2025 - 8:50
موتور راکز ۱۲۵ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات


منتشر شده در 20 تیر 1404 ساعت 08:00

موتور راکز 125 TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

دهه ۹۰ شاهد حضور راکز ۱۲۵ تی وی اس در بازار ایران بودیم که توسط شرکت جهانرو عرضه می‌شد و درحلا حاظر نیرو موتور آن را به بازار روانه می کند.

در اوایل دهه ۹۰ شاهد حضور موتورسیکلت tvs راکز ۱۲۵ در بازار ایران بودیم که تا حدودی می‌توان گفت استقبال خوبی نیز دریافت کرد. موفقیت این موتور سیکلت تنها محدود به ایران نبود؛ چرا که قبل از کشور ما، فیلیپین از جمله بازارهای هدف‌های موتور سیکلت راکز ۱۲۵ محسوب می‌شد و فروش خوبی را در کشورهای آسیای شرقی به دست آورده بود. تا حدودی می‌توان گفت این موتور، با توجه به فاکتورهایی مثل کیفیت نسبتاً مطلوب و استهلاک نسبتا کم و همچنین عواملی مثل در دسترس بودن قطعات در ایران، یکی از موتور سیکلت‌های قابل قبول و نسبتا محبوب محسوب می‌شود. در ابتدا این موتور سیکلت توسط شرکت جهانرو عرضه می‌شد، اما ادامه مسیر عرضه آن به نیرو موتور واگذار شد و از سال‌های گذشته تا به حال، شاهد حضور راکز ۱۲۵ توسط نیرو موتور هستیم.

طراحی و ظاهر راکز ۱۲۵ تی وی اس

موتور راکز 125 TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

با توجه به سبک کاب موتور سیکلت راکز تی وی اس ۱۲۵ می‌توان گفت این موتور وزن سبکی دارد و برای رفت و آمد در شهر طراحی شده است. این موتور سیکلت در رنگ بندی نسبتاً جذاب و همچنین متفاوت و متنوعی عرضه شده و نسبت به موتورهای دیگری مثل هوندا ویو طراحی نسبتاً جذاب‌تری دارد.

چراغ‌های جلوی تی وی اس راکز ۱۲۵ متصل به فرمان هستند و با چرخش فرمان چراغ‌ها نیز حرکت می‌کنند و راهنماها در نمای جلوی موتور کار شده‌اند. مانند سایر موتور سیکلت‌های سبک کاب، شاهد یک فرمان لوله‌ای هستیم که برای افزایش جذابیت از فلاپ‌های پلاستیکی استفاده شده و کلیدهای کنترلگر نیز بر روی همین فلاپ‌ها تعبیه شده‌اند. در سمت راست فرمان راکز ۱۲۵ کلید روشن خاموش چراغ‌ها، استارت و همچنین در سمت چپ کلید تعویض نور بالا نور پایین، نور بالای لحظه‌ای یا پسینگ، بوق و راهنما قرار گرفته‌اند.

 صفحه کیلومتر این موتور سیکلت تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد و همچنان تغییری در صفحه کیلومتر آنالوگ این موتور سیکلت ایجاد نشده است و شاهد اطلاعاتی مثل کیلومتر طی شده، آمپر بنزین و سرعت هستیم. کمی پایین‌تر از صفحه کیلومتر آنالوگ موتور سیکلت تی وی اس راکز ۱۲۵ نمایشگر چراغ راهنما و نمایشگر دنده تعبیه شده و در حالت کلی خبری از اطلاعاتی مثل دور موتور و صفحه نمایش دیجیتال نیست.

موتور راکز 125 TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

اگر به بخش کنسول این موتور سیکلت توجه داشته باشیم، شاهد تفاوت‌هایی نسبت به سایر موتورهای کاب خواهیم بود، چرا که این موتور سیکلت مجهز به دستگاه پخش رادیو و مدیا پلیر است و هنگام رانندگی می‌توانید از گوش دادن به موسیقی لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که کیفیت صدای این مدیا پلیر کاملا معمولی است و بهتر است انتظارات خود را از آن چندان بالا نبرید. در قسمت چپ کنسول موتور سیکلت راکز ۱۲۵ دو برد usb تعبیه شده است که یکی از آن‌ها برای اتصال فلش و دیگری برای شارژ گوشی محسوب می‌شود.

طراحی زین این موتور سیکلت به صورت یک تکه محسوب می‌شود و تا حدودی نرمی متوسطی دارد و ارتفاع آن ۷۸ سانتی‌متر است، ولی اگر وزن شما بالاتر از ۹۰ کیلوگرم باشد، ممکن است هنگام سواری احساس خوبی نداشته باشید، چرا که عرض زین تا حدودی کم به نظر می‌رسد. فضای ذخیره سازی زیر زین تقریباً فضای کوچکی محسوب می‌شود و کوچک بودن این فضا ناشی از چرخ‌های ۱۷ اینچی موتور سیکلت است و علاوه بر آن باک نیز در زیر زین قرار گرفته است که فضای ذخیره سازی را محدود می‌کند‌.

اگر به بررسی باک موتور سیکلت راکز ۱۲۵ برسیم، شاهد یک باک ۴ لیتری هستیم که تا حدودی حجم کمی به نظر می‌رسد، ولی با توجه به اینکه این موتور مصرف سوخت پایینی دارد، نمی‌توان کم ظرفیت بودن آن را یک دردسر بزرگ دانست. در چراغ‌های عقب راکز ۱۲۵ شاهد تغییراتی نسبت به ورژن قبلی این موتور سیکلت هستیم و در آخرین نسخه آن چراغ خطر و چراغ عقب به صورت مجزا طراحی شده است. وزن موتور سیکلت راکز ۱۲۵ تی وی اس تقریبا بین ۱۰۴ تا ۱۰۷ کیلوگرم محسوب می‌شود.

ابعاد راکز ۱۲۵ TVS به شرح زیر است:

طول: ۱۹۴۰ میلی‌متر، عرض: ۶۶۵ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۰۷۸ میلی‌متر.

مشخصات فنی راکز ۱۲۵

مشخصات فنی راکز 125

موتور سیکلت راکز ۱۲۵ دارای یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر، دو سوپاپ از نوع  sohcاست و ۱۲۴.۵ سی سی ظرفیت دارد. سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت از نوع انژکتوری از برند کیهین محسوب می‌شود و نسبت تراکم انجین آن ۹.۳ به یک گزارش شده است. انجین موتور سیکلت راکز ۱۲۵ tvs قادر است ۹.۸ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۰ دور دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۸.۹ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه دست یابد که گزینه نسبتا مناسبی برای رفت و آمد در داخل شهر به نظر می‌رسد.

 گیربکس این موتور سیکلت یک گیربکس ۴ سرعته محسوب می‌شود و کلاچ آن از نوع اتومات است و چنین سیستمی به این معناست که امکان تعویض دنده با کلاچ و حتی بدون کلاچ امکان‌پذیر است. شتاب موتورسیکلت راکز ۱۲۵، ۷.۵ ثانیه گزارش شده و این موتور سیکلت در مدت زمان ۷.۵ ثانیه می‌تواند به سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت گزارش شده برای آن ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود. شاسی‌های استفاده شده برای راکز ۱۲۵ از نوع آندربن محسوب می‌شوند و وزن سبک و شکل متفاوتی دارند. در قسمت جلویی این موتور سیکلت شاهد وجود دو کمک فنر تلسکوپی معمولی هستیم و برای قسمت عقب از دو کمک فنر گازی استفاده شده که هر دو عملکرد نسبتاً مطلوبی را به نمایش می‌گذارند.

لاستیک‌های استفاده شده برای این موتور سیکلت به ایران یاسا تغییر پیدا کرده‌اند و سایز لاستیک جلو ۹۰/۹۰ محسوب می‌شود و سایز لاستیک عقب آن ۱۰۰/۹۰ است که هر دو بر رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار هستند. در چرخ جلوی موتور سیکلت راکز ۱۲۵ از سیستم ترمز دیسکی با قطر ۲۲۰ میلی‌متر استفاده شده و برای چرخ عقب از سیستم ترمز کاسه‌ای استفاده کرده‌اند و تا حدودی می‌توان گفت اگر برای قسمت عقب ترمز دیسکی استفاده می‌شد، ایمنی بیشتری فراهم می‌کرد.

تجربه سواری و رانندگی راکز ۱۲۵ TVS

مشخصات فنی راکز 125

زین موتور سیکلت راکز ۱۲۵ برای سواری خانم‌ها و آقایان مناسب محسوب می‌شود، ولی عرض آن تا حدودی کم است و محل قرارگیری پاها در این موتور سیکلت تا حدودی ایده‌آل به نظر می‌رسد، چرا که طراحی به گونه ای است که برخوردی بین پای ترک نشین و راکب وجود نخواهد داشت. وزن این موتور سیکلت سبک است و با توجه به آن می‌توان کنترل و هندلینگ نسبتاً راحت‌تری داشت، ولی شاید اگر برای قسمت عقب نیز از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کردند، هندلینگ بهتری در اختیار راکب قرار می‌گرفت. در حالت کلی با توجه به کم استهلاک و کم مصرف بودن راکز ۱۲۵، تجربه رانندگی خوبی را می‌توان با آن کسب کرد و شتاب آن نیز نسبت به کلاس کاب قابل قبول به نظر می‌رسد.

رقبای راکز ۱۲۵

اگر در بازار ایران به دنبال یک رقیب خوب برای شتاب و سرعت موتور سیکلت راکز ۱۲۵ باشید، می‌توانیم به گزینه‌های اس وای ام لاکی وی اف ۳ اشاره کنیم، ولی اگر به دنبال یک رقیب نسبتا کم خرج هستید، موتور سیکلت‌‌های هوندا ویو و یاماها مکس کینگ می‌توانند گزینه خوبی باشند. علاوه بر این موارد به موتور سیکلت لیفان کی پی ۱۳۵ نیز می‌توان اشاره کرد.

نقاط ضعف و مثبت راکز ۱۲۵ و جمع بندی

مزایا:

وزن نسبتا سبک، هندلینگ نسبتا مناسب، کیفیت طراحی قابل قبول.

معایب:

مجهز نبودن به سیستم ABS، کمبود فضای ذخیره سازی، صفحه کیلومتر نسبتا قدیمی.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت راکز ۱۲۵ تی وی اس، از جمله موتورهای قابل قبول بازار محسوب می‌شود و استهلاک نسبتا کمی دارد. هندلینگ این موتورسیکلت به علت ارتفاع مناسب و وزن پایین آن تا حدودی راحت‌تر است و طراحی ظاهری آن تقریبا با کیفیت است. از طرفی راکز ۱۲۵ هنوز همان صفحه کیلومتر قدیمی را دارد و سیستم ترمز آن نسبتا ایمن به نظر نمی‌رسد؛ هر چند این موتور با همان سیستم ترمز نیز به راحتی متوقف می‌شود، ولی اگر از ABS و ترمز دیسکی برای عقب استفاده می‌شد، نتیجه مطلوب‌تر بود. علاوه بر این موارد به علت قرار گرفتن باک در زیر زین، فضای ذخیره سازی محدودتر شده است و نمی‌توان وسایل زیادی را در آن قرار داد.

نظر شما درباره راکز ۱۲۵ تی وی اس چیست؟ به نظر شما این موتور به عنوان یک موتور کلاس کاب، ارزش خرید دارد؟

خواندنی: موتور پالس ان اس ۲۰۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.