دیدگاه‌ها برای هنگام تحویل خودرو از نمایندگی، مواظب باشید کلاه سرتان نرود! بسته هستند

هنگام تحویل خودرو از نمایندگی، مواظب باشید کلاه سرتان نرود!

تحویل گرفتن یک خودرو صفر از نمایندگی، شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌های خرید باشد. اما این لحظه اگر با بی‌دقتی یا ناآگاهی همراه شود، می‌تواند به یکی از پرهزینه‌ترین اشتباهات عمرتان تبدیل گردد.در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم چگونه خودروی خود را با دقت، آگاهی و نگاه حرفه‌ای تحویل بگیرید تا از مشکلات جدی

کد خبر : 95338
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 جولای 2025 - 10:19

تحویل گرفتن یک خودرو صفر از نمایندگی، شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌های خرید باشد. اما این لحظه اگر با بی‌دقتی یا ناآگاهی همراه شود، می‌تواند به یکی از پرهزینه‌ترین اشتباهات عمرتان تبدیل گردد.
در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم چگونه خودروی خود را با دقت، آگاهی و نگاه حرفه‌ای تحویل بگیرید تا از مشکلات جدی و ضررهای مالی احتمالی در آینده جلوگیری کنید. نکاتی که در اینجا می‌خوانید در چک‌لیست‌های رسمی نمایندگی‌ها نیستند؛ این‌ها حاصل تجربه بازار، تجربه مصرف‌کنندگان واقعی و اطلاعات پشت پرده است.

چرا بررسی رنگ خودرو مهم‌ترین مرحله‌ تحویل است؟

بسیاری از خریداران فکر می‌کنند اگر خودروی صفر کیلومتر از نمایندگی می‌گیرند، پس حتماً بدنه آن کاملاً سالم است و هیچ‌گونه رنگ‌شدگی یا آسیب‌دیدگی ندارد. اما این تصور، متأسفانه همیشه درست نیست.

خط تولید دنا پلاس

در بسیاری از موارد، به دلایل مختلف مانند آسیب در حمل‌ونقل، برخورد در حین جابجایی، یا اشکالات مونتاژ، قطعاتی از خودرو دچار خط و خش، فرورفتگی یا حتی ضربه شدید می‌شوند. شرکت‌ها، برای جلوگیری از بازپس‌گیری یا حذف آن خودرو از لیست فروش، ترجیح می‌دهند آن قطعه را در کارخانه یا نمایندگی رنگ کنند یا حتی تعویض نمایند. مشکل از اینجا شروع می‌شود که هیچ نشانه‌ای از این تعمیر یا رنگ‌آمیزی در مدارک رسمی خودرو ثبت نمی‌شود. البته حتما باید به این نکته توجه داشت که رنگ و حتی بتونه اضافه داشتن یک خودرو صفر در بخش‌های زیادی از جهان موضوعی متداول است اما در ایران این موضوع باعث می‌شود تا خودرو دچار افت قیمت شود.
و اگر شما خودرو را بدون بررسی تحویل بگیرید، عملاً آن را به صورت کامل و سالم تأیید کرده‌اید و هیچ ادعایی بعداً پذیرفته نخواهد شد. نشانه‌هایی که باید بررسی کنید:

  • اختلاف رنگ جزئی بین دو قطعه کنار هم (مثلاً در جلو با گلگیر)
  • موج‌های ظریف در سطح رنگ که نشانه صافکاری است
  • رد پولیش یا چربی‌های غیرطبیعی روی بدنه
  • لبه گلگیر یا درها که با چسب‌های غیراستاندارد ترمیم شده‌اند
  • لکه‌های مات در رنگ در نور زاویه‌دار

تحویل کوییک

اما تشخیص این موارد برای چشم غیرمسلح و فرد بی‌تجربه آسان نیست. پس راهکار چیست؟

بسیاری از افراد بعد از تحویل خودرو، ماشین را به مراکز تشخیص رنگ می‌برند تا بررسی‌های مربوطه انجام شود اما غافل از اینکه خودرو تحویل گرفته شده و اگر مشکلی باشد دیگر عذری موجه نیست! پس قبل از امضای تحویل یا ارائه دادن کد تحویل که از طریق پیامک ارسال می‌شود، حتماً با یک کارشناس تشخیص رنگ خودرو به نمایندگی بروید. این افراد با استفاده از دستگاه ضخامت‌سنج رنگ (میکرومتر دیجیتال)، ضخامت رنگ هر بخش از بدنه را بررسی می‌کنند. ضخامت رنگ استاندارد معمولاً بین 90 تا ۱۸۰ میکرون است؛ اگر عددی بالاتر از این مقدار باشد (مثلاً ۲۵۰ یا ۳۰۰ میکرون)، نشانه رنگ‌آمیزی مجدد است. البته باید توجه داشت که هر خودروساز در ایران ضخامت رنگ مختلفی دارد. موضوع اصلی اختلاف ضخامت رنگ یک بخش از خودرو نسبت به سایر بخش‌ها است. البته لزوما قرار نیست فقط یک بخش رنگ شده یا مشکل‌دار باشد. چندی پیش در پایگاه خبری چرخان با خودرویی مونتاژی و البته چینی مواجه شدیم که در سه بخش مختلف آن رنگ‌آمیزی مجدد انجام شده بود و در اصطلاح بازار به چنین خودرویی «دور رنگ» گفته می‌شود.

مهم: حتی اگر دستگاه نداشتید، یک فرد حرفه‌ای با تجربه می‌تواند بسیاری از ایرادات را با نگاه و لمس دقیق تشخیص دهد. هرگز با هیجان لحظه‌ای و تصور «صفر بودن خودرو» از این بررسی صرف‌نظر نکنید.

تشخیص رنگ

این مشکل فقط مربوط به یک برند خاص نیست؛ در خودروهای سایپا، ایران‌خودرو، کرمان موتور و حتی برخی چینی‌های مونتاژ، گزارش‌های زیادی از رنگ‌شدگی‌های پنهان ثبت شده است.

اگر شما رنگ‌دار بودن خودرو را تشخیص دهید و از تحویل خودرو امتناع کنید، نمایندگی مجبور است تا درخواست دهد و خودرو شما تعویض گردد. توجه کنید که این امر با سرعت زیادی رخ نمی‌دهد و ممکن است مجددا یک ماه یا بیشتر منتظر بمانید تا خودرو جدید به دستتان برسد ولی در بسیاری از مواقع این صبر کردن ارزشش را دارد!

بررسی دقیق لاستیک‌ها: آیا واقعاً صفر هستند؟

ممکن است یک خودرو صفر کیلومتر، با لاستیک‌هایی تحویل داده شود که کاملاً نو به نظر برسند، اما خودرو پیمایش زیادی داشته باشد.

یکی از نشانه‌های اصلی لاستیک نو، وجود «خار – میخ» یا همان زائده‌های کوچک پلاستیکی روی آج آن است. این خارها معمولاً در چند کیلومتر اول از بین می‌روند. اگر لاستیک‌ها فاقد این زائده‌ها بودند، یا فقط در یکی از لاستیک‌ها وجود داشتند، احتمال پیمایش قبلی خودرو بالا می‌رود.

خط تولید تارا

بررسی چشمی بدنه و کابین با دقت بالا

در کنار بررسی رنگ با دستگاه، بهتر است خودتان نیز در نور طبیعی (ترجیحاً بیرون از سالن تحویل) خودرو را از زوایای مختلف نگاه کنید. نور مستقیم و زاویه‌دار، موج یا خط‌های پنهان را بهتر نشان می‌دهد.

به نکات زیر توجه کنید:

  • تغییر زاویه تابش نور روی بدنه باعث نمایان شدن موج یا سایه غیرطبیعی می‌شود
  • دستگیره‌ها، آینه‌ها، زه‌های پلاستیکی و درزگیرها را چک کنید
  • چسب‌ها و درزهای اطراف چراغ‌ها یا صندوق عقب اگر ناهموار یا کثیف باشند، ممکن است نشانگر باز شدن و تعمیر باشند

در داخل کابین نیز روکش صندلی‌ها، دسته‌دنده، فرمان و دکمه‌ها را لمس کنید. خودروی صفر نباید هیچ‌گونه فرورفتگی، خش یا علائم استفاده داشته باشد.

تحویل لاماری

همراه داشتن فرد باتجربه، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه

شما تنها یک بار این خودرو را تحویل می‌گیرید، ولی اشتباه در این لحظه ممکن است چند ده میلیون تومان ضرر برایتان به همراه داشته باشد. اگر تجربه کافی ندارید، با یک دوست یا کارشناس مطمئن بروید.

او می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • سوالات تخصصی از نمایندگی بپرسد
  • ایرادات جزئی را سریع‌تر تشخیص دهد
  • مانع شتاب‌زدگی شما در امضای فرم تحویل شود

 مستندسازی لحظه تحویل با فیلم و عکس

بسیاری از اختلافات بعدی (مثلاً رنگ‌شدگی یا شکستگی پنهان) به‌خاطر نبود مدرک اثباتی بی‌نتیجه می‌مانند. پس گوشی همراهتان را آماده کنید و از تمام زوایا فیلم بگیرید: بدنه، کابین، عملکرد آپشن‌ها، عدد پشت‌آمپر، صندوق و موتور. این تصاویر ممکن است بعدها ارزش زیادی داشته باشند، چه در بحث گارانتی، چه در فروش خودرو.

در برخی مواقع خاص، اگر خودرو را تحویل گرفتید و بعد به سراغ مراکز تشخیص رنگ رفتید، ممکن است نمایندگی موضوع را از شما بپذیرد. اما باید توجه داشته باشید که این ماجرا هم تنها زمانی است که در همان روز تحویل یا نهایتا یک روز بعد، کل کارهای تشخیص و اعلام شکایت را انجام دهید.

تحویل تارا

جمع‌بندی نهایی

تحویل گرفتن خودرو صفر از نمایندگی فقط امضای چند برگه نیست؛ یک فرآیند مهم است که نتیجه آن روی سرمایه و آرامش ذهنی شما تأثیر مستقیم دارد. با همراه‌داشتن فرد باتجربه، بررسی تخصصی رنگ، دقت در چک کردن لاستیک‌ها و مستندسازی کامل، جلوی بسیاری از تقلب‌ها و پنهان‌کاری‌ها را می‌گیرید. مطمئن باشید نمایندگی‌ها همیشه علاقه‌ای به گفتن تمام واقعیت‌ها ندارند؛ این شما هستید که باید هوشمندانه عمل کنید.

آیا برای شما یا اطرافیانتان تاکنون چنین مشکلی رخ داده است؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. آیا خودرویی که می‌خریم واقعاً صفر کیلومتر است؟ بررسی اتفاقات پیش از مصرف کننده نهایی!
  2. تاریخ سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید؛ گارانتی خودرو بی‌رحمانه باطل می‌شود!
  3. پژو ۲۰۷ TU3 یا اطلس G؟ تقابل پرستیژ اجتماعی با آرامش اقتصادی

 

source

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.