
فناوری فرمان با سیم چطور کار میکند؟
فناوری فرمان با سیم (Steer-by-wire) بهسرعت در حال رشد و ورود به خودروهای مختلف است و حالا در نمایشگاههای فروش برندهای بزرگ نیز دیده میشود. همراه ما باشید تا با این فناوری بیشتر آشنا شویم. از رؤیا تا واقعیت مرسدسبنز نخستین خودروساز آلمانی خواهد بود که این فناوری را با سیستمی توسعهیافته توسط شرکت ZF

فناوری فرمان با سیم (Steer-by-wire) بهسرعت در حال رشد و ورود به خودروهای مختلف است و حالا در نمایشگاههای فروش برندهای بزرگ نیز دیده میشود. همراه ما باشید تا با این فناوری بیشتر آشنا شویم.
از رؤیا تا واقعیت
مرسدسبنز نخستین خودروساز آلمانی خواهد بود که این فناوری را با سیستمی توسعهیافته توسط شرکت ZF عرضه میکند. در این سیستم، اتصال مکانیکی بین راننده و چرخها بهطور کامل حذف شده و همه چیز از طریق حسگرها و عملگرهای الکتریکی انجام میشود.
نیو (Nio) هم قرار است مدل ET9 را با همین سیستم ZF به بازار بفرستد، لکسوس نیز سال آینده در مدل RZ از این فناوری استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر، بوش (Bosch) از طریق سرمایهگذاری مشترک خود با شرکت Huaya Steering Systems، برای سه خودروساز چینی سیستم فرمان با سیم تولید خواهد کرد.
از ممنوعیت تا تحول قانونی
تا پیش از سال ۲۰۰۳، استفاده از این فناوری در خودروها ممنوع بود؛ چرا که قوانین ایجاب میکرد بین فرمان راننده و چرخها اتصال مکانیکی وجود داشته باشد. اما با تصویب مقررات ۷۹ UNECE در اروپا، فرمان با سیم بهصورت قانونی مجاز شد.
در سیستم مرسدسبنز، ایمنی از طریق سیستمهای پشتیبان چندلایه تأمین شده است. به این معنا که اگر یک مسیر ارتباط الکترونیکی بین راننده و فرمان از کار بیفتد، مسیر دوم همچنان فعال باقی میماند.
این افزونگی (Redundancy) در تمام بخشها رعایت شده: مسیرهای سیگنال الکترونیکی دوگانه، منابع برق مستقل، و عملگرهای سختافزاری همگی دوبله هستند.
حتی در سناریوی نادر از کار افتادن کامل سیستم، کنترل خودرو همچنان تا حدی حفظ میشود – بهکمک فرمانپذیری محور عقب و ترمز تکی چرخها از طریق ESP.
فرمان چگونه عمل میکند؟
واحد SFU یا همان ماژول بازخورد فرمان مرسدس، سیگنال الکترونیکی حاصل از ورودی راننده را به واحد SRU یا همان مکانیزم حرکت چرخها ارسال میکند تا چرخش چرخها انجام شود.
اما از آنجا که اتصال فیزیکی وجود ندارد، دیگر خبری از بازخورد مکانیکی فرمان هم نیست. برای شبیهسازی این حس، تماس لاستیک با سطح جاده توسط سیستم محاسبه شده و بازخورد بهصورت الکترونیکی به راننده منتقل میشود.
نکته مهم این است که این فناوری صرفاً یک ماژول ساده نیست که بتوان به خودرو اضافه کرد؛ بلکه هر خودروساز باید آن را بهطور دقیق و مدلبهمدل کالیبره کند.
مرسدسبنز تا امروز بیش از یک میلیون کیلومتر تست آزمایشگاهی، و همین مقدار تست میدانی و در ترافیک واقعی انجام داده است.
مزایای طراحی و تجربه رانندگی
نیو میگوید این سیستم آزادی عمل بیشتری برای طراحی و بستهبندی ایجاد میکند:
- زاویه فرمان و میزان بازخورد قابل تنظیم است.
- فرمان مستطیلیشکل امکانپذیر میشود و دید به پشت آمپر را بهتر میکند.
- دستیابی به چرخش کامل چرخها فقط با ۲۴۰ درجه چرخش فرمان ممکن میشود.
- سیستم بیش از ۸۰ درصد لرزشهای جاده را فیلتر میکند.
- ستون فرمان میتواند تا ۱۵۳ میلیمتر جلو و عقب برود.
همچنین نیو میگوید این سیستم زمینهساز قابلیتهایی مثل حالت بازی (Game Mode) خواهد بود، قابلیتی که در بازار چین اهمیت زیادی دارد.
آینده فرمان با سیم
این فناوری، امکان گسترش به نوآوریهای آینده را هم فراهم میکند، از جمله کنترل فرمان با جویاستیک بهجای فرمان سنتی.
شاید برایتان سوال باشید که چه فرقی بین فرمان برقی و فرمان با سیم است. باید توجه داشت که در فرمان برقی اتصال مکانیکی و میله فرمان همچنان وجود دارد و فقط از کمک برقی برای نرم شدن فرمان استفاده میشود. اما در فرمان با سیم عملا هیچ اتصال مکانیکی بین فرمان و چرخها نیست.
مطالب مرتبط:
- آشنایی با مشکلات رایج فرمان خودرو
- مقایسه مزایا و معایب فرمان هیدرولیک و برقی
- بایدو از محصول جدید خودران خود بدون هیچ سیستم فرمانی رونمایی کرد
- روش جلوگیری از آفتاب سوختگی فرمان و داشبورد ماشین (ویدئو اختصاصی)

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0