
هیوندای آیونیک 9؛ شاسی بلند لوکس کرهای
بزرگترین، لوکسترین و با بیشترین بُرد حرکتی، هیوندای آیونیک 9 با قیمت پایه ۶۴٬۹۹۵ پوند وارد بازار شده و مستقیما برندهای لوکس را هدف گرفته است. این قیمت پایه، آیونیک 9 را حدود ۲۰ هزار پوند ارزانتر از ولوو EX90 و تقریباً نصف قیمت مرسدس-بنز EQS SUV قرار میدهد. جالب اینجاست که قیمت آن دقیقاً

بزرگترین، لوکسترین و با بیشترین بُرد حرکتی، هیوندای آیونیک 9 با قیمت پایه ۶۴٬۹۹۵ پوند وارد بازار شده و مستقیما برندهای لوکس را هدف گرفته است.
این قیمت پایه، آیونیک 9 را حدود ۲۰ هزار پوند ارزانتر از ولوو EX90 و تقریباً نصف قیمت مرسدس-بنز EQS SUV قرار میدهد. جالب اینجاست که قیمت آن دقیقاً برابر با برادر فنیاش، یعنی کیا EV9 است.
نسخه Calligraphy این خودرو با قیمت نهایی ۷۷٬۵۹۵ پوند، هیوندای را وارد قلمرویی تازه کرده است. تحویل خودروها از اواخر تابستان آغاز خواهد شد. این قیمت باعث شده آیونیک 9 از سانتافه هم گرانتر باشد و در نتیجه به گرانترین هیوندای تاریخ تبدیل شود.
این شاسیبلند برقی با حداکثر ۴۲۱ اسببخار قدرت و بُرد حرکتی تا ۳۸۵ مایل، بر پایه پلتفرم E-GMP ساخته شده که پیشتر در آیونیک 5 و آیونیک 6 استفاده شده بود.
آیونیک 9 نخستین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۲۴ رونمایی شد، نشانهای از تمرکز اصلی هیوندای روی بازار آمریکا؛ جایی که بخش عمده توسعه این خودرو هم در آن انجام شده است.
جاهطلبی هیوندای در قلمرو برندهای پریمیوم
آیونیک 9 به عنوان لوکسترین و شاخصترین محصول هیوندای، نقش مهمی در جذب مشتریان برندهایی مانند آئودی و بیامو ایفا خواهد کرد. سایمون لوزبی، رئیس طراحی هیوندای، میگوید این خودرو نماد تغییر چشمگیر جایگاه برند هیوندای در سالهای اخیر است.
او میگوید:
«با مبلغی که برایش میپردازید، خودرویی واقعاً پریمیوم دریافت میکنید. شاید برخی بگویند هیوندای برند لوکسی نیست، اما وقتی کیفیت ساخت، امکانات فنی و سطح اجرا را ببینید، حتی مدلهای اقتصادی ما هم حس یک خودروی لوکس را میدهند.»
لوزبی حتی اظهار کرده که آیونیک 9 ممکن است بتواند در بخش خودروهای لوکس سطح بالا نیز وارد رقابت شود. بهگفته او، حتی صاحبان رنجروور هم ممکن است وسوسه شوند آیونیک 9 را جایگزین کنند، گرچه میپذیرد که برخی دیگر هم همچنان سرسختانه وفادار باقی خواهند ماند.
قوای محرکه هیوندای آیونیک 9
آیونیک 9 از ابتدا با سه گزینه پیشرانه عرضه میشود:
- نسخه Long Range با تک موتور محور عقب و قدرت ۲۱۵ اسببخار، بیشترین بُرد حرکتی یعنی ۳۸۵ مایل را دارد.
- نسخه دو موتوره با ۳۰۳ اسببخار قدرت، بُرد ۳۷۶ مایل را ارائه میدهد.
- نسخه Performance با سیستم چهار چرخ محرک (AWD) و قدرت ۴۲۹ اسببخار، بُرد ۳۷۲ مایل دارد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این نسخهها بهترتیب ۹.۴ ثانیه، ۶.۷ ثانیه و ۵.۲ ثانیه است و سقف سرعت همگی ۱۲۴ مایل بر ساعت (حدود ۲۰۰ کیلومتر) تعیین شده است.
همانند آیونیک 5 و 6، انتظار میرود نسخه اسپرت N از این شاسیبلند بزرگ نیز عرضه شود.
تمام نسخهها به باتری ۸۰۰ ولتی با ظرفیت قابل استفاده ۱۱۰.۳ کیلوواتساعت مجهز هستند. توان شارژ تئوری به ۳۵۴ کیلووات میرسد، اما هیوندای میگوید در واقعیت شارژ با سرعت ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلووات محتملتر است.
باتری همچنین از قابلیت Vehicle-to-Load (V2L) برای شارژ دستگاههای خارجی از طریق برق ۲۳۰ ولت بهره میبرد. از دیگر بهبودها میتوان به ثبات عملکرد باتری، اطلاعات دقیقتر از مصرف انرژی و ارتقای مسیریاب داخلی مخصوص خودروهای برقی اشاره کرد.
هیوندای همچنین نسبت دنده در محور عقب را بالا برده تا در سرعتهای پایین گشتاور بیشتری ارائه شود و از مبدل برق دو مرحلهای استفاده کرده که باعث افزایش بازدهی شده است.
طراحی آیونیک 9
هیوندای از عبارت «لانژ آئراستتیک» (Aerosthetic Lounge) برای توصیف طراحی آیونیک 9 استفاده کرده؛ ترکیبی از زیبایی، آیرودینامیک و آرامش فضای داخلی.
مطابق سیاست طراحی «مهرههای شطرنجی» هیوندای، آیونیک 9 تنها شباهتهای محدودی با دیگر مدلهای برقی این برند دارد؛ اصلیترین شباهت مربوط به چراغهای پیکسلی است که دور درب صندوق عقب و نمای جلو را احاطه کردهاند. البته چراغ سراسری در جلو بهدلیل محدودیت قانونی در بریتانیا به دو بخش مجزا تقسیم شده است.
به گفته لوزبی، طراحی بدنه “توتونی” خودرو که الهامگرفته از بدنه هواپیماهاست، برای یک شاسیبلند کاملاً غیرمعمول است و بیشتر به استیشنهای کلاسیک شباهت دارد.
ضریب درگ چشمگیر ۰.۲۵۹ باعث شده آیونیک 9 حتی از کیا EV9 و ولوو EX90 آیرودینامیکتر باشد، عددی که با بسیاری از سدانهای اسپرت برابری میکند. طراحی خمیده جلو، سطوح مینیمالیستی و ورودیهای هوای بهینه شده، همگی به این عملکرد کمک کردهاند، اما قسمت عقب با طراحی موسوم به «دم قایقی» یکی از ویژگیهای متمایزکننده آن است (ما در ایران به طراحی عقب این خودرو اصطلاحا طراحی آمریکایی میگوییم).
آیونیک 9 همچنین به فلاپ هوای فعال در کف بدنه، رینگهای جدید با طراحی ضد باد، و آنتنهای پنهان مجهز شده تا مقاومت هوا را کاهش دهد.
فاصله بین محورهای این خودرو به عدد چشمگیر ۳۱۳۰ میلیمتر میرسد – بیشتر از لندروور دیفندر 110 – که فضای داخلی فوقالعادهای را فراهم کرده است.
کابین هیوندای آیونیک 9
آیونیک 9 با دو چیدمان داخلی عرضه میشود: مدل ۷ نفره معمولی و مدل ۶ نفره VIP با صندلیهای بازشونده در ردیف دوم. به گفته لوزبی، کابین خودرو نوعی «لانژ طبیعی» است؛ فضایی دلباز، راحت و کاربردی.
بیشترین فاصله بین دو محور در بین تمام محصولات هیوندای باعث شده فضای پای فوقالعادهای در همه ردیفها فراهم شود. برای ردیف دوم و سوم مجموعاً تا ۲۰۵۰ میلیمتر فضا در نظر گرفته شده و صندلیهای میانی امکان خم شدن کامل دارند.
داشبورد شامل نمایشگر خمیده پانورامایی مشابه دیگر مدلهای آیونیک است که نمایشگرهای راننده و سیستم اطلاعات سرگرمی را در بر میگیرد، اما دکمههای فیزیکی مهم همچنان حفظ شدهاند.
کنسول مرکزی خودرو با نام Universal Island 2.0 دارای محفظه پنهان ۱۲.۶ لیتری در زیر سینی بالایی ۵.۶ لیتری است. این کنسول بهصورت کشویی حرکت میکند تا فضای جلو را باز کرده و دسترسی سرنشینان عقب را راحتتر کند.
فضای صندوق عقب با خواباندن ردیف سوم به ۹۰۸ لیتر میرسد، و در حالت عادی با صندلیهای باز ۳۳۸ لیتر فضا دارد. همچنین فضای زیر کاپوت (Frunk) تا ۸۸ لیتر در نسخه تکموتوره و ۵۲ لیتر در نسخه AWD است؛ یکی از بزرگترینها در بین خودروهای برقی بریتانیاست.
شاسی و سواری
بهگفته هیوندای، آیونیک 9 با هدف ترکیب تعادل در مسافتهای طولانی و هندلینگ نرم و قابل پیشبینی تنظیم شده است. این شرکت بر تلاش مهندسان برای کاهش وزن، استفاده از سیستم تعلیق جدید مخصوص خودروهای برقی و بهرهمندی از توزیع گشتاور هوشمند تأکید میکند.
آیونیک 9 در جلو و عقب به سیستم تعلیق چنداتصاله، کمکفنرهای دو مرحلهای خودتراز و بوشهای هیدرولیکی مجهز شده که لرزشها را کاهش میدهد. برخلاف برخی رقبا، فرمانپذیری عقب ندارد، اما شعاع گردش آن معادل ۱۲.۴ متر است که تقریباً با هیوندای توسان برابری میکند.
تایرهای فومدار برای جذب صدا، شیشههای آکوستیک، تقویت ساختارهای کلیدی بدنه و سیستم کنترل فعال نویز، سطح صدای داخل کابین را در حد خودروهای لوکس نگه میدارند.
آیونیک 9 خودرویی است که اگر وارد بازار ایران شود بیشک مشتریان و علاقهمندان بسیاری خواهد داشت. شما چه فکری میکنید؟
مطالب مرتبط:
- هیوندا آیونیک ۵؛ مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت جدیدترین خودروی برقی در ایران
- رکورد تاریخی هیوندای آیونیک ۵؛ فتح بلندترین ارتفاع و پایینترین نقطه در یک سفر!
- هیوندای IONIQ 6 N یک خودروی الکتریکی با عملکرد بینظیر
- هیوندای یک پیکاپ واقعی برای رقابت با تویوتا هایلوکس خواهد ساخت

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0