
کانسپت جذاب تویوتا یاریس GR M که در توکیو معرفی شد، فعلا از برنامه مسابقات خارج شد؛ اما تویوتا همچنان به مسیر ادامه میدهد. در نمایشگاه توکیو اتو سالن ۲۰۲۵، تویوتا جهانیان را با معرفی یک کانسپت متفاوت شگفتزده کرد: نسخهای از GR یاریس با موتور نصب شده در پشت صندلیها. این خودرو با نام GR Yaris M Concept معرفی شد و بر پایه همان پلتفرمی ساخته شده بود که نسخه GR کرولا را به بازار آمریکا آورد. در آن زمان، این خودرو با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، بهنوعی تجسمی از احیای مدل نمادین MR2 بهنظر میرسید.
قرار بود GR Yaris M Concept نخستین نمایش رسمی خود را در مسابقات Super Taikyu Series ژاپن تجربه کند. اما حالا این اتفاق منتفی شده است. تویوتا در اطلاعیهای رسمی اعلام کرد که تصمیم گرفته با این خودرو در مسابقات مذکور شرکت نکند. دلیل این تصمیم، چالشهایی است که در توسعه این خودرو با آن مواجه شدهاند؛ چالشهایی که نیازمند زمان بیشتر برای «تکمیل و اصلاح» هستند.
چالشهای خاص طراحی موتور وسط
تویوتا جزئیات دقیق توقف پروژه را اعلام نکرده، اما اشاره کرده که با «دشواریهایی خاص خودروهای موتور وسط در زمینه ترمزگیری، فرمانپذیری و هندلینگ» مواجه شده است. بهنظر میرسد تنظیمات فنی کلی خودرو هنوز به پایداری نرسیدهاند. البته این اقدام محافظهکارانه تویوتا منطقی است؛ چراکه این سری مسابقات، یک بستر آزمون ایدهآل برای خودروهای اسپرت موتور وسط بهشمار میرود و تویوتا نمیخواهد هیچگونه ریسکی برای نمایش اولیه خود بپذیرد.
با این حال، دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. تویوتا در همین اطلاعیه تأکید کرده که مصمم است GR Yaris M Concept را در مسابقات آینده شرکت دهد. همچنین برای آن دسته از علاقهمندانی که درباره تولید نهایی این خودروی موتور وسط شک دارند، تویوتا مجدداً وعده داد که «با قدرت به هدف خود برای ساخت خودروهایی بهتر با اصالت موتوراسپرت ادامه میدهد.»
هیولایی با موتور چهار سیلندر
اگر با مشخصات این کانسپت آشنا نیستید، باید بدانید که موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری این خودرو قادر به تولید ۴۵۰ اسببخار قدرت است؛ رقمی که فراتر از انتظار برای یک پیشرانه چهارسیلندر محسوب میشود. اما تویوتا اعلام کرده که این تازه آغاز کار است. یکی از مهندسان تویوتا رسماً گفته که این موتور با افزایش قطر سیلندر، توربوشارژرهای بزرگتر و سایر اصلاحات فنی میتواند تا سقف ۶۰۰ اسببخار نیز قدرت تولید کند.
در حالی که برنامه تویوتا برای عرضه یک خودروی اسپرت موتور وسط فعلاً با تأخیر مواجه شده، نکته مهم آن است که این خودروساز دست از تلاش برنداشته است. حتی با رفتن آکیو تویودا از سمت ریاست و جایگزینی او با «کوجی ساتو»، رئیس و مدیرعامل فعلی، بزرگترین خودروساز جهان همچنان متعهد به وعده «موریزو» باقی مانده است: گویا دیگر خبری از خودروهای خستهکننده نخواهد بود.
نظر شما در خصوص خودروهای موتور وسط چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- عرضه تویوتا کرولا کراس و راو۴ توسط شرکت ره نیاز ایستا در سامانه یکپارچه
- سوپر اسپرت مخفی تویوتا با استتار مسیر گودوود را طی کرد!
- حضور شرکت نگین تندیس الماس در نمایشگاه شیراز با محصولات تویوتا
- هیوندای یک پیکاپ واقعی برای رقابت با تویوتا هایلوکس خواهد ساخت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0