Wp Header Logo 197.png

پلاک موقت در ایران تنها برای تردد افراد خارجی با ماشین‌های خود در جاده‌های داخل کشور است. با این همه برخی از ایرانیان مقیم خارج نیز از این نوع پلاک برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. در وهله اول هزینه چندانی برای اعطای پلاک‌های گذر موقت از صاحب خودرو دریافت نمی‌شود. اما اگر در موعد مقرر خودروی مذکور از کشور خارج نشود تکلیف چیست؟! در این مرحله باید برای تمدید کردن پلاک گذر موقت اقدام نمود. هزینه تمدید پلاک گذر موقت موضوع این مطلب از خودروشاپ می‌باشد.  

پلاک موقت چیست و انواع آن کدام است؟

پلاک موقت همانطور که از نامش پیدا است برای گذر موقت در جاده‌های کشور صادر می‌شود. در این نوع از پلاک‌ها مهلتی تعیین می‌شود که تا پایان آن امکان رفت و آمد با آن وجود دارد. بعد از اتمام مهلت یا باید پلاک را تمدید نمود یا خودرو را از جاده‌های ایران خارج کرد. بر اساس قانون این نوع از پلاک‌ها دارای انواع مختلفی هستند اعم از:

  1. گروه اول شامل خودروهایی می‌شود که از راه‌هایی به جز افغانستان و حوزه خلیج فارس وارد کشور شده باشند. مهلت پلاک موقت این خودروها در صورت حضور مالک خودرو بیشتر از ماشین‌های افغان و اماراتی است. در هر بار ورود به کشور به این خودروها پلاک گذر موقت به 3 ماه مهلت تردد اعطا می‌گردد. همچنین این مهلت تا 6 ماه نیز برای خودروهای غیر افغان و غیر امارتی قابل تمدید است. در این شرایط باید هزینه تمدید پلاک گذر موقت نیز برای افزایش مهلت پرداخت گردد. 
  2. گروه دوم پلاک موقت خودروهایی هستند که از کشور امارات متحده عربی وارد ایران می‌شوند. این خودروها در بهترین شرایط می‌توانند نهایتا 2 ماه در کشور تردد کنند. بعد از گذشت دو ماه باید برای دریافت اجازه تردد بیشتر هزینه تمدید پلاک را بپردازند.
  3. گروه سوم مربوط به خودروهای افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس مربوط است. این کشورها به غیر از امارات می‌توانند نهایتا 1 ماه با پلاک موقت تردد نمایند. 

می‌باشد. 

هزینه تمدید پلاک گذر موقت 1402

قوانین تردد خودروهای پلاک گذر موقت:

برای ترد خودروهایی که پلاک گذر موقت دارند قوانین در کشور وضع شده است. بر اساس این قوانین امکان رفت و آمد در تمام جاده‌های کشور برای این ماشین‌ها وجود دارد. در نتیجه محدودیتی برای ترد در هیچ جاده‌ و منطقه‌ای از ایران نخواهند داشت. اما فقط واردکننده اصلی و یا مالک خودرو امکان رانندگی با آن را خواهد داشت. پس رانندگی با خودروی پلاک گذر موقت برای افراد دیگر تخلف محسوب می‌شود. این تخلف در قوانین کشور جریمه‌هایی نیز برای مالک و واردکننده اصلی خودروی پلاک گذر موقت در پی دارد. پیشنهاد میکنیم اگر مایل به خرید خودرو هستید با ما در ارتباط باشید.

قوانین تمدید پلاک گذر موقت خودرو در کشور:

هر خودروی پلاک موقت از 1 تا 6 ماه بسته به شرایطش امکان ترد در کشور را خواهد داشت. چنانچه در این بازه‌ی زمانی نیاز به تمدید داشته باشد باید هزینه تمدید پلاک گذر موقت را نیز بپردازد. این هزینه نسبت به هزینه اولیه دریافت پلاک گذر موقت قابل توجه می‌باشد. خودروهایی که مهلت شش ماهه آن‌ها به اتمام رسیده است باید ظرف حداکثر یک 10 روز خاک ایران را ترک کنند. با این حال امکان دریافت پلاک گذر موقت در ورودهای بعدی آن‌ها به ایران وجود دارد. توجه داشته باشید بعد از گذشت 6 ماه بدون خارج شدن از کشور امکان تمدید پلاک گذر موقت وجود ندارد. خودروی مذکور بعد از این تاریخ قاچاق به حساب می‌آید و بر ای فرد پرونده قضایی تشکیل خواهد شد. 

شرایط لازم برای دریافت پلاک گذر موقت به کشور چیست؟

برای وارد کردن خودرو با پلاک گذر موقت شرایطی لازم است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت. این شرایط در چند بخش مختلف توسط کارشناسان تیم خودروشاپ شرح داده می‌شود.

1-  شرایط مربوط به فرد واردکننده خودرو:

اولین بخش مربوط به شرایط فرد واردکننده خودرو و متقاضی دریافت پلاک گذر موقت است. بر اساس قوانین فقط افراد خارجی می‌توانند خودروهای خود را با پلاک گذر موقت وارد کنند. البته ایرانیانی که در سایر کشورها اقامت دارند نیز از این امکان قانونی بهره‌مند هستند. شرط لازم برای این افراد اقامت حداقل 3 ماهه در کشور برای دریافت مجوز پلاک گذر موقت است. افرادی که بیشتر از 3 ماه قصد اقامت در ایران را دارند باید هزینه تمدید پلاک گذر موقت را بپردازند.  

2- اخذ مجوز عبور از کشور ایران:

یکی دیگر از مجوزهای لازم مجوز مربوط به عبور از کشور ایران است. از جمله‌های عبور از کشور عبارتند از:

  1. کارنه دو پاساژ
  2. دیپتیک
  3. تریپتیک

می‌باشند. این مجوزها بر اساس قوانین بین‌المللی برای تردد ماشین‌های خارجی در کشورهای مختلف صادر می‌شوند. ایران نیز در این توافق بین‌المللی از جمله کشورهای حاضر می‌باشد.  

3- نامه گمرکی برای دریافت پلاک گذر موقت:

نامه گمرک نیز از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک گذر موقت در کشور می‌باشد. داشتن پاسپورت معتبر و گواهینامه بین‌المللی برای افراد خارجی جهت اخذ پلاک گذر موقت الزامی است. 

4- ضمانت خروج به موقع از کشور:

در گمرک یک ضمانت‌نامه برای خروج به موقع خودرو از کشور بعد از اتمام مهلت پلاک دریافت می‌شود. این ضمانت‌نامه اغلب به شکل سپرده‌ی نقدی بوده و معادل 3 برابر ارزش واقعی خودرو است.

هزینه تمدید پلاک گذر موقت چقدر است؟

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که برای دریافت پلاک گذر موقت هزینه چندانی پرداخت نمی‌شود. البته مبالغی برای ضمانت خروج به موقع از کشور توسط گمرک ایران اخذ می‌شود. اما این مبلغ در زمان خروج به موقع خودروی پلاک گذر موقت به فرد بازگردانده خواهد شد. اما تمدید پلاک گذر موقت در ایران هزینه‌ی بیشتری نسبت به دریافت اولیه آن در پی دارد. این مبلغ بسته به نوع خودرو و میزان مهلت مورد نظر برای تمدید می‌تواند متفاوت باشد. با این همه هزینه لازم برای تمدید کردن پلاک گذر موقت خودروها در حدود 10 الی 20 میلیون تومان می‌باشد. با پرداخت این مبلغ تنها برای حداکثر 6 ماه اجازه تردد در جاده‌های کشور صادر می‌شود. برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر باید یکبار از کشور خارج و سپس مجددا وارد شد.

 سخن پایانی:

هزینه تمدید پلاک گذر موقت در کشور برای افزایش مهلت این پلاک‌ها الزامی می‌باشد. سوالات خود در خصوص این هزینه را از کارشناسان ما در خودروشاپ بپرسید.

 

 

source

viraje.ir

توسط viraje.ir