Wp Header Logo 203.png


منتشر شده در 13 آذر 1402 ساعت 17:00


نویسنده
سجاد کجوری

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

مالک جیلی یکی از مهم ترین افراد در صنعت خودروی چین به حساب می آید. در این نوشتار بیشتر با لی شوفو آشنا می شویم.

جیلی یکی از بزرگترین خودرو سازان خصوصی چین است که متعلق به میلیاردر چینی لی شوفو است که با نام انگلیسی خود اریک لی نیز شناخته می شود. دارایی خالص او ۱۵.۱ میلیارد دلار است و طبق گزارش فوربس، او صد و پانزدهمین فرد ثروتمند جهان است. او اغلب به عنوان یک مرد بزرگ و تاجر سر سخت توصیف می شود که جواب “نه” را نمی پذیرد. جیلی همه چیز دارد: ده ها برند خودرو (از جمله ولوو، لینک اند کو، لوتوس و…) از سطح مبتدی گرفته تا پریمیوم، ماهواره هایی مانند SpaceX یا کسب و کار های مرتبط با خودرو که با اوبر چینی رقابت می کنند.

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

لی شوفو را هنری فورد چینی نیز می نامند، زیرا هر دو از محیط های فقیر می آیند و یک خودرو ساز جهانی از هیچ ساخته اند. و منظور ما از محیط فقیر، محاطی به معنای کلمه فقیر است، نه این که پدران شان معدن زمرد داشته اند. هر دو در یک محیط کشاورزی بزرگ شدند، زیرا لی پسر یک کشاورز در ژجیانگ، استانی در همسایگی شانگهای بود.

همه چیز از یخچال شروع شد

مالک جیلی ۳۷ سال پیش، در سال ۱۹۸۶، گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی را به عنوان تولید کننده یخچال تاسیس کرد. در اوایل دهه ۹۰، او مشغول به ساخت اسکوتر شد و در سال ۱۹۹۷، یک شرکت زیرمجموعه Geely Auto را که به تولید خودرو اختصاص داشت، تأسیس کرد. وقتی به خاطر نداشتن تجربه مورد انتقاد قرار می گرفت، این صدا ها را رد می کرد و جمله معروفش را می گفت: «ساخت ماشین کار سختی نیست. فقط چهار چرخ و دو کاناپه است.» اگر یک سوال از او بپرسیم، این است که آیا ۲۵ سال بعد همین فکر را می کند؟

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

تجارت خودرو به خوبی پیش می رفت. جیلی تولید ون های کوچک را آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ مجوز دولتی برای ساخت خودرو دریافت کرد. در سال ۲۰۰۲، اولین خودروی جیلی از خط تولید خارج شد.

خرید ولوو از فورد توسط مالک جیلی

احتمالا هرگز نخواهیم فهمید که چرا مالک جیلی به فورد برای خرید ولوو مراجعه کرده است. آیا او با شرکت آمریکایی که توسط همان پسر مزرعه دار ساخته شده بود، مرتبط بود یا این یک قصد سردرگمانه بود؟ در هر صورت الان مهم نیست. در سال ۲۰۰۲، لی شوفو برای اولین بار در نشست داخلی جیلی گفت که می خواهد ولوو سوئدی را از فورد خریداری کند. در سال ۲۰۰۷، جیلی نامه ای رسمی به فورد ارسال کرد و تمایل خود را برای خرید ولوو ابراز کرد. با این حال، نادیده گرفته شد و هرگز به آن پاسخ داده نشد، زیرا جیلی در آن زمان جدی گرفته نشد. این یک واقعیت سخت برای یک کارآفرین چینی جاه طلب بود.

حتی عده ای می گوید که مدیران دیربورن در مورد آن بسیار خندیدند، اما به احتمال زیاد آن ها حتی متوجه نشده بودند. زیرا لی شوفو پیشنهاد خود را از طریق یک آژانس روابط عمومی ارسال کرده بود. بله، او از یک آژانس روابط عمومی برای تماس با دفتر مرکزی فورد استفاده کرد. برخی آن را بی تجربگی می نامند، اما باید آن را یادگیری از طریق شکست بنامیم که برای لی معمولی است.

اما اریک پافشاری کرد. در سال ۲۰۰۸، او موفق شد با مدیر مالی فورد در نمایشگاه خودرو دیترویت ملاقاتی داشته باشد. اما حتی بد تر از نامه آژانس روابط عمومی در سال قبل بود. فورد تحت تأثیر این خودرو ساز کوچک و نا شناخته چینی قرار نگرفت و به این پیشنهاد با عبارت کلاسیک «به شما اطلاع خواهیم داد» پاسخ داد.

اما اگر به این سرعت تسلیم می شد، لی شوفو نبود. او شروع به تشکیل یک تیم خرید کرد. دیگر خبری از آژانس روابط عمومی نیست، او از بانک سرمایه گذاری روچیلد از برترین های صنعت خودرو دعوت کرد که به او کمک کند تا وزنه های سنگین بیشتری را در تیم جدیدش به دست آورد: Deloitte Touche Tohmatsu برای مشاوره مالی، موسسه حقوقی Freshfield برای مسائل حقوقی و حسابرسی و کهنه کار صنعت Freeman Shen، معاون وقت رئیس فیات چین.

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

سپس، در سال ۲۰۰۹، مالک جیلی، با زره کامل و در کنار یو لیپینگ، رئیس بخش چین روچیلد، دوباره از غرفه فورد در یکی دیگر از نمایشگاه های خودروی دیترویت بازدید کرد و تمایل خود را برای خرید خودرو ساز اروپای شمالی ابراز کرد. و همه چیز در آن زمان متفاوت بود (مدیر عامل فورد قول داد در صورت تصمیم به فروش ولوو به جیلی اطلاع دهد).

زمان بندی نمی تواند بهتر از این باشد. فورد فشار کلی بحران مالی سال ۲۰۰۸ را احساس کرد زیرا انباشت نقدینگی که روی آن نشسته بودند کم تر شد و وضعیت بازار جهانی خودرو خیلی بهتر نشد. آنها تصمیم گرفتند ولوو را بفروشند و از آنجایی که لی شوفو تیم را آماده کرده بود، کل روند به طرز باور نکردنی سریع پیش رفت. لی شوفو موفق شد تامین مالی را نهایی کند و از برکت پکن برخوردار شود و در ۲ آگوست ۲۰۱۰، فورد و جیلی قرارداد نهایی را برای خرید ولوو امضا کردند. جیلی ۱.۵ میلیارد دلار پول نقد برای جواهر سوئدی پرداخت کرد.

لی شوفو همیشه به برند ولوو احترام گذاشته است. او اغلب اظهار داشت که ولوو ولوو است و جیلی جیلی است. در می ۲۰۱۴، او گفت: “جیلی و ولوو مانند برادر هستند، نه پدر و پسر.”

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

اما گروه جیلی فقط ولوو و جیلی اتو نیست. بسیاری از برند های دیگر تحت گروه جیلی وجود دارد:

Lynk&Co (لینک اند کو) – شاسی بلند های پلاگین هیبرید برای شیک پوشان هزاره جدید. البته در چین نسخه های با موتور احتراق داخلی را نیز تولید می کنند.

Zeekr (زیکر) – برند ممتازی که فقط خودروی برقی-باتری تولید می کند، که برای رقابت با تسلا است.

Livan (لیوان) – پروژه مشترک با لیفان برای خودرو های کسب و کار مرتبط با سواری و رانندگی.

Radar (رادار) – برند پیکاپ برقی-باتری.

Lotus (لوتوس) – جیلی لوگوی خودرو ساز سابق بریتانیا را خرید.

Polestar (پولستار) – برند خودروی برقی-باتری تحت ولوو.

Volvo (ولوو)

Smart (اسمارت) – سرمایه گذاری مشترک با مرسدس بنز. مرسدس بنز طراحی را بر عهده دارد.

LEVC – شرکت خودرو های الکتریکی لندن، که جیلی در سال ۲۰۱۳ در معامله ۱۱ میلیون پوندی آن را خریداری کرد (نجات داد).

علاوه بر این، جیلی اتو به سه سری تقسیم می شود:

استار – تعداد زیادی اتومبیل احتراق درونی قدیمی از جیلی

جیامتری – خودرو های برقی سطح پایه

گلکسی – خودرو های پلاگین هیبرید و برقی-باتری ممتاز

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

علاوه بر این، Geespace متعلق به جیلی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۷۲ ماهواره در مدار داشته باشد تا از سیستم ADAS خودرو های خود ، خدمات حمل و نقل Cao Cao که با Didi در چین رقابت می کند و Cao Cao Auto که یک برند فرعی اختصاصی برای تولید خودرو های برقی با باتری قابل تعویض برای کاربر های خود است پشتیبانی کند. جیلی همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۵۰۰۰ ایستگاه تعویض باتری در سراسر جهان داشته باشد. لی شوفو هرگز برنامه های  خود با شرکتش را پنهان نکرد.

تاجر چینی که در آمریکا می فروشد

جیلی همچنین تنها خودرو ساز چینی است که با وجود حدود ۲۵ درصد تعرفه واردات، توانست خودرو های برقی مسافربری ساخت چین را در خاک ایالات متحده بفروشد. پولستار بیش از ۱۰,۰۰۰ پولستار ۲ وارداتی را در سال ۲۰۲۲ در بازار آمریکا فروخت، حتی در تبلیغات Superbowl . بی وای دی همچنین خودرو های برقی را در ایالات متحده می فروشد، اما آنها اتوبوس هستند و ساخت کالیفرنیا می باشند.

همه چیز در مورد مالک جیلی و ولوو ؛ میلیارد پر قدرت چین

مالک جیلی ؛ دومبن سهامدار بزرگ دایملر

جیلی همچنین نزدیک به ۱۰ درصد از سهام مرسدس بنز را در اختیار دارد که لی در اقدامی بحث برانگیز به آن دست یافت و مرسدس از آن راضی نبود. جیلی ماه ها را صرف خرید سهام مرسدس در یک معامله ۹ میلیارد دلاری کرد و به دومین سهامدار بزرگ آن تبدیل شد، آن طور که در مارس ۲۰۱۸ فاش شد.

آخرین اقدام او امضای قراردادی با نیو (Nio) برای توسعه شبکه ایستگاه تعویض باتری با هم بود. زمان نشان خواهد داد که آیا جیلی فقط می خواهد پشتیبانی تعویض باتری را در نسل بعدی پلتفرم خودروی الکتریکی SEA خود ادغام کند یا اینکه قصد دیگری مانند تبدیل نیو به نهمین زیرشاخه خود دارد، زیرا لی شوفو هرگز اشتهای خود را برای خرید شرکت های جدید از دست نمی دهد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir