در این مقاله به بررسی دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین میپردازیم. دلیل قطع و وصل شدن کولر خودرو های مختلف را عیب یابی خواهیم کرد. همانطور که میدانید مشکلات مختلفی در مجموعه سیستم کولر و اجزای مختلف آن باعث  قطع و وصل شدن کولر ماشین میشود. در فیلم زیر عیب یابی بخشی از سیستم کولر خودرو را انجام خواهیم داد و روش تست آن را نیز خواهیم گفت.
ابتدا فیلم زیر را ببینید.
 
باتوجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم پیشنهاد میکنیم ماهانه یک بار فن کولر خودرو را به روش شرح داده شده در فیلم تست کنید. تا اگر مشکلی وجود داشت قبل از اینکه یک مشکل کوچک باعث آسیب دیدن سایر قطعات شود و هزینه های سنگینی را به بار بیاورد آنرا برطرف کنید. رفع مشکل کولر خودرو کار سختی نیست و شما هم میتوانید بسیاری از این مشکلات را به راحتی برطرف کنید.
برای اینکه دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین را بدانیم، ابتدا ببینیم که کولر ماشین چگونه کار میکند. کولر ماشین دارای سیستم ساده ای میباشد. ابتدا به تصویر زیر که اجزای سیستم کولر خودرو را به صورت ساده نمایش میدهد دقت کنید. تا متوجه شوید که کولر ماشین چگونه کار میکند.
اجزای سیستم کولر طبق تصویر زیر شامل این موارد میباشد: 1- کمپرسور کولر 2- لوله رابط 3- رادیاتور کولر (یا همان کندانسور کولر) 4- فن کندانسور (فن رادیاتور کولر) 5- لوله رابط 6- خشک کن (یا درایر) 7- لوله رابط 8- شیر فشار شکن (یا شیر انبساط) 9- لوله رابط 10- اواپراتور که معمولا داخل اتاق قرار دارد. 11- فن تهویه داخل اتاق. داخل اجزای فوق یک گاز مبرد نیز قرار دارد که آنرا با نام گاز کولر خودرو میشناسیم.
 

خرابی هر یک از اجزای فوق میتواند عامل خنک نکردن کولر یا دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد. خرابی برخی قطعات فوق ممکن است در بعضی خودروها باعث روشن شدن چراغ چک شود. برای اینکه درمورد چراغ چک خودرو بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید و ویدیوی آموزشی چراغ چک را ببینید.
برای اینکه بدانیم کولر ماشین چگونه کار میکند باید روند حرکت گاز کولر را در اجزای فوق بررسی کنیم. گاز کولر توسط کمپرسور 1 فشرده میشود. به همین دلیل دمای آن بالا میرود. از طریق لوله های رابط 2 به رادیاتور کولر یا همان کندانسور کولر 3 هدایت میشود. فن خنک کننده کندانسور کولر 4 باعث میشود که هوای محیط با شدت از لابلای شبکه های کندانسور کولر عبور کند و دمای گاز کولر را تا حدی کاهش دهد. گاز از طریق لوله های رابط 5 وارد درایر یا همان خشک کن 6 میشود. در این قسمت رطوبت آن گرفته میشود.
کولر ماشین چگونه کار میکند
گاز از طریق لوله 7 وارد شیر فشار شکن 8 میشود. در این مرحله به شدت دمای آن کاهش میابد و بسیار سرد میشود. گاز سرد از طریق لوله 9 وارد اواپراتور 10 میشود که معمولا داخل اتاق خودرو قرار دارد. چون دمای گاز در این مرحله بسیار پایین است باعث سرد شدن اواپراتور 10 میشود. فن تهویه داخل اتاق 11 نیز این هوای سرد را داخل اتاق می دمد. در نتیجه دمای داخل تاق سرد میشود. سپس گاز از طریق لوله های 12 و 13 مجددا وارد کمپرسور کولر میشود تا این چرخه را دوباره تکرار کند.
معروف ترین نوع گاز کولر یا همان گاز مبرد که در کولر خودرو استفاده میشود R134a میباشد. در اغلب خودروهای داخلی این گاز استفاده میشود. دقت کنید که R134a در واقع نوع گاز میباشد نه برند آن. برند و کارخانه سازنده میتواند متفاوت باشد پس ممکن است قیمتهای مختلفی نیز داشته باشد.
دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین
در هر خودرو گاز کولر باید به مقدار کاملا مشخصی وجود داشته باشد. همانطور که کم بودن گاز در سیستم کولر خودرو باعث میشود کولر درست کار نکند. زیاد بودن گاز نیز میتواند دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین یا خوب خنک نکردن کولر خودرو باشد.
در زمانی که میخواهید به کولر خودروی خود گاز تزریق کنید حتما از دستگاه های اتوماتیک و دقیق (همانند دستگاه زیر) استفاده کنید.

این دستگاه ها دارای یک سنسور بسیار دقیق هستند و میتوانند به همان مقدار مورد نیاز گاز وارد سیستم کولر کنند. مثلا برای یکی از مدلهای پراید باید دقیقا 550 گرم گاز در سیستم کولر وجود داشته باشد. تعمیرکار مقدار دقیق گاز را روی دستگاه وارد میکند و دستگاه درست به همان مقدار گاز را وارد سیستم کولر میکند. البته اول تمام گاز موجود در کولر خودرو را تخلیه میکند و سپس مجددا گاز را به همان مقدار وارد سیستم کولر خودرو میکند.
از آنجا که دستگاه های فوق گران قیمت هستند خیلی از تعمیرکارها برای تزریق گاز، از دستگاه فوق استفاده نمیکنند و این کار را به صورت دستی و تجربی انجام میدهند. برای این کار از دستگاه زیر استفاده میکنند:
عیب یابی کولر ماشین
دستگاه فوق در واقع دو عدد شیر و فشار سنج میباشد. برای تزریق گاز به کولر خودرو توصیه میکنیم از دستگاه های تمام اتوماتیک که قبلا معرفی شد استفاده کنید. یا به تعمیرگاه هایی بروید که از دستگاه های اتوماتیک استفاده میکنند.
نکته مهم: در زمان تزریق گاز، علاوه برا گاز کولر باید مقداری روغن مخصوص کولر خودرو نیز  به سیستم تزریق شود.
همانطور که قبلا گفته شد فن کندانسور کولر یا فن رادیاتور کولر باعث میشود هوای محیط به داخل شبکه ههای رادیاتور کولر یا همان کندانسور کولر دمیده شود. و دمای گاز مبرد را که کمپرسور کولر خارج میشود و خیلی گرم میباشد مقداری پایین بیاورد. اگر پره های این فن شکسته باشد یا بوش و بلبرینگ آن دچار مشکل شود، نمیتواند هوای کافی را به شبکه های رادیاتور کولر بدمد. در نتیجه دمای گاز مبرد در کل سیستم بالاتر از حد طبیعی خواهد بود. هم چنین فشار زیادی نیز به کمپرسور کولر و حتی موتور خودرو وارد خواهد شد. همین مسئله ممکن است دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد. یا باعث اشکال در کولر خودرو شود.
 
آیا شما هم میخواهید قبل از اینکه یک خرابی کوچک باعث آسبهای بزرگ و میلیونها تومان خسارت شود آنرا تشخیص دهید و برطرف کنید؟ برای این کار تنها کافیست یک دیاگ با کیفیت داشته باشید که مخصوص خودروی شما ساخته شده باشد.
شرکت موبیکار به شما تظمین میدهد. در صورتی که دستگاه دیاگ را خریداری نمایید و به هر دلیلی از آن راضی نباشید میتوانید آنرا طی یک هفته عودت دهید. علاوه بر این دستگاه دیاگ موبیکار دارای یک سال گارانتی شرکتی و رسمی میباشد.
آیا قیمت این دستگاه دیاگ با کیفیت را میدانید؟ بر روی دکمه زیر کلیک کنید:
 


جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیف ها شماره تماس خود را وارد کنید
تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، خیابان شهید علی لطفعی خانی، خیابان پارس، پلاک 15 طبقه اول، واحد 2
تلفن: ۰۲۱۵۴۶۰۱
موبایل: ۰۹۹۰۹۶۰۰۸۵۲
ایمیل: info@mobicar.co

source

توسط viraje