یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
جستجو در خودروبانک
این یک مقایسه مهم است که خواندش می‌تواند برای هر کسی که قصد خرید کراس‌اوورهای چینی را در بازار ایران دارد، تعیین کننده باشد، فیدلیتی در طول سال 1400 گل سر سبد بازار خودروهای یک میلیاردی بود و برخلاف سایر خودروهای چینی، به عنوان یک گزینه رقابتی و با حاشیه سود بالا، مورد توجه خریداران قرار می‌گرفت. در طرف مقابل فونیکس تیگو 7 پرو، قصد دارد تا از موفقیت نسل قبلی خود (تیگو 7) در بازار دفاع کند، همانطور که احتمالا می‌دانید، هر دو خودرو از محصولات کمپانی چری هستند و از نظر پیشرانه با یکدیگر شباهت کامل دارند، اما در بازار سال 1401، دو سرنوشت کاملا متفاوت در انتظار این دو برادر ناتنی خواهد بود.

صحبت از طراحی ظاهری این دو خودرو، توضیح واضحات است و به همین جهت نیز چندان طولانی به این مبحث نمی‌پردازیم، اما به طور کلی باید گفت که هردو محصول چری، مدرن، زیبا و کم نقص هستند، هرچند که فیدلیتی به سبب قدیمی تر بودن، کمی متفاوت از تیگو 7 پرو به چشم می‌آید و در بخش نمای عقب نیز نمی‌تواند تمام منتقدان را راضی نگه دارد، تیگو 7 پرو از طراحی هماهنگ‌تر و مدرن‌تری برخوردار است اما در نمای عقب از شباهت غیر قابل انکاری با رنو کولئوس رنج می‌برد و حتی استفاده از لغت کپی کاری، برای توصیف نور پردازی چراغ های عقب این خودرو، چندان نمی‌تواند دور از انصاف باشد.
تفاوت مهم و اساسی دیگر این دو خودرو در ابعاد بدنه است که در واقع فیدلیتی به دلیل ماهیت هفت نفره خود، عملا یک کلاس بزرگتر از تیگو 7 پرو است و این مهم به خصوص در نمای بغل به چشم می‌آید. طبیعتا برای رانندگی در شهر، کوچکتر بودن تیگو 7 پرو مزیت تلقی می شود، به خصوص که عملا دو صندلی اضافه فیدلیتی نیز کاربرد چندانی ندارد و تنها برای کودکان زیر 10 سال قابل استفاده است.
فیدلیتی همچنین به سبب بهره‌مندی از رینگ‌های چرخ 20 اینچی، به طول کلی ظاهری اسپرت تری را نسبت به تیگو 7 پرو (با رینگ‌های 18 اینچی) به نمایش می گذارد و به سبب ابعاد بزرگتر خود، شاید در چشم برخی افراد، خودروی با هیبت‌تری نیز باشد، اما واقعیت این است که در عرض و ارتفاع، این دو خودرو تفاوت چندان محسوسی با یکدیگر ندارد و تیگو 7 پرو نیز به سبب شباهت ظاهری با تیگو 8 پرو، می‌تواند خودرویی جذاب و گران قیمت تر از آنچه هست، در چشم بینندگان جلوه کند.

شاید بدانید که فیدلتی درواقع برادر دوقلو و قبل از فیس لیفت از تیگو 8 محسوب می‌شود و به همین جهت نیز از حیث کیفیت متریال مورد استفاده در زمره محصولات پرچمدار چری قرار می گیرد. این درحالیست که تیگو 7 پرو عملا یک محصول میان رده است و به همین جهت نیز، اصلا عجیب نیست که از حیث جنس و کیفیت تریم پلاستیک داخلی، شانسی برای رقابت با فیدلیتی نداشته باشد.
از نقطه نظر طراحی هر دو خودرو بسیار مدرن به نظر می‌رسند و البته نباید از شابهت کلی کابین و داشبورد تیگو 7 پرو به محصولات چند سال اخیر بی ام و غافل شد، استفاده از پلاستیک هایی با روکش طرح فلز در کابین فیدلیتی جالب توجه به نظر می‌رسد و از نظر بزرگی فضای کابین نیز، هر دو خودرو برای پنج سرنشین راحت هستند، اما طبیعتا وجود 2 صندلی ردیف سوم (یا فضای بار بیشتر) می‌تواند برای فیدلیتی مزیت تلقی شود.
در نهایت به موضوع پر حاشیه امکانات رفاهی می‌رسیم که بازهم فیدلیتی دست پر وارد میدان می‌شود، هرچند تیگو 7 پرو نیز چندان خودرو دست و پا بسته ای نیست و با اضافه شدن درب صندوق برقی (مجهز به باز شدن خودکار با حرکت پا) چیز زیادی از رقیب قدر خود کم ندارد.
دوربین 360 درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صندلی‌های برقی، سقف پانوراما، اتوهلد، کنترل حرکت در سرازیری، شارژر وایرلس و امثال این موارد در هر دو خودرو دیده می‌شوند و سطح رضایت بخشی از امکانات را ارائه می‌دهند.
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، این دو برادر ناتنی از نظر ساختار فنی، موتور و حتی پلت فرم شباهت غیرقابل انکاری با یکدیگر دارد و در واقع بر روی دو نسخه از یک پلت فرم واحد و با موتوری واحد بنا شده اند و بزرگترین تفاوت را باید در گیربکس دو خودرو جستجو کرد. جایی که فیدلیتی از گیربکس دوبل کلاچ خشک بهره می‌برد و تیگو 7 پرو برخلاف نسل قبلی خود، به گیربکس CVT با قابلیت شبیه سازی 9 دنده مجهز شده است، تا از مشکل داغ کردن صفحات کلاچ از ترافیک سنگین کلان شهرها خلاص شود.
این مساله دقیقا نقطه ضعف فیدلیتی محسوب می‌شود و شاید بزرگترین عیب این خودرو برای استفاده درون شهری باشد که البته روش هایی نیز برای پیشگیری و کاهش این مشکل وجود دارد.
پیشرانه هردو خودرو یکسان است و یارای تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد، نکته مهم در خصوص این موتور عدم استفاده از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت است که حساسیت کمتری را نسبت به بنزین ایران نشان می دهد و با توجه به سابقه استفاده از این موتور در ایران (بر روی اتاق تیگو 7 و آریزو 5 و آریزو 6)، می‌توان گفت که دوام و عملکرد این موتور تا حد زیادی مناسب و قابل قبول به نظر می رسد.
از نظر ساختار سیستم تعلیق و ترمز، شباهت کاملی بین دو خودرو وجود دارد، برای مثال هر دو از سیستم فنربندی مولتی لینک برای چرخ‌های عقب استفاده می کنند و ترمزها نیز طبیعتا از نوع چهارچرخ دیسک مجهز به سیستم های کمکی انتخاب شده است.
از حیث آپشن های ایمنی، فیدلیتی و تیگو 7 پرو تقریبا در یک سطح هستند و با شش کیسه هوا، خودروهای ایمن محسوب می شوند.
مصرف سوخت هر دو خودرو در رانندگی شهری بین 9 الی 10.5 لیتر در یکصدکیلومتر ارزیابی شده است اما به سبب وزن کمتر و برنامه اقتصادی گیربکس CVT، تیگو 7 پرو می‌تواند تا حدی کم مصرف‌تر از رقیب خود ظاهر شود.

شاید با توجه به شباهت های بسیار زیادی فنی فیدلیتی و تیگو 7 پرو، تصور کنید که تجربه رانندگی با این دو خودرو نیز به یکدیگر نزدیک است، اما در کمال تعجب باید بگوییم که اینطور نیست و عملا با دو خودرو متفاوت از نظر عملکرد و حس و حال رانندگی مواجه هستیم که البته از تنظیمات متفاوت و ساختار گیربکس غیر یکسان نشات می گیرد.
فیدلیتی به سبب استفاده از رینگ های 20 اینچی، به خصوص با تایرهای ایرانی عملکردی نسبتا خشک را ارائه می دهد که چندان با جاده های ناهموار کشورمان سازگار نیست، استفاده از تایرهای خارجی و رینگ های کوچکتر تنها راه خلاص شدن از رفتار نسبتا خشک سیستم تعلیق این خودرو است، در نقطه مقابل، تیگو 7 پرو به سبب تنظیم متفاوت سیستم فنربندی، بادی رول بیشتر و رفتار نرم تری را در ظاهر دارد، هرچند در مواجه با دست اندازهای ریز، این خودرو نیز نوع خاصی از کوبش را به سرنشین منتقل می‌کند که می‌تواند تا حدی آزار دهنده باشد.
انتخاب بین کیفیت سواری این دو خودرو چندان ساده نیست اما به شکل قاطع باید گفت که با تایرهای استاندارد (هر دو ایرانی)، فیدلیتی از نظر هندلینگ بهتر ظاهر می‌شود و رانندگی نسبتا اسپرتی را ارائه می‌دهد که در مورد تیگو 7 پرو اینطور نیست و با حرکات عرضی و گهواره ای مواجه هستیم.
هر دو خودرو زا نظر شتاب و قابلیت ترمز گیری نزدیک به یکدیگر هستند و صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در بازه زمانی 11.5 الی 12 ثانیه ثبت می کنند. همچنین برخلاف ذهنیت غالبا منفی ای که در مورد گیربکس CVT وجود دارد، عملکرد گیربکس جدید تیگو 7 پرو با قابلیت شبیه سازی 9 سرعت، کاملا با موتور هماهنگ است، هرچند که در وضعیت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) رفتار این گیربکس چندان گوش به فرمان راننده نیست و شاهد سبک کردن خودکار دنده ها با رسیدن به ردلاین هستیم، اما برای رانندگی غیر اسپرت و شهری، نقص خاصی در مورد این گیربکس وجود ندارد و همانطور که گفته شد، این جعبه دنده پیش از این نیز در بازار ایران (بر روی اتاق آریزو 6) مورد استفاده قرار گرفته است و به نوعی امتحان خود را پس داده است.
گیربکس فیدلیتی در عوض، چندان با شهرهای شلوغ سازگار نیست و عملکرد اصلی خود را در رانندگی اسپرتی و جاده های خلوت نشان می‌دهد، جایی که از تعویض دنده سریع و هماهنگی برنامه ریزی این گیربکس با مشخصات موتور 1.5 لیتری توربو شگفت زده خواهید شد.
بنابراین در یک جمع بندی کلی و باکمی اغماض می توان گفت که تیگو 7 پرو، به سبب ابعاد جمع و جورتر و گیربکس متفاوت، سازگاری بیشتری با رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک و با جاده های ضعیف دارد و فیدلیتی در عوض بیشتر مناسب مسیرهای خلوت و مسافرت های خانوادگی است و در مقایسه با تیگو 7، یک خودرو برون شهری محسوب می‌شود.

شرایط بازار فیدلیتی بر هیچ کس پوشیده نیست، تعیین قیمت فوق العاده رقابتی (کمتر از 900 میلیون تومانی) این خودرو توسط بهمن موتور باعث شده تا عملا شاهد تشکیل شدن بازار سیاه برای این خودرو باشیم و نسخه‌های تحویلی به مشتریان معمولا با قیمتی در محدود 1.200 میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند، در نقطه مقابل، مدیران خودرو با تعیین قیمت نقدی 1.200 میلیارد تومانی (زمان نگارش این مطلب)، راه را برای سوداگری واسطه‌گران بسته است و محصول خود را با شرایط اقساطی نیز ارائه می دهد. بنابراین در شرایطی که قیمت بازار آزاد این دو خودرو کاملا با یکدیگر برابر است، در مورد بازار دست دوم و میزان محبوبیت با دو سناریو کاملا متفاوت مواجه هستیم.
در واقع اکثر مشتریان مدیران خودرو ترجیح می‌دهند تا با استفاده از شرایط فروش اقساطی، به سراغ محصولات این شرکت بروند، درحالی که با توجه به اختلاف قیمت سنگین بین بازار و کارخانه، مشتریان فیدلیتی در نگاه اول سرمایه‌گذارانی هستند که قصد سود بردن از خرید فیدلیتی را دارند و شاید در بلند‌مدت نیز از افت قیمت احتمالی این مدل (با ورود چینی های جدیدتر به بازار) چندان خوشحال نشوند.
در پایان باید خاطر نشان کرد که با توجه به شرایط بازار در سال 1401، چندین مدل کراس اوور جدید در بازه قیمتی بالای 1 میلیارد تومان وارد بازار خودرو کشور خواهند شد که از جمله آن ها، نسخه دیگر فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ تر، فیدلیتی پرستیژ، دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و…خواهند بود و با در نظر گرفتن این نکته، کاهش اختلاف قیمتی بین بازار و کارخانه برای نسخه های فعلی فیدلیتی چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد، اما مدیران خودرو نشان داده است که در هیچ شرایطی، تمایلی به کاهش قیمت محصولات خود ندارد و بعید است تا تیگو 7 پرو را با قیمتی کمتر روانه بازار نماید (مگر در صورت کاهش چشمگیر نرخ ارز).
بنابراین در یک جمله پایانی، با در نظر گرفتن قیمت مناسب تر فیدلیتی و جذابیت های بیشتر آن، باید این خودرو را برنده این رقابت دانست، در صورت ارائه نسخه دوبل کلاچ خیس، دیگر کمتر خودرویی در این کلاس یارای رقابت با فیدلیتی را خواهد داشت، اما تیگو 7 پرو نیز انتخابی منطقی برای علاقه مندان به خرید خودروهای اقساطی خواهد بود و به سبب شبکه نمایندگی گسترده مدیران خودرو، احتمالا می‌تواند نقش خودرویی کم‌دردسر را در بازار پر ازدحام این روزهای کشور بازی کند، حال باید منتظر ماند و دید که این خودرو می تواند موفقیت نسل قبلی خود را در بازار تکرار کند یا عرصه رقابت را به هموطنان جذاب و پرهیاهوی خود واگذار می کند؟
(برای بزرگنمایی تصاویر زیر ، روی آنها کلیک کنید)
گروه خودروبانک با شعار “دسترسی به بهترین انتخاب” تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.
خودروبانک بهترین سایت خودرویی منتخب مردم در هشتمین و نهمین جشنواره وب ایران
هر گونه نقل مطلب از هر قسمت این سایت بدون اجازه کتبی از مدیریت سایت ممنوع می باشد
کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه خودرو بانک می باشد – ©2021
source

سئو سایت

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط viraje