برند متخصص شاسی بلندساز جیپ از زیرمجموعه بزرگ کرایسلر آمریکا (گروه استلانتیس)، پس از سال‌ها تولید نسخه‌های مختلف شاسی بلندهای آفرودی و کراس‌اوورهای شهری هیبرید، اولین خودرو تمام الکتریک باتری‌دار (BEV) خود را با نام اونجر به بازار معرفی کرد.
اونجر (Avenger/به معنای انتقام‌جو)، یک کراس‌اوور ساب کامپکت شهری تمام الکتریکی محسوب می‌شود که از ابتدای فرایند طراحی، بر اساس حفظ ویژگی‌های آفرودی منحصر به برند جیپ قلم خورده است. جیپ قصد دارد تا در آینده نزدیک به اولین شاسی بلندساز جهان بدل شود که محصولات تولیدی آن فاقد آلایندگی‌های زیست محیطی باشد.
+ حفظ ساختار آفرودی و زبان طراحی جیپ
+ احتمال عرضه به عنوان خودرو هیبرید
+ برد مفید قابل توجه در نسخه الکتریکی
+ برترین در کلاس تولیدی
– ابعاد کوچک
– عدم عرضه در آمریکای شمالی و چین
اونجر اولین محصول فاقد آلایندگی زیست محیطی برند جیپ است. رویه‌ای که جیپ در تولید اونجر پیش گرفته، به نوعی معرف برنامه‌های کلی این برند برای بازار شاسی بلندهای آینده است. تمرکز گروه خودروسازی استلانتیس (فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن) در تولید مدل اونجر به استفاده از پلتفرم کاملا جدید با یک ستاپ بسیار نوین از سیستم انتقال نیرو در این مدل انجامیده است.
از این رو اونجر بر پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ نسل دوم، اپل موکا و کورسا و دی‌اس ۳ کراس‌بک بهره می‌گیرد. اما مجموعه تمام الکتریک این خودرو شامل مجموعه باتری ۵۴ کیلووات.ساعت و موتور الکتریکی ۴۰۰ ولتی ۱۱۵ کیلوواتی (۱۵۶ اسب بخار/۲۶۰ نیوتون.متر)، یک مجموعه کاملا جدید است که تحت قرارداد مشترک از سوی هولدینگ Nidec Leroy-Somer تامین می‌شود. این مجموعه تحت چرخه WLTP برد مفید ۴۰۰ کیلومتری و در چرخه شهری بردی برابر با ۵۵۰ کیلومتر خواهد داشت که با توجه به استفاده متوسط ۳۰ کیلومتری روزانه اروپایی‌ها از خودرو، رقمی درخور توجه به حساب می‌آید. همچنین شارژ مجموعه باتری‌های اونجر از ۲۰ تا ۸۰ درصد، تنها در ۲۴ دقیقه و شارژ کامل صفر تا ۱۰۰ درصد، در ۵.۵ ساعت حاصل می‌شود و مدت زمان سه دقیقه‌ای شارژ، بردی برابر با حدود ۳۰ کیلومتر به همراه خواهد داشت. در نتیجه صرف تنها ۱۰ دقیقه زمان شارژ برای استفاده روزمره از جیپ اونجر، یک دلگرمی بزرگ است.
شاید نسخه مدرن رنه‌گید (Renegade) کوچیک‌ترین محصول تولیدی برند جیپ در دهه گذشته به حساب آید، اما اونجر با داشتن طول نهایی برابر با ۴۰۸۰ میلی‌متر، ۱۶۰ میلی‌متر از رنه‌گید نیز کوتاه‌تر است. اما بر اساس وعده‌های جیپ، این خودرو با داشتن زوایای حمله و فرار به ترتیب برابر با ۲۰ و ۳۲ درجه، ویژگی‌های آفرودی خود را از دست نداده است. همچنین با داشتن ارتفاع مفید کف خودرو از سطح زمین برابر با رقم قابل توجه ۲۰۰ میلی‌متر، اونجر یکی از بهترین خودروها در این سگمنت از دیدگاه توان آفرود است.
نوع موتور
تک موتور ۴۰۰ ولت
ظرفیت باتری

تنفس موتور
۱۵۶ اسب بخار
گشتاور
تک سرعت کاهنده
محور محرک

سرعت
۴۰۰ کیلومتر (چرخه WLTP)
استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۴۰۸۰ میلی‌متر
عرض

فاصله محورها

تعداد سرنشین
۳۸۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
۱۸ اینچ
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل پایداری
ندارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین جانبی
دارد
کیسه هوا
دارد
استارت بدون کلید
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
گرم‌کن صندلی جلو

آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
دارد
نمای جلویی جیپ اونجر ۲۰۲۴
ساختار طراحی جیپ اونجر بدون نیاز به هیچ توضیحی، بیانگر و نمایانگر سنت دیرینه قدیمی‌ترین برند شاسی بلندساز تاریخ است. جلوپنجره هفت ستون سنتی برند از نوع شکسته که اولین بار در مدل چروکی KL (چروکی نسل پنجم) ارائه شد، در اونجر نیز به کار گرفته شده است. این جلوپنجره کمی جلوتر از سیستم روشنایی قرار دارد تا در بیراهه نوردی از بروز ضربه به چراغ‌ها جلوگیری کند.
سیستم روشنایی در روز همانند ابرو روی سیستم روشنایی اصلی و همگی در یک قاب مشترک با جلوپنجره جای‌ گرفته‌اند. زیرسپرهای جلو و عقب همانند رکاب‌های جانبی از جنس پلاستیک مقاوم در برابر ضربه یک دیوار ایمنی در اطراف بدنه خودرو ایجاد می‌کنند که در بیراهه از آسیب رسیدن به بخش پایینی بدنه جلوگیری می‌کنند. گلگیرهای برجسته در هر چهارچرخ و ساختار دو رنگ بدنه و سقف خودرو، دو فاکتور سنتی دیگر جیپ از دهه ۱۹۶۰ میلادی است که امروز نیز با قدرت در محصولات این برند استفاده شده و طی سالیان الهام‌بخش بسیاری از خودروسازان اروپایی و ژاپنی بوده است. ریم‌های ۱۸ اینچی آلیاژی با توجه به ابعاد بسیار کوچک اونجر در کنار تایرهای دارای قطر ۶۹۰ میلی‌متر، به خوبی گلگیرهای خودرو را پر کرده و نوید سواری آفرود نرم و قابلی را می‌دهد.
نمای انتهایی خودرو نوین‌تر از آنچه تصور می‌شود، اندکی با طراحی آمریکایی در تضاد و بیشتر منطبق با سلیقه بازار اروپا است. اما استفاده از طراحی X مانند برگرفته از ساختار تقویتی X بر بدنه گالن‌های حمل سوخت فلزی قدیمی دوران جنگ جهانی که ابتدا در مدل رنه‌گید ارائه شد، نشان دهنده استفاده از المان‌های طراحی مشترک در میان محصولات برند جیپ است.
نمای داخلی جیپ اونجر 2024
نمای داخلی همانند ساختار خارجی و سبک طراحی همیشگی برند جیپ که بر مینیمال‌گرایی و سادگی متمرکز است، فاقد شلوغ‌کاری و پیچیدگی غیر ضروری است. ساختار افقی داشبرد در بخش میانی با تناسب با رنگ بدنه دنبال می‌شود که بر زیبایی بصری نمای داخلی این کراس‌اوور اقتصادی می‌افزاید. همچنین استفاده از سیستم نورپردازی انتزاعی در نمای داخلی، بر حجم دهی این فضای کوچک در تاریکی شب می‌افزاید.
اگرچه ممکن است ساختار نمای داخلی کمی اقتصادی به نظر برسد اما باید یادآور شد که متریال استفاده شده در فضای داخلی این خودرو در کلاس تولیدی قابل توجه است. صندلی‌ها دارای روکش چرمی و سیستم کنترلی الکتریکی و همچنین ماساژور هستند.
فضای داخلی به دلیل بهره وری از سیستم انتقال نیرو تمام الکتریکی، با دقت بسیار زیاد طراحی شده است. در بخش جلو خودرو فضایی معادل با ۳۴ لیتر برای جای دادن انواع اشیا و لوازم دم دستی وجود دارد. این حجم در سایر خودروهای هم کلاس به طور متوسط تنها برابر با ۱۵ لیتر است. در نتیجه نباید تعجب کرد که اونجر با وجود داشتن ابعادی بسیار کوچک، صندوقی برابر با ۳۸۰ لیتر دارد که در کلاس خود بزرگ‌ترین به حساب می‌آید.
استفاده از نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به اندازه ۱۰.۲۵ اینچ در مرکز داشبرد و استفاده از مجموعه نشانگرهای تمام دیجیتال پشت فرمان در دو اندازه ۷.۰ یا ۱۰.۲۵ اینچ (بر حسب سفارش مشتری)، امکان استفاده از حداقل کلیدهای کنترلی در فضای داخلی کابین را ممکن کرده است. با این وجود همچنان برخی کلیدهای مهم و رایج در میانه داشبرد حفظ شده‌اند تا کاربری دائمی از آپشن‌ها در ترافیک و هنگام رانندگی ساده‌تر باشد.
اونجر همچنین از ویژگی رانندگی هوشمند سطح دو (Level 2 ADAS) بهره می‌گیرد که در همکاری با سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر، سنسورهای فراصوت و سیستم کنترل حرکت مابین خطوط، سرعت و مقصد بعدی لحظه‌ای خودرو در ترافیک را به صورت دائمی کنترل می‌کند تا از میزان خستگی راننده بکاهد.
نمای پشتی جیپ اونجر ۲۰۲۴
محصولات اقتصادی جیپ از پرفروش‌ترین شاسی بلندها در قاره اروپا و آسیای شرق هستند. مدل اونجر در کارخانه پربازده شهر تایچی در لهستان به تولید خواهد رسید که یکی از باکیفیت‌ترین خطوط تولید کرایسلر به حساب می‌آید. فرایند تولید هر دستگاه تایچی از ابتدا تا انتها به صورت پیوسته تنها ۵۰ ثانیه به طول خواهد انجامید.
جیپ مدل اونجر را در سال ۲۰۲۳ روانه بازار فروش خواهد کرد. پیش‌بینی تولید سالانه مدل اونجر از سوی این برند برابر با ۱۱۰ هزار دستگاه اعلام شده است. مدل اونجر در بازارهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و چین عرضه نخواهد شد.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje