Wp Header Logo 76.png

گوگل اسکولار یا اسکالر یکی از قدیمی ترین و بزرگترین خدماتی است که گوگل به کاربران خود ارائه می دهد. گوگل اسکالر یکی از منابع مورد اعتماد برای پیدا کردن مقالات تحقیقاتی، پرونده های حقوقی و سایر نشریات علمی است. در واقع این چهارمین سرویس جست و جویی بود که گوگل بعد از تاسیس راه اندازی کرد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس بسیار مفید در این مقاله قصد داریم درمورد  آن و نکاتی که لازم است بدانید، توضیح دهیم.

گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار یک موتور جست و جوی دانشگاهی رایگان است. در واقع این سرویس را می توان نسخه آکادمیک گوگل در نظر گرفت. این موتور جستجو به جای جستجو در تمامی اطلاعات وب، کلمه کلیدی مورد نظر شما را در بین وب سایت های علمی، مقاله ها و و سایر نشریات علمی جست و جو می کند. در واقع گوگل اسکالر را می توان یک زیرمجموعه کوچک تر از گوگل دانست؛ اما نتایجی که توسط آن ارائه می شود همگی از منابع علمی قابل اعتماد هستند. البته نکته ای که وجود دارد این است گوگل اسکالر در مقایسه با پایگاه های اطلاعاتی آکادمیک که به صورت غیر رایگان وجود دارد، کمی دقت پایین تری دارد.

چرا بهتر است برای یافتن مقالات علمی از گوگل اسکولار استفاده کنیم؟

گوگل اسکولار

یکی از خوبی های گوگل اسکولار این است که رابط کاربری راحت و آشنایی شبیه به موتور جستجوی گوگل دارد. این در درجه اول باعث می شود تا استفاده از آن بسیار ساده تر از دیگر پایگاه های اطلاعاتی آکادمیک باشد. برخی از تفاوت های مفیدی که گوگل اسکالر با موتور جست و جوی معمولی دارد عبارت اند از:

  • شما می توانید یک نقل قول فرمت شده را در سبک های مختلف از جمله MLA و APA کپی کنید.
  • شما می توانید داده های کتابشناختی مانند ماند BibTex یا RIS را برای استفاده با نرم افزار استفاده کنید.
  • این امکان فراهم است که به راحتی نسخه های کامل مقاله ها را پیدا کنید.

جستجو در گوگل اسکولار کاملا رایگان است؛ اما بیشتر محتوا هایی که در آن مشاهده می کنید به صورت رایگان در دسترس قرار ندارند. به همین دلیل گوگل تمام تلاش خود را می کند تا نسخه های محدود از مقالات را که به صورت رایگان وجود دارند به شما نشان دهد. اگر در یک موسسه دانشگاهی یا تحقیقاتی مشغول به کار یا تحصیل هستید، می توانید از گوگل اسکولار آن مکان استفاه کنید که اجازه دسترسی شما به بسیاری از مقالاتی را که به صورت رایگان در دسترس عموم نیستند، فراهم می کند.

صفحه نتایج جستجوی گوگل اسکالر

صفحه نتایج

صفحه نتایج جستجوی گوگل اسکالر کمی متفاوت از صفحه نتایج جستجوی کروم است. بعد از جستجوی کلمه مورد نظر با نتایجی مشابه گوگل کروم مواجه خواهید شد؛ اما در زیر لینک ها اطلاعات دیگری وجود دارد و اکثر نتایج نشان داده شده از منابع معتبر و مراکز تحقیقاتی مانند دانشگاه ها هستند. بعد از جستجو خط اول هر نتیجه عنوان سند را ارائه می کند. برای مثال عنوان مقاله، کتاب یا گزارش. خط دوم نیز اطلاعاتی را درمورد مقاله علمی ارائه می دهد. برای مثال خط دوم ممکن است که نام نویسنده مقاله، سال انتشار یا ناشر آن را شرح دهد. با کلیک بر روی هر پیوند درست مانند گوگل کروم گوگل اسکولار نیز شما را به صفحه ناشر می برد تا بتوانید اطلاعات بیشتری درباره موضوع به دست آورید. صفحه ارائه شده معمولا چکیده مقاله و گزینه های دریافت مقاله به صورت فایل PDF است. همچنین گوگل اسکالر ویژگی های بیشتری نیز نسبت به گوگل کروم دارد. برای مثال شما در صورت پشتیبانی سایت مورد نظر می توانید فایل پی دی اف کامل مقاله را در همان صفحه نتایج جستجوی گوگل به صورت مستقیم دریافت کنید. البته دقت داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که فایل دریافت شده نسخه کامل و بدون تغییر مقاله باشد؛ زیرا همه چیز به سایت مورد نظر بستگی دارد.

نکاتی برای استفاده از گوگل اسکولار

استفاده از گوگل اسکولار

نتایج ارائه شده برای کلمه جستجو شده در گوگل اسکولار به 1000 نتیجه محدود می شود که هنوز هم برای کاوش بسیار زیاد است. اگر می خواهید جستجوی های دقیقی داشته باشید و در زمان خود صرفه جویی کنید، دقت کردن به نکات زیر می تواند مفید باشد.

  • جستجو های گوگل اسکولار به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست.

اولین نکته ای که باید بدانید این است که جستجو های گوگل اسکولار به حروف بزرگ و کوچک حساس نیستند. به همین خاطر لازم نیست که درمورد این موضوع نگران باشید.

  • به جای جملات از کلمات کلیدی استفاده کنید.

فرض کنید که هدف شما تحقیق درمورد خودرو های خودران است. اگر چیزی مانند وضعیت فعلی فناوری مورد استفاده برای خودرو های خودران را جستجو کنیم، احتمالا با نتایج چندان مرتبط و جذابی رو به رو نخواهیم شد.  بهترین ترفند برای پیدا کردن مرتبط ترین و بهترین مقالات استفاده از یک سری کلمات کلیدی مشخص است.

  • از نقل قول ها برای یک جستجوی دقیق استفاده کنید.

اگر در نظر دارید یک مقاله مشخص را پیدا کنید، می توانید یک نقل قول از همان مقاله را انتخاب کنید و در نوار جستجوی گوگل اسکولار قرار دهید. با این کار گوگل اسکالر دیگر کلمات کلیدی را به صورت جداگانه بررسی نمی کند و به کمک همان نقل قول به دنبال مقاله مد نظر شما می گردد.

  • سال را به عبارت جستجو اضافه کنید.

اگر به دنبال مقاله خاصی هستید، اضافه کردن سال انتشار مقاله نیز به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر آن را پیدا کنید. برای مثال جستجوی کلمه کلیدی (خودرو های خودران 2015) به شما مقالات با کتاب هایی که در سال 2015 منتشر شده اند را نمایش می دهد.

جمع بندی

اگر به دنبال تحقیق درمورد موضوع خاصی هستید و به نتیجه خاصی در موتور جستجوی گوگل نرسیدید، می توانید از موتور مخصوص جست و جوی گوگل برای پیدا کردن مقالات علمی و معتبر استفاده کنید. این موتور جست و جوی مخصوص گوگل اسکولار نام دارد که به طور اختصاصی برای یافتن مقالات علمی معتبر درمورد موضوعات مختلفی طراحی شده است. در این مقاله برای این که بهتر با این موتور جست و جوی فوق العاده آشنا شوید، درمورد آن توضیح دادیم.

source

viraje

توسط viraje