سجاد بوربور در گفت‌وگو با «صدای بورس» در باره اینکه گواهی سپرده آیا ابزار مناسبی برای معاملات طلا است یا خیر؟ گفت: گواهی سپرده طلا یا هر گونه ابزاری که وارد بازار شود، صرفا برای تسهیل معاملات به کار برده خواهند شد و تاثیری برقیمت معاملاتی طلا نخواهند داشت. چرا که علت شکل‌گیری ابزارهای مختلف برای از بین بردن حباب است و مسیرتعیین نرخ طلا ، سکه و غیره را تغییر نخواهد داد .

وی ادامه داد:باید توجه داشت لیدر اصلی بازار فلز زد ، دلار آزاد و انس جهانی طلا است و هر ابزاری به مثابه کمک به کاهش حباب آن بازار تلقی می شود و تاثیری قیمت ها نخواهد داشت.

بوربورافزود: ابزارهای جدید به رشد و پویایی بازار کمک می‌کند و در روند بهبود قیمت ها تاثیری نخواهند داشت و صرفا خرید و فروش آن را آسان تر می کند. برای مثال ابزار آتی سکه به علت جهت دهی قیمت سکه در بازار از سال ۸۷ تا ۹۵ استفاده و راه اندازی شد و سکه از دو میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است و این نشان می‌دهد این ابزارها برای جهت دهی قیمت کارا نیستند و فقط مسیر خرید و فروش را تسهیل کرده است.

کارشناس بازار ارز، سکه و طلا به تشریح روند قیمت دلار و طلا پرداخت و گفت: در حال حاضر دلار ۵۰ هزارو ۸۰۰ تومان و سکه زیر ۲۹ میلیون تومان است و باید دید مسیر دلار تا پایان سال به کجا می‌رسد. دلار هم‌اکنون دروضعیت خاصی قرار دارد و در 20 سال گذشته شاهد اینگونه وضعیت در این بازار نبوده ایم به گونه ای که قیمت دلار پایین تراز ارزش واقعی در سال جاری نیست.

وی ادامه داد:باید به این نکته توجه داشت در سال های در دو دهه گذشته اکثر مواقع دلار پایین‌تر از ارزش خود معامله شده است، به عنوان مثال در سال ۹۶ دلار به دلیل اینکه در قیمت پایین‌تری قرار داشت، ناگهان تا ۱۹ هزار ۳۰۰ تومان بالا رفت و بعد به ۱۰ هزار تومان رسید، ارزش واقعی دلار در آن زمان ۱۱ هزار تومان بود، اما قیمت آن به ۱۹ هزار تومان رسید.

کارشناس ارز، سکه و طلا افزود: مشابه این اتفاق در سال ۹۹ افتاد و دلار تا ۳۳ هزار تومان اوج گرفت. اما پس از آن این قیمت برگشت و مدت‌ها با قیمت ۲۵ هزار تومان معامله صورت می گرفت و همین اتفاق سال گذشته نیز تکرار شد و قیمت دلار تا مرز ۶۰ هزار تومان هم رسید و مجددا به نرخ ۵۰ هزار تومان برگشت. این یعنی ارزش دلار ۵۰ هزار تومان بوده و قیمت آن به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

بوربور ادامه داد: بر اساس سال پایه 1380و تورمی که مرکز آمار منتشر می‌کند که تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی است و با توجه به تورمی که کشورهای همسایه، دلار ۵۱ هزار تومانی در حالت متعادلی قرار دارد. در بحث مسکن نیز قیمت ها در این بازار دربازه زمانی سال ۹۶ تا کنون، حدود ۱۳ برابر شده است و دلار در آن زمان در محدوده ۴ هزار تومان بوده است اگر این رقم ۱۳ برابر شود، همین ۵۲ هزار تومان خواهد شد و این بدان معناست که دلار خود را با مسکن هماهنگ کرده است. و دلار قیمت معقولی دارد

این کارشناس طلا در ادامه افزود: لیدر اصلی طلا قیمت دلار است و تا پایان سال اگر تحریم های جدی و جدیدی اعمال نشود دلار به ۶۰ هزار تومان خواهد رسید. اما اگر تحریم شدید شود و توافقی صورت نگیرد، پیش بینی می شود نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان نیز برسد. در سناریو اول ارزش دلار روی کاغذ می‌تواند ۶۰ هزار تومان باشد و انس هم بین ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، طلا گرمی ۲ میلیون ۶۰۰ خواهد بود و حباب خاصی در این بازار مشاهده نمی شود.

وی گفت: قیمت انس جهانی طلا در ابتدای جنگ اکراین تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت ها به صورت هیجانی افزایش یافت اما با گذشت زمان این شدت کمرنگ شد، اینگونه تنش‌ها در ابتدا باعث رفتار هیجانی فعالان بازار می‌شود اما بعد ازآن کمرنگ می‌شود. در مورد تنش های خاورمیانه و جنگ غزه نیز این موضوع تکرار شد، این بدان معناست که تنش‌ها پارامتر پایداری برای تاثیرگذاری در بازار طلا نیست.

source

توسط