ناسا سیگنال لیزر اپتیکال فضاپیمای سایکی (Psyche) را با موفقیت دریافت کرد. درحال‌حاضر این فضاپیما در فاصله 16 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد و به سمت یک سیارک فلزی مرموز درحال حرکت است. مسیر پیموده‌شده توسط سایکی، بیش از 40 برابر میانگین فاصله ماه تا زمین است و همچنان این فضاپیما درحال سفر به دوردست‌ها است.

براساس گزارش سایت اسپیس، فضاپیمای سایکی اولین آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم ارتباطات نوری اعماق فضای ناسا یا DSOC را رقم زد. این سیستم یک رابط جدید است که اطلاعات را نه از طریق امواج رادیویی، بلکه با نور لیزر ارسال می‌کند. DSOC در واقع بخشی از مجموعه آزمایش‌هایی است که ناسا برای سرعت‌بخشیدن به ارتباطات در اعماق فضا، در مأموریت‌های مختلف انجام می‌دهد.

فضاپیمای سایک

موفقیت فضاپیمای سایکی در پرتاب لیزر

سیستم‌های زمینی با موفقیت فوتون‌های لیزری DSOC فضاپیمای سایکی را شناسایی کردند. همچنین کارشناسان ناسا توانستند برخی از داده‌ها را با کمک این لیزر مبادله کنند. البته مأموریت‌های دیگری هم ارتباطات لیزری را در مدار زمین یا در مسیر ماه امتحان کرده‌اند، اما سیستم DSOC پیچیده‌ترین و دورترین آزمایش خود را با کمک ارتباطات لیزری انجام داده است. مقامات ناسا انتظار دارند در دهه‌های آینده فضانوردانی که به ماه یا مریخ می‌روند، بتوانند از چنین سیستم‌هایی به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با زمین استفاده کنند.

اگر آزمایش‌های ناسا تکمیل شود، سیستم DSCO فواید بسیاری خواهد داشت. از آنجایی که نور لیزر طول موج‌های کوتاه‌تری نسبت به امواج رادیویی دارد، استفاده از نور اپتیکال به مأموریت‌های فضایی امکانی می‌دهد تا در هر واحد زمان 10 تا 100 برابر بیشتر از آنچه درحال‌حاضر میسر است، اطلاعات ارسال کنند.

فضاپیمای سایکی به سمت سیارکی به همین نام درحال حرکت است. این سیارک در کمربندی بین مریخ و مشتری قرار دارد. سایکی در سال 2029 به آنجا می‌رسد و 29 ماه را نیز صرف بررسی دنیای عجیب‌وغریب فلزی آن سیارک می‌کند.

source

توسط