Wp Header Logo 1332.png


منتشر شده در 07 آذر 1402 ساعت 15:00


نویسنده
نیما ارفعی

التهاب بازارخودروبه نفع چه کسانی است ؟

سخنان اخیر وزیر صمت و نگرانی در خصوص تامین ارز واردات خودروهای دست دوم با گمانه زنی هایی مبنی بر منتفی شدن این پروژه همراه شده است. این موضوع می تواند نظم بازار را مختل و جو آن را ملتهب کند. اما باید دید که التهاب بازار خودرو به نفع چه کسانی است ؟

به گزارش آخرین خودرو، نزدیک به ۵ ماه از تصویب لایحه واردات خودورهای کارکرده می گذرد. کلیات این لایحه تقریبا همزمان با ابلاغ تعرفه های جدید واردات خودرو در مجلس تصویب شد. از آن تاریخ تا به حال مردم منتظر تعیین تکلیف وضعیت واردات خودروهای کارکرده هستند.

ورود این خودروها هر چند واقعا در شان مردم نیست.اما با توجه به وضعیت بازار خودرو، ورود کارکرده ها می تواند باعث خروج تقاضاهای زیادی از بازار با تبدیل به خرید شدن بشود.

در این میان بعضی از کارشناسان معتقد هستند که دولت با توجه به تعرفه ای که در نظر گرفته است، به جنبه درآمدی این واردات بیشتر نظر دارد. با این حال عرضه این خودروها می تواند موجب کاهش فشار تقاضا بر بازار شود.

به عبارت ساده تر عرضه و تزریق متوالی و همزمان خودروهای تولید داخل و وارداتی های نو و کارکرده زمینه ساز خروج سفته بازان و دلال ها می شود، با خروج این بخش مصرف کنندگان واقعی می مانند.

طی ماه های اخیر نیز بازار خودرو با توجه به انتظار برای ورود این خودروها شاهد گرمای داد وستدها نبود، چون منتظر بودند تا زمان و تیراژ و قیمت این خودروها مشخص شود.

در همین حال مسئولان و متولیان صنعت خودروسازی کشور نیز حرفی از لغو منتفی شدن این بخش از واردات نزده اند. اما صحبت هایی که وزیر صمت به تازگی بیان کرده است، باب جدیدی از گمانه زنی را باز کرده است.

برخی اظهار نگرانی وزیر صمت را به منتفی شدن واردات خودروهای دست دوم برداشت کرده اند. این برداشت هنوز با واکنشی از سوی متولیان همراه نشده است. اما اگر وضعیت آن مشخص نشود می تواند اثرات نامطلوبی بر بازار داشته و دوباره آن را ملتهب کند.

در این وضعیت احتمال دارد که برخی از افراد با احساس ترس از گران شدن و افزایش قیمت ها فشار تقاضا را بیشتر کنند. این مساله باعث عدم تعادل بیشتر و در نتیجه بالا رفتن قیمت ها خواهد شد.

این شرایط درست همان شرایط مطلوب دلال ها و سفته بازهای حرفه ای بازاراست. آنها با توجه به رکودی ماه های اخیر بازار خودرو تلاش می کنند که تا به سرعت از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده وبازهم از رانت های بی زحمت و بادآورده بهره های فراوان ببرد.

اگر این اتفاق رخ بدهد به طور طبیعی قیمت تمام خودروهای موجود در بازارافزایش خواهد یافت. این موضوع تنها به زیان مصرف کنندگان واقعی تمام خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که مسئولان و افراد مرتبط باید هر چه زودتر در این مورد شفاف سازی کنند تا بازار متلاطم نشود.

source

viraje

توسط viraje