Wp Header Logo 15.png

ارقام منتشرشده درخصوص افزایش قیمت خودرو، نسبت‌به قیمت خودروها رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود و درواقع جزو نوسانات بازار است. در شرایط فعلی، با توجه به رکود شدید ایجادشده در کشور دلالان بیکار شده‌اند.

در پنج سال گذشته، با قیمت‌گذاری دستوری در خودرو، چنان رانتی در سیستم دلالی کشور وارد شد که می‌توان رقمی بالای ۲۰۰هزارمیلیارد تومان برآورد کرد. آنها با ۱۰هزارمیلیارد تومان، می‌توانند موج رسانه‌ای ایجاد کنند.

اکنون نیز می‌خواهند بگویند مراقب باشید؛ قیمت‌ها درحال افزایش است. آنها کوچک‌ترین نوسانی را نشانه تایید این جوسازی‌ها می‌گیرند.

۱۵میلیون تومان در یک خودرو ۵۰۰میلیونی، از نوسانات طبیعی بازار است و نکته عجیبی نیست، چراکه دلالان در هرحال به دنبال پیشبرد مقاصد خود هستند.

طبق پیش‌بینی‌ها، نرخ دلار تا آخرسال باید افزایش می‌یافت، اما به هر دلیلی این مساله پیش نیامد و دست دولت هم درد نکند و زحمت کشیده است، حالا ضربه‌ای که این اقدام به حیطه‌های دیگر زده است، بماند! اما درمجموع دولت اکنون نرخ دلار را ثابت نگه داشته است. حتی می‌توان ادعا کرد کاهش نیز داده، چون دلار تا ۵۴هزارتومان هم رشد کرد اما اکنون به ۵۰تومان رسیده است.

متوسط نرخ دلار در کشور به دلیل افزایش قیمت برخی کالاها بالا رفته، اما صرف نظر از نوسانات، در رابطه با قیمت خودرو و کالاهایی که با نرخ دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شدند، در شش ماه گذشته، ثبات قیمت داشتیم.

اکنون شاهد رکود به شدت بالا در بازار هستیم و دلالانی که سرمایه گذاری کردند، با مشکل مواجه شده‌اند.

ازسوی‌دیگر نزدیک آخر سال هستیم و فروشندگان مدت‌هاست معامله‌ای نکرده‌اند ولی اتفاقات زمینه‌ای هم رخ داده است، برای نمونه، صنعت خودرو ما با چالش تولید مواجه است. وعده‌های داده‌شده برای واردات در حد یک یا دو درصد اجرا شده است. اینها بهانه‌های خوبی هستند که برخی هیجانات را به بازار تزریق کنند. آنچه اکنون با عنوان افزایش قیمت خودرو مطرح می‌شود، نتیجه این بازی است و متخصصان بازارسازی و بازاریابی سعی می‌کنند بازار را شلوغ کنند.

مساله دیگر این است که اکنون خودروسازان رفته‌رفته درباره خودروهای گران از یک‌میلیارد به بالا بدون مشتری می‌شوند. جاهایی که قیمت رسمی خودرو در کارخانه به نرخ بازار نزدیک شده، خودروها را باید قسطی بفروشند؛ پس کسی به راحتی مشتری ندارد. برای آن بخش از بازار که شامل برخی خودروسازان نیز می‌شود، در بازار هیجان ایجاد شود.

source

viraje

توسط viraje