Wp Header Logo 793.png


منتشر شده در 25 دی 1402 ساعت 10:30


چین، رتبه اول صادرات خودرو

چین در سال ۲۰۲۳ ، حدود ۵.۲۲ میلیون خودرو به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار صادر کرده است که با این میزان در رتبه اول صادرات خودرو جهان قرار گرفت.

بر اساس داده های گمرک چین، صادرات خودرو (از جمله شاسی) چین در سال ۲۰۲۳ از ۵.۲۲ میلیون دستگاه فراتر رفته است. در این سال حجم صادرات از ۱۰۱.۶ میلیارد دلار فراتر رفت و حجم و ارزش صادرات رکورد های تاریخی را شکست. از دیدگاه بازار، خودرو های برند چینی به بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان صادر شده است.

صادرات خودرو سهم قابل توجهی در اقتصاد چین دارد

آنها در نظر گرفتند که کل صادرات چین در سال ۲۰۲۳ ، ۳.۳۸ تریلیون دلار خواهد بود که کاهش ۴.۶٪ را نشان می دهد. افزایش صادرات خودرو به طور مستقیم به ۱.۲ درصد به کل صادرات چین کمک کرد. به عنوان پیشینه، در سال ۲۰۲۳، تولید و فروش خودرو در چین از ۳۰ میلیون دستگاه فراتر رفت و رکورد های تاریخی را به ثبت رساند.

بر اساس داده های گمرک که توسط CPCA گرد آوری شده ، چین از نظر کمیت و ارزش صادرات خودرو رتبه اول را در جهان دارد. به طور خاص، صادرات خودرو چین از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ ، ۵.۲۲ میلیون دستگاه بوده است که نرخ رشد صادرات آن ۵۷ درصد است. صادرات خودرو های ژاپنی از ژانویه تا نوامبر ۳.۹۹ میلیون خودرو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. پیش بینی می شود حجم صادرات سالانه در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۴.۳ میلیون دستگاه خودرو باشد. در سال ۲۰۲۳، صادرات خودرو چین نزدیک به ۱ میلیون از ژاپن رتبه دوم بیشتر خواهد شد.

چین رتبه اول صادرات خودرو 2023

از نظر حجم صادرات، صادرات خودرو چین از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ در حدود ۱۰۱.۶ میلیارد دلار بوده است که نرخ رشد صادرات آن ۶۹ درصد است. صادرات خودرو چین نیز از صادرات خودرو ژاپن پیشی گرفت.

صادرات خودرو های کامل بسیار بیشتر از قطعات

علاوه بر این، صادرات قطعات خودرو چین از ژانویه تا دسامبر به ۸۷.۷ میلیارد دلار رسیده است (یعنی تقریبا در حدود ۸۷-۸۸ درصد از میزان فروش خودروی کامل، به فروش و صادرات قطعات اختصاص می یابد که با توجه به کمبود قطعات یدکی برای خودرو های چینی در کشورمان ، گویا سهم ایران خیلی کمتر از این میزان و بسیار نا چیز است) که در مجموع ۱۸۹.۳ میلیارد دلار برای وسایل نقلیه و قطعات کامل است.

زنجیره تامین خودرو در چین کامل است و بنابراین هزینه ها پایین تر می باشد که یکی از دلایل اساسی افزایش صادرات خودرو چین است. به خصوص هنگامی که کمبود پردازشگر برای خودروها  در جهان در سال ۲۰۲۱ آغاز می شود، زنجیره تامین شرکت های خودرو سازی چینی نسبتا پایدار است و تولید پایدار، تغییر اندک در هزینه ها و افزایش رقابت بین المللی را تضمین می کند. این در افزایش صادرات چین به استرالیا، اروپا و آسیای جنوب شرقی منعکس شده است. این مناطق ، مناطق اصلی فروش صادراتی شرکت های سنتی بین المللی خودرو هستند.

رتبه اول 2023 در صادرات خودرو

در سال ۲۰۲۳، انتظار می رود صادرات خودرو های دارای موتور های احتراق داخلی چین حدود ۳.۵۲ میلیون دستگاه باشد که افزایش ۵۴ درصدی را نشان می دهد. همچنین پیش بینی می شود صادرات خودرو های برقی به ۱.۷ میلیون دستگاه برسد که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می دهد. صادرات خودرو های بر پایه انرژی های نو برای چین در سه فصل اول قوی بود، اما صادرات در سه ماهه چهارم اندکی کاهش یافت. این عمدتا به تحقیقات اروپا علیه یارانه ها در مورد خودرو های برقی چینی مربوط می شد. در میان خودرو های برقی صادر شده توسط چین در سال ۲۰۲۳، خودرو های تمام برقی ۹۰ درصد و پلاگین هیبرید ها ۱۰ درصد را به خود اختصاص خواهند داد.

شرکت های عمده صادراتی

از نظر شرکت های صادراتی، ۱۰ شرکت برتر عبارتند از چری اتومبیل (Chery Automobile) با ۹۲۲,۸۳۰ دستگاه خودرو، سایک (SAIC Passenger Cars) با ۶۸۵,۰۱۸ خودرو، تسلای چین با ۳۴۴,۰۷۸ خودرو، جیلی اتومبیل (Geely Automobile) با ۲۷۴,۱۰۱ خودرو، گریت وال موتورز (Great Wall Motors) با ۲۶۷,۷۵۴ خودرو، بی وای دی اتومبیل (BYD Automobile) با ۲۴۲۷۶۵ خودرو، چانگان اتومبیل (Changan Automobile) با ۱۹۱۹۱۷ خودرو و سایک جنرال موتورز (SAIC General Motors). سایک-جی ام دارای ۱۰۰۰۰۶ وسیله نقلیه، وولینگ دارای ۱۸۴۹۳۵ وسیله نقلیه و Jiangsu Yueda Kia دارای ۸۶۸۹۹ خودرو است.

حوزه های اصلی صادرات

با مقایسه برخی داده ها در مورد صادرات خودرو چین به خارج از کشور در سال ۲۰۲۳، اگرچه صادرات به آمریکای جنوبی و آفریقا در نیم کره جنوبی کاهش یافته است، صادرات به کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است، به ویژه صادرات به مکزیک، استرالیا و بریتانیا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

صادرات خودرو 2023

صادرات کلی چین به روسیه و کشور های مستقل مشترک المنافع سابق در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته و به ترتیب ۴۲ و ۵۹ درصد از افزایش صادرات خودرو چین در این سال را شامل می شود. در سال ۲۰۲۳، تخمین زده می شود که صادرات خودرو چین به کشور های مستقل مشترک المنافع تقریباً ۱.۳۵ میلیون خودرو باشد که افزایش ۴۱۲ درصدی را نشان می دهد و ارزش صادرات ۲۵.۶ میلیارد دلار خواهد بود که افزایش ۳۲۷ درصدی دارد. از این میزان ۹۵۰,۰۰۰ خودرو به روسیه صادر می شود که افزایش ۴۸۱ درصدی را نشان می دهد و ارزش صادرات ۱۹.۷ میلیارد دلار خواهد بود که ۳۸۸ درصد افزایش یافته است.

source

viraje

توسط viraje