Wp Header Logo 365.png


منتشر شده در 23 بهمن 1402 ساعت 16:00


فیس لیفت زیکر ۰۰۱

برند چینی زیکر از نسخه جدید مدل فیس لیفت زیکر ۰۰۱ رونمایی کرد. این نسخه به باتری قوی تری مجهز است و می تواند مسافت بیشتری را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

زیکر (Zeekr) در سال ۲۰۲۱ با هدف تولید خودروهای لوکس پایه گذاری شده، این برند نوپا جزو زیرمجموعه های گروه جیلی است و محصولات خود را با پیشرانه برقی و بر اساس پلتفرم پیشرفته SEA عرضه می کند. اولین محصول زیکر یک خودروی شوتینگ بریک بسیار زیباست که ۰۰۱ نام دارد. این اتومبیل جذاب اخیراً وارد نسخه فیس لیفت شده و در کنار تغییرات ظاهری، با باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) قابل سفارش خواهد بود.

فیس لیفت زیکر ۰۰۱ با باتری لیتیوم آهن فسفات و نیکل منگنز کبالت (NMC) عرضه خواهد شد. پس از سدان ۰۰۷ این دومین مدل برند زیکر است که با باتری LFP به فروش خواهد رسید. هر دوی این باتری ها توسط شرکت مشترکی که توسط جیلی و کمپانی بزرگ CATL پایه گذاری شده، تولید می شوند. مقر این شرکت مشترک در سیچوان چین قرار دارد.

پیمایش ۷۲۲ کیلومتر مسافت با باتری LFP

باتری لیتیوم آهن فسفات زیکر ۰۰۱ ظرفیتی برابر با ۹۵ کیلووات ساعت دارد. این نوع باتری ها از نظر چگالی انرژی در رده ای پایین تر قرار می گیرند، به همین خاطر فضای بیشتری را اشغال کرده و سنگین تر هستند. در زیکر ۰۰۱ وزن باتری LFP به ۷۲۰ کیلوگرم می رسد، یعنی چیزی در حدود یک سوم کل وزن خودرو. بسته به نوع پیشرانه، برد حرکتی مدل مجهز به این باتری در دو سطح متغیر است.

طراحی فیس لیفت زیکر ۰۰۱

نسخه دیفرانسیل عقب از زیکر ۰۰۱ که دارای یک موتور ۳۱۰ کیلوواتی (معادل ۴۱۵ اسب بخار) است، با اتکا به این باتری توانایی پیمایش ۷۲۲ کیلومتر مسافت را دارد. اما نسخه چهار چرخ محرک به خاطر مصرف بالاتر انرژی، با یک بار شارژ می تواند حداکثر ۶۷۵ کیلومتر مسافت را طی کند. این نسخه به پیشرانه دو موتوره با مجموع قدرت ۵۸۰ کیلووات یا ۷۷۷ اسب بخار قدرت مجهز است.

پیمایش ۷۵۰ کیلومتر مسافت با باتری NMC

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، فیس لیفت زیکر ۰۰۱ با باتری NMC نیز به فروش می رسد. ظرفیت این باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت دارد و به دلیل چگالی انرژی بهتر، سبک وزن تر است. این باتری ۶۰۶ کیلوگرمی هم با پیشرانه تک موتوره و هم با پیشرانه دو موتوره ترکیب می شود. در نسخه تک موتوره دیفرانسیل عقب، باتری NMC فیس لیفت زیکر ۰۰۱ تا ۷۵۰ کیلومتر مسافت دوام می آورد. در نسخه دو موتوره ۷۷۷ اسب بخاری، این باتری برای پیمایش حداکثر ۷۰۵ کیلومتر مسافت کفایت می کند.

مقایسه برد حرکتی نسخه های مختلف زیکر ۰۰۱ نشان می دهد باتری NMC در زمینه شارژدهی عملکرد بهتری دارد. اما نباید فراموش کنیم که باتری LFP از عمر مفید طولانی تری برخوردار بوده و هزینه ساخت آن نیز کمتر است

حذف باتری ۱۴۰ کیلووات ساعتی؟

نسخه فعلی زیکر ۰۰۱ با باتری بسیار حجیم ۱۴۰ کیلووات ساعتی هم قابل سفارش است، ولی در کاتالوگی که سایت وزارت صنعت و اطلاعات چین درباره نسخه فیس لیفت ۰۰۱ منتشر کرده، اثری از این باتری دیده نمی شود. این احتمال وجود دارد که باتری مذکور برای نسخه فیس لیفت عرضه نخواهد شد. ناگفته نماند به لطف استفاده از این باتری پر ظرفیت، زیکر ۰۰۱ قادر است تا ۱۰۲۴ کیلومتر مسافت را طی کند.

باتری فیس لیفت زیکر ۰۰۱

جراحی ظاهری خفیف در نسخه فیس لیفت زیکر ۰۰۱

نگاهی به تصاویر موجود نشان می دهد فیس لیفت زیکر ۰۰۱ تغییرات ظاهری خفیفی را تجربه کرده است. در این نسخه سپرهای جلو و عقب بازطراحی شده و رینگ های قابل انتخاب طرح متفاوتی دارند. علاوه بر اینها، فیس لیفت ۰۰۱ با رنگ های جدید بدنه به فروش می رسد. این خودروی زیبا طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۹۷۷، ۱۹۹۹ و ۱۵۴۵ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن نیز با ۳۰۰۵ میلیمتر برابر است. در داخل کابین تغییر شاخصی به چشم نمی خورد.

فیس لیفت زیکر ۰۰۱ و تغییرات گسترده تر در زیر پوسته

برخلاف نمای ظاهری، در زیر پوسته تغییرات بیشتری را شاهد هستیم. مدل قبل از فیس لیفت با پیشرانه تک موتور ۲۶۸ اسب بخاری و پیشرانه دو موتوره ۵۳۶ اسب بخاری موجود است. اما نسخه تک موتوره از فیس لیفت زیکر ۰۰۱ حالا ۴۱۵ اسب بخار قدرت دارد؛ خروجی پیشرانه دو موتوره هم به ۵۸۰ اسب بخار افزایش یافته است.

تغییرات فیس لیفت زیکر ۰۰۱

شایان ذکر است زیکر ۰۰۱ مدل ۲۰۲۴ مثل تسلا Y مدل نسخه پرفورمنس حدود ۵۵ هزار دلار قیمت دارد، یعنی معادل تقریباً ۳ میلیارد تومان. این خودروی زیبا به خاطر طراحی خاص، کابین لوکس، امکانات مناسب، پیشرانه قدرتمند و برد حرکتی بالا توجه نشریات غربی را به خود جلب کرده و حتی بسیاری آن را از تسلا مدل Y با اختلاف برتر می دانند. این خودرو در بین تمامی مدل های برقی رکورددار انجام حرکت دریفت با بیشترین سرعت (۲۰۸ کیلومتر بر ساعت) است. همچنین ۰۰۱ سریع ترین خودروی برقی در اسلالوم محسوب می شود.

ناگفته نماند برند زیکر فروش ۲۳۰ هزار خودرو تا پایان سال ۲۰۲۴ را هدفگذاری کرده است.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje