1260 90

در دهه 1990 خودروهای زیادی وارد بازار شده بودند که با هر سلیقه و نیازی سازگاری داشتند. از محصولات مختلف در رده سدان گرفته تا مدل‌های کامپکت‌ همگی در این میان حضور دارند.

با این حال، تویوتا RAV4 در سال 1994 به بازار آمد و صنعت خودروسازی را با تغییراتی مواجه ساخت. این مدل نه تنها یک خودروی جدید بود، بلکه علاقمندان زیادی را به بخش کراس‌اوورهای کامپکت نیز جذب کرد.

تویوتا با عرضه RAV4 توانست با ارائه تجربه رانندگی خوب و عملکردی استثنایی قلب خریداران را تسخیر کند. پس از آن، بسیاری از دیگر برندهای خودرو نیز سعی کردند که در ساخت محصولات خود از تویوتا الهام بگیرند.

اما چه عواملی باعث شدند که این مدل از تویوتا در بازار به چنین موفقیتی برسد و توجه همگان را به خود جلب کند؟ ما در این مطلب به بررسی این عوامل پرداختیم، با ما همراه باشید.

نقش تویوتا RAV4 در بازار شاسی‌بلندهای کامپکت

تویوتا RAV4 پس از اینکه به بازار آمد، با عملکرد خوب، قابلیت‌های آفرود و رانندگی فوق‌العاده خریداران را مجذوب خود کرد. تمامی این عوامل در بازار تحول ایجاد کردند.

این مطلب را نیز بخوانید: نمونه‌ای از خودرو برقی تویوتا BZ4X وارد ایران می‌شود

رونمایی از نمونه اولیه تویوتا RAV4

تویوتا برای اولین بار از کانسپت تویوتا RAV4 در سال 1989 در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. در آن زمان تویوتا هرگز فکر نمی‌کرد که روزی به چنین موفقیتی در بازار شاسی‌بلندهای کامپکت برسد، چرا که نمونه اولیه هنوز به طور کامل تکمیل نشده بود و فاقد جزییات مهم بود.

با این حال، در همان زمان بسیاری از علاقمندان ادعا می‌کردند که تویوتا RAV4 یکی از جدیدترین خودروی آن زمان است که می‌تواند با مشخصات عالی و قابلیت‌های فراوان خود در صنعت خودروسازی انقلابی ایجاد کند‌.

آغاز تولید و توسعه

محبوبیت خودرو در همان اولین رونمایی باعث شده بود که تویوتا در مارس 1991 به فکر توسعه مدل اصلی تویوتا RAV4 بیفتد.

علی‌رغم وجود ناامیدی، مهندسان همچنان به توسعه پروژه می‌پردازند!

اگرچه در آن زمان تویوتا با این سوال روبرو شده بود که “چه کسی دیگر مدل‌ها را نادیده می‌گیرد و به دنبال خریداری یک شاسی‌بلند کامپکت می‌رود؟” اما همچنان سعی کرد که به توسعه پروژه ادامه دهد و ناامید نشود.

ممکن است الان با خود بگویید که بدون شک این محصول یکی از موفق‌ترین خودروهایی است که تا به اکنون تولید شده ولی در آن زمان، مهندس ارشد ماساکاتسو نوناکا، با شک و تردید فراوانی روبرو شده بود و به سختی سعی می‌کرد تا با متقاعد کردن همکاران خود به آنها اطمینان بدهد که این محصول نه تنها می‌تواند در آینده انقلابی به پا کند بلکه بسیار کاربردی خواهد بود.

ولی تمامی این ابهامات در توسعه این مدل از تویوتا تاثیر منفی زیادی داشتند. در آن زمان، رویاپردازان و مهندسان با چالش‌های فراوانی روبرو بودند. اما آنها به هر حال می‌دانستند که علاقمندان به چنین محصولی نیاز دارند، محصولی که بتواند در رده شاسی‌بلندها بسیار محبوب و کاربردی باشد. بنابراین سعی کردند که مجددا توسعه پروژه را استارت بزنند.

تحول بازار با معرفی تویوتا RAV4

سال 1996 بود که تویوتا از محصول جدید خود رونمایی کرد. این مدل ویژگی‌های زیادی داشت و در مدل‌های دو یا چهار در، پنج سرعته دستی، چهار سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل جلو، چهار چرخ متحرک عرضه شد. هیچکس نمی‌دانست تویوتا RAV4 چقدر می‌تواند در بازار تغییر ایجاد کند!

مشخصات تویوتا RAV4

موتور
موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر 3S-FE
قدرت
129 اسب بخار
گشتاور
129 پوند فوت
خط محرکه
پیشرانه تمام چرخ متحرک (AWD)
حداکثر سرعت
108 مایل در ساعت

پس از این اتفاق بود که دیگر خودروسازان نیز سعی کردند تا با مشاهده عملکردها و قابلیت‌های این خودرو تغییراتی در محصولات خود در رده شاسی‌بلندهای کامپکت نیز ایجاد کنند. کانسپت RAV4 به عنوان یک محرکه در بازار خودرو عمل کرد و موفق شد در دیدگاه بسیاری از افراد در صنعت خودروهای شاسی‌بلند تحول ایجاد کند.

سگمنتی خاص، محصولی خاص‌تر!

تویوتا RAV4 در زمانی به بازار آمد که شاسی‌بلندهای معمولی بازار را محاصره کرده بودند‌. تمامی این مدل‌ها علاقمندان خاص خود را داشتند ولی مشکلی که وجود داشت این بود که مصرف سوخت آنها بالا بود و سواری خشن گاهی وقتا می‌توانست سرنشینان را با مشکل روبرو کند.

اما با ورود تویوتا RAV4 ویژگی‌های رانندگی اصلاح‌شده‌ای ارائه شد و دیگر ظرفیت صندوق، موقعیت صندلی و فاصله از زمین مانند قبل نبود و با تغییراتی مواجه شده بودند که باعث بهبود محصولات این رده می‌شدند. این مدل با نوآوری‌های فراوان بازار شاسی‌بلندها را به چالش کشاند.

تویوتا RAV4 یک انتخاب عالی و موفقیتی استثنایی

تویوتا پس از عرضه محصول جدید خود، با نظرات مثبت منتقدان و مصرف‌کنندگان روبرو شد. در آن زمان، تقاضا به شدت افزایش یافت که منجر به بیشتر شدن میزان تولید شد.

عواملی که در موفقیت RAV4 نقش داشته‌اند:

  • ابعاد کوچک و جمع و جور
  • هندلینگ خوب
  • قابلیت‌های خوب آفرود
  • تجهیزات فراوان

چرا RAV4 با گذشت زمان، همچنان محبوبیت بالایی دارد؟

تویوتا در پروسه ساخت این محصول از مجموعه‌ای از قطعات با کیفیت استفاده کرد. او در بخش بدنه از کرولا الهام گرفت و در موتور و بخش فنی از مدل کمری و در سیستم تعلیق و گیربکس از Celica GT-Four استفاده کرد.

تمامی این موارد در یک خودرو قرار گرفتند و نتیجه بسیار منحصر به‌فرد بود! چرا که ترکیب این همه ویژگی جذاب بدون شک تا چندین سال در بازار باقی می‌ماند و به این راحتی‌ها از یادها نخواهد رفت.

عملکرد فروش تویوتا RAV4 نیز در طی این 25 سال بسیار بالا بود. اما چه عواملی در آن نقش داشته‌اند؟ بیایید آنها را باهم بررسی کنیم.

  • مشتریان همیشه به سمت خودروهایی می‌روند که صندلی‌های کشیده دارند. چرا که این قابلیت می‌تواند سواری بهتری را ارائه کرده و منظره گسترده‌تری را از جاده نیز نشان راننده دهد.
  • مصرف سوخت بهینه یکی دیگر از دلایلی است که موجب شده تویوتا RAV4 در آمار فروش نیز به شدت عالی عمل کند. این امر نه تنها به بهبود محیط زیست کمک می‌کند، بلکه هزینه کمتری را نیز برای مصرف کنندگان به بار خواهد آورد.
  • کابین راحت و جادار سومین دلیلی است که بیشتر علاقمندان برای خریداری یک خودرو در رده شاسی بلندها به سراغ این مدل رفته‌اند. اگرچه با یک محصول کامپکت روبرو هستید، ولی فضای داخلی به شدت خوب طراحی شده تا از ماندن در خودرو احساس خوبی داشته باشید.
  • جمع و جور بودن طراحی خودرو به راننده امکان می‌دهد تا به راحتی بتواند آن را پارک کند و در ترافیک و مکان‌های شلوغ نیز مانور دهد.
  • تویوتا RAV4 برای رانندگی در شهر، اطراف شهر، آفرود و دیگر استفاده‌ها بسیار کاربردی است، این ویژگی مناسب رانندگانیست که هر از چند گاهی دوست دارند به سفر بروند و در خارج از شهر به ماجراجویی بپردازند.

تکامل تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 که برای اولین بار به بازار آمد، یک مدل دو درب با چهار نفر ظرفیت بود و می‌توانست با موتور 2.0 لیتری 16 سوپاپه چهار سیلندر 3S-FE خود 129 اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت با یک گیربکس استاندارد پنج سرعته دستی یا یک اتوماتیک چهار سرعته اختیاری به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

با تمام این تفاسیر برخی از علاقه‌مندان اعلام کرده بودند که این خودروی جمع و جور در بخش فضای سرنشینان عقب و صندوق با مشکلاتی روبرو است. تویوتا برای حل این مشکل در سال 1995 از یک مدل دیگر با پنج نفر سرنشین رونمایی کرد که در بخش طول 16 اینچ افزایش یافته بود.

البته یک مدل دیگر با دیفرانسیل جلو و یک مدل تمام الکتریکی نیز به بازار آمدند. تویوتا در سه سال موفق شد 300000 دستگاه از راو4 را بفروشد. از جمله رقیبان این مدل می‌توانیم به هوندا CR-V، سوبارو فارستر، سوزوکی گرند ویتارا و لندرور فریلندر اشاره کنیم.

 تویوتا در سال 2019، از نسخه فعلی RAV4 در اروپا معرفی کرد. این نسخه به عنوان یک مدل تمام هیبریدی شناخته می‌شد و یک موتور هیبریدی 2.5 لیتری داینامیک فورس جدید در اختیار داشت. این شرکت ثابت کرد که می‌تواند با معرفی مدل‌های خوب و سازگار با محیط زیست، بازار را در دست بگیرد و به محافظت از زمین نیز بپردازد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje