Wp Header Logo 364.png

به گزارش پرشین خودرو، واردات خودرو از اوایل سال ۱۴۰۱ آزاد شد، اما روند آن آنقدر طولانی شد که یک سال بعد اولین خودروهای وارداتی به دست مشتریان رسیدند. علاوه بر قوانین و ممنوعیت‌های قبلی، مانند ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، آمریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، اکنون قوانین سختگیرانه دیگری نیز اضافه شده‌اند.

دولت برای واردات خودرو سقف قیمتی تعیین کرده و اولویت با واردات خودروهای ارزان و اقتصادی است. قیمت خودروهای وارداتی باید حداکثر ۲۰ هزار یورو باشند. ضمنا علاوه بر قیمت پایین و اقتصادی بودن، اولویت واردات با خودروهای برقی و هیبرید است و واردات خودروهای پرمصرف نیز ممنوع شده است. تعرفه واردات و گمرک نیز طبق همین قانون محاسبه می‌شود. برای مثال تعرفه واردات خودرو هیبرید از تعرفه واردات خودرو بنزینی کم‌تر بوده و واردات آن نیز راحت‌تر است.

شرکت‌های واردکننده نیز موظفند تمامی خدمات پس از فروش و قطعات خودروهای وارداتی را ارائه دهند. ضمنا تمامی خودروهای وارداتی، همچون داخلی‌ها و مونتاژی‌ها، در بستر سامانه یکپارچه به آدرس saleauto.ir عرضه می‌شوند و واردکنندگان مستقیما نمی‌توانند خودروها را بفروشند. قیمت تمامی این محصولات نیز توسط سازمان حمایت و شورای رقابت تعیین خواهد شد.

بررسی قیمت خودروهای وارداتی

هدف از واردات خودرو و رونق آن، عرضه خودرو اقتصادی و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده است. خودروهای زیادی با قیمت‌های مختلف تاکنون عرضه شده‌اند. برای مثال، ارزان‌ترین وارداتی، خودرو زوتی دی‌ال۵ بوده که توسط پارس خودرو و با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. پس از زوتی، خودروهایی مانند چانگان سی‌اس ۳۵ پلاس، نیسان سیلفی، سوزوکی بالنو، سوزوکی سیاز، تویوتا لوین و … قرار می‎‌گیرند که زیر دو میلیارد تومان هستند.

اما خودروهای گران‌قیمت سامانه فروش وارداتی‌ها، محصولاتی مانند جتا، بستیون تی۷۷، هونگچی H۵، کیا سلتوس، کیا K۵ و کیا سونت هستند. می‌توان گفت گران‌ترین و لوکس‌ترین خودرو وارداتی که تاکنون در سامانه عرضه شده، هونگچی H۵ از شرکت بی‌ام کارز است که هنوز تحویل داده نشده است.

اما قیمت خودروهای وارداتی محدود به سامانه نیست؛ زیرا خودروهایی که تاکنون تحویل داده شده‌اند، با قیمت‌های بسیار بالاتری در بازار آزاد به فروش می‌رسند. کافیست تا نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش خودرو داشته باشید و یا به برخی از نمایشگاه‌ها سر بزنید. اکثر خودروهایی که به مشتریان تحویل داده شده را به جای آن که در خیابان‌ها ببینیم در نمایشگاه‌ها می‌بینیم. این بدان معناست که خودروهای اقتصادی وارداتی به دست مصرف‌کننده اصلی نمی‌رسد و اکثر متقاضیان به دنبال سود میلیاردی حاصل از فروش در بازار آزاد هستند.

بررسی قیمت خودروهای وارداتی

برای مثال، خودرو بستون تی۷۷ که با قیمت ۱.۹۴ میلیارد در سامانه عرضه می‌شود، در بازار حدود ۳.۷ میلیارد تومان معامله می‌شود. تویوتا کرولا نیز با قیمت ۲.۲۴ میلیارد تومان عرضه شده بود، اما برای خرید در بازار آزاد باید حدود ۳.۷۵ میلیارد تومان پرداخت.

همان طور که اشاره کردیم، زوتی دی ال ۵ ارزانترین خودرو وارداتی است که برای خانواده‌ها مناسب و اقتصادی محسوب می‌شود. اما برای خرید چنین خودرویی نیز در بازار باید حدود ۱.۳۵ میلیارد تومان پرداخت کرد که ۳۰۰ میلیون تومان با قیمت خودرو در سامانه فاصله دارد.

در این میان لایحه‌ای تنظیم شده تا جانبازان بتوانند خودروهایی را تا سقف ۳۵ هزار یورو وارد کنند. یعنی برخی خودروهای لوکس از برندهای مینی، ب‌ام‌و، بنز و لکسوس شامل این لایحه خواهند شد. اگر چنین خودروهایی وارد بازار شوند، به دلیل تعداد بسیار کم و تقاضای بالا، با چندین برابر قیمت جهانی و قیمت تعیین شده فروش خواهند رفت. واردات خودروهای اقتصادی وقتی می‌تواند موثر باشد که خودرو با قیمت منصفانه به مصرف‌کننده و عموم مردم برسد. بنابراین تنها راه کاهش قیمت خودرو در بازار ایران، واردات انبوه و عرضه به میزان تقاضای مشتریان است تا واسطه‌گران و سوداگران نتوانند از این روند کند و قطره‌چکانی سواستفاده کنند و خودرو مستقیما به دست مصرف‌کننده برسد.

مشاهده جدید ترین اخبار واردات خودرو در باما

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje