Wp Header Logo 710.png


منتشر شده در 04 فروردین 1403 ساعت 11:00


تست تصادف با اشعه X ؛ نوآوری جدید مرسدس بنز در زمینه ارتقای ایمنی

شرکت مرسدس بنز که همواره جزو پیشتازان ایمنی بوده، از روشی جدید برای ارزیابی عملکرد محصولات خود در تست تصادف پرده برداری کرد. در این روش از دوربین های اشعه ایکس برای واکاوی دقیق اتفاقات در لحظه تصادف استفاده می شود.

نگاهی به تاریخچه تست تصادف

برگزاری تست تصادف، یکی از راه های اصلی ارزیابی ایمنی خودروهاست. این تست ها نشان می دهند که تدابیر خودروسازان برای حفاظت از جان سرنشینان در صورت بروز سوانح تا چه حد موثر است.

با فراگیر شدن وسایل نقلیه موتوری در ابتدا قرن بیستم، خودروسازان و نهادهای قانونگذار بلافاصله متوجه خطرات بالقوه ناشی از تردد آنها در خیابان ها و جاده ها شدند. در نتیجه، بررسی آثار و نتایج تصادفات بر خودروها و سرنشینان داخل آنها مورد تأکید قرار گرفت.

بر اساس داده های تاریخی، اولین تست تصادف توسط شرکت جنرال موتورز در سال ۱۹۳۴ برگزار شده است. این شرکت در تست های ابتدایی، محصولات خود را به یک مانع بزرگ کوبیده و نتایج حاصل از آن را بررسی می کرد. از آن تاریخ تاکنون، تست های تصادف و در کل آزمون های به مرور ایمنی تکامل پیدا کرده و اکنون خیلی پیچیده تر و جامع تر هستند.

در حال حاضر، خودروسازان و نهادهای مختلف برگزارکننده تست تصادف، با کمک تجهیزات پیشرفته میزان کارایی سیستم های ایمنی و آثار ناشی از برخوردها بر سرنشینان را به دقت بررسی می کنند.

مرسدس بنز و ابداع روشی نوین

شرکت مرسدس بنز به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو، برای ارزیابی دقیق تر عملکرد محصولات خود در تست های تصادف، روش پیشرفته ای را معرفی کرده است. در این روش از اشعه ایکس کمک گرفته می شود.

در حالت استاندارد، تست تصادف در مقابل انبوهی از سنسورها و دوربین های پیشرفته با توانایی ثبت ویدیوهای فوق آهسته برگزار می شود. مرسدس بنز حالا با همکاری موسسه Fraunhofer تست با دوربین های اشعه ایکس را نیز به ارزیابی های خود اضافه کرده است.

تست جدید مرسدس بنز نتیجه سال ها همکاری این شرکت با موسسه Fraunhofer است. به گفته مرسدس، با کمک این تست تمامی مواد و اجزای به کار رفته در اتاق قابل مشاهده و بررسی هستند. ضمن اینکه به لطف تکنولوژی بسیار پیشرفته، امکان ثبت هزار تصویر در ثانیه وجود دارد. برای درک بهتر اهمیت این مسأله باید گفت که یک دستگاه اشعه ایکس استاندارد در هر ثانیه فقط یک تصویر ثبت می کند.

نخستین خودرویی که با دوربین های اشعه ایکس ارزیابی شده، یک دستگاه مرسدس بنز C کلاس است. در تست انجام شده بر روی مرسدس بنز C کلاس، دوربین اشعه ایکس موجود تصاویر تمام قطعات بدنه خودرو و اجزای داخلی آدمک حاضر در کابین را با موفقیت ثبت کرده است. چنین قابلیتی به مرسدس بنز اجازه می دهد فرایند مچاله شدن اتاق و ضرباتی را که آدمک ها متحمل می شوند، دقیق تر و با جزئیات بسیار بیشتر مشاهده نماید.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم که مرسدس بنز مدل C کلاس را در تست تصادف جانبی ارزیابی کرده است. در این تست C کلاس با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت به یک مانع مستحکم کوبیده شده؛ در جریان چند میلی ثانیه ابتدایی، دوربین اشعه ایکس مرسدس بنز حدود ۱۰۰ تصویر را ثبت کرده است. این تصاویر جزئیات بسیار بالایی دارند و تمامی لحظات مربوط به تغییر شکل اتاق خودرو و فشارهایی که به آدمک وارد شده، در آنها ثبت شده است. برای مثال در این تصاویر می توان حتی میزان فشار وارده به قفسه سینه آدمک را مشاهده کرد.

تست تصادف با تکنولوژی اشعه ایکس فعلاً در مرحله کانسپت قرار دارد و مشخص نیست که آیا واقعاً به مرحله اجرا خواهد رسید یا خیر. اما با توجه به مزایای زیاد و اهمیت فراوانی که شرکت مرسدس بنز به مقوله ایمنی می دهد، احتمال فراگیر شدن و ارزیابی ایمنی خودروهای جدید با این نوع تست بالاست.

مزایای روش نوین مرسدس بنز

افزایش میزان شفافیت و دسترسی به جزئیات بیشتر، مهم ترین مزیت تست تصادف با دوربین اشعه ایکس است. دوربین های معمولی نمی توانند تغییرات اجزای داخلی خودرو در لحظه تصادف را ثبت و ضبط کنند. با کمک تست جدید مرسدس بنز این تغییرات قابل مشاهده می شوند، آن هم در قالب تصاویری دقیق و با کیفیت. بنابراین، در این تست چیزی از دید مهندسان پنهان باقی نمی ماند.

علاوه بر این، راه اندازی سامانه اشعه ایکس در سالن های تست تصادف نیازی به ایجاد تغییرات گسترده و اساسی ندارد. همچنین دوربین های مربوطه کارایی سایر دوربین ها را تحت تأثیر قرار نمی دهند. با این حساب می توان هر سالن تست تصادف را به راحتی به این تکنولوژی تجهیز کرد.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، مرسدس بنز جزو خودروسازانی است که همواره اهمیت زیادی به ایمنی محصولات خود می دهد. این کمپانی سالانه تا ۹۰۰ تست تصادف را در کارخانه خود واقع در زیندلفینگن برگزار می کند، یعنی به طور میانگین روزی تقریبا سه تست!

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje