Wp Header Logo 729.png
نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

ایکس ۲۲ پرو کوچک ترین کراس اوور مدیران خودرو به حساب می آید و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی ام وی ام X22 پرو را انجام می دهیم.

در بین محصولات چری که در ایران آن ها را با نام ام وی ام می شناسیم، هاچبک کراس X22 از جایگاه ویژه ای در میان مشتریان ایرانی برخوردار بوده است. محصولی که پیشینه آن به هاچبک ۳۱۵ برمی گردد که به عنوان یک هاچبک در نسخه های مختلف توانست مورد اقبال قرار گیرد و به یکی از رقبای چینی برای مدل جاودانه پژو در بازار ایران، یعنی ۲۰۶ تبدیل شود. هر چند از نظر طراحی ظاهری و با وجود بهینه سازی های صورت گرفته، ام وی ام ۳۱۵ هیچ گاه خودروی زیبایی چه به لحاظ بصری و چه از تناسبات طراحی نبود.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

اما داستان ام وی ام ایکس ۲۲ از نقطه نظر طراحی کاملا متفاوت از ۳۱۵ بود. خودرویی که در زمان معرفی و به واسطه پیشرفت قابل توجهی که در طراحی خود در مقایسه با ۳۱۵ داشت و نیز سگمنت نسبتا متفاوت خود، توانست به سرعت به یکی از محصولات مهم و استراتژیک مدیران خودرو در رده قیمتی خودروهای اکونومی تبدیل شود.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

در حال حاضر نیز طبق روال سیاست های مدیران خودرو که سعی بر معرفی و عرضه محصولات به روز کمپانی چری دارد، یکی از محصولات بروز این کمپانی را که با نام چری تیگو ۲ پرو« Tiggo2 Pro» شناخته می شود را در حدود نزدیک به دو سال است که با نام ام وی ام X22 Pro و به عنوان نسخه فیس لیفت X22 و در دو نسخه اتوماتیک و دنده ای با پیشرانه های توربو و تنفس طبیعی به بازار عرضه کرده که در این مقاله، صرفا به بررسی این مدل از نقطه نظر طراحی ظاهری و کابین می پردازیم.

طراحی ام وی ام X22 پرو در جلو ؛ برداشتی از زبان طراحی هیوندای

ایکس ۲۲ پرو نسخه ی فیس لیفت شده از ایکس ۲۲ قدیمی است، با این حال در نمای بیرونی عمده تغییرات صورت گرفته را می توان تنها در نمای جلو مشاهده کرد و در سایر نماها، میزان تغییرات محدود و نامحسوس است. اما اگر به نمای جلو نگاه کنیم، با چهره ای آشنا روبه رو می شویم که به سرعت یادآور سبک طراحی محصولات هیوندای مانند کراس اوور کونا «Kona» می باشد که البته با وجود این الهام گیری غلیظ، اما چهره جدید به خوبی با سایر عناصر بدنه ایکس ۲۲ در قسمت دماغه یا به اصطلاح پوزه خودرو هماهنگ شده است.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

اولین نکته ای که در نمای جلو X22 پرو به عنوان یک خودروی اقتصادی جلب توجه می کند، استفاده از چراغ های دوبل یا دو تکه، مطابق با ترند و مد روز طراحی خودرو است که شامل دو چراغ، که اولی به صورت یک نوار باریک و در نقش چراغ های روشنایی روز یا دی لایت «Day Light» عمل می کند و دومی که شامل چراغ های اصلی که در نسخه اتوماتیک دارای تکنولوژی LED و در نسخه دنده ای به صورت هالوژن است و نیز راهنما جلو که با فرمی چند ضلعی و به صورت عمودی در گوشه های سپر قرار گرفته اند، می باشد.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

مورد بعدی که در این نما می توان به آن اشاره کرد، استفاده از جلوپنجره«گریل» بزرگ، موسوم به جلو پنجره کهکشانی یا «Diamond Galaxy» به همراه الگوهای ماتریسی است که برگرفته از محصولات لوکس تر این برند مانند تیگو ۷ پرو بوده و سبب ایجاد تمایز نسبت به گذشته و حتی در مقایسه با مدل های ارزان تر برند چری شده است.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

در راستای تغییرات صورت گرفته در نمای جلو، قسمت مرکزی ورودی های سپر که در امتداد قطعات پلاستیکی دور گلگیرهای نمای جانبی یا به اصطلاح «گارنیش» ها شکل گرفته اند نیز تغییراتی را تجربه کرده اند و با استفاده از یک نوار باریک نقره ای رنگ مات در زیر ورودی هوا، چهره X22 پرو را گیراتر و پخته تر از قبل به نمایش می گذارد. ضمن اینکه قسمت کاپوت نیز تغییرات محدودی مانند حذف دو خط مرکزی را تجربه کرده تا سطوح صاف تر و هماهنگ تری با کلیت خطوط و زوایا نرم نمای جلو ایجاد شود.

نمای جانبی ام وی ام X22پرو؛ قدیمی اما قابل قبول

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی X22 پرو می رسیم که بر خلاف نمای قبلی از حداقل تغییرات برخوردار شده است که از جمله آن می توان به تغییر فرم آینه های جانبی، رینگ ها و نیز تغییر فرم نوار کرومی زیر شیشه های جانبی در قسمت لچکی عقب است که در رابطه با مورد اخر، به نظر می رسد تنها تغییر با صرف کمترین هزینه مد نظر طراحان بوده، چرا که هیچ دلیل منطقی را نمی توان برای چنین تغییری که از کمترین هماهنگی با ساختار کلی این نما دارد، پیدا کرد.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

با این حال طراحی رینگ های سایز ۱۶ اینچی مناسب است و نیز ترکیب رنگ های نقره ای و مشکی، مکمل کروم کاری های اطراف بدنه می باشد. با این حال سایز آن اگر کمی بزرگتر می بود، می توانست تناسبات بهتری را در این نما به تصویر بکشد.

اما جدا از خطوطی که در این نما وجود دارد و همانند اریزو ۵ هم راستا با یکدیگر شکل گرفته اند، اما ام وی ام X22 پرو همانند اسلاف خود، یعنی ام وی ام ۳۱۵ و X22 همچنان از ضعف شدید تناسباتی در این قسمت، بخصوص در قسمت یک سوم انتهایی بدنه رنج می برد که دلایل آن را می توان در حجیم بودن بصری بدنه در این قسمت به واسطه استفاده از خط مواج و تا حدی قدیمی آن و نیز همچنان غریب چراغ های عقب جستجو کرد. ضمن اینکه ارتفاع نسبتا بلند کف خودرو از سطح زمین و نیز استفاده از خطوط شخصیتی با شیب تند که از گلگیر جلو شروع شده و تا چراغ های عقب امتداد یافته نیز در این امر بی تاثیر نبوده اند.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

طراحی ام وی ام X22 پرو در عقب ؛ تغییرات حداقلی

اما اگر پاشنه آشیل طراحی ایکس ۲۲ پرو را در نمای جانبی و تناسبات آن در نظر بگیریم و بابت آن متعجب هستید، با رسیدن به نمای عقب کاملا جا خواهید خورد! چرا که با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته در نمای جلو، انتظار می رفت چنین اتفاقی را نیز در نمای عقب و نیز با گذشت چند سال از معرفی ام وی ام X22 یا چری Tiggo2، شاهد باشیم.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

هر چند که مجموعه سپر تغییرات نسبتا کاملی را تجربه کرده است و استفاده از دیفیوزر نقره ای سراسری که سراگزوزهای تزئینی را نیز احاطه کرده ، بر پویایی این نما کمک کرده است، اما همچنان ضعف هایی در این نما دیده می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

اولین مورد عدم تغییر در گرافیک و چیدمان چراغ های عقب در ایکس ۲۲ پرو است که به عنوان یکی از بدیهی ترین و البته کم خرج ترین اقدامات کمپانی های خودروسازی در فیس لیفت محصولات خود می باشد. موردی که در چری آریزو ۵ اسپرت نیز وجود داشت و در مطلب نقد طراحی این مدل نیز به آن اشاره کردیم.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

مورد بعدی که بازهم در آریزو ۵ شاهد آن بودیم و انگار به یک معضل فراگیر در محصولات اقتصادی چری تبدیل شده است، استفاده از ۳ سنسور هشدار دهنده دنده عقب آن هم به رنگ مشکی است که نشان از بی سلیقگی و یا عدم توجه سازنده به این نکات و عناصر ریز اما بسیار مهم در طراحی خودرو است. چرا که معمولا از چهار سنسور همرنگ بدنه در این قسمت استفاده می شود.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

مورد آخر که تغییر آن می توانست به بهبود نمای عقب کمک کند، تغییر فرم اسپویلر سقف و نیز چراغ های ترمز سوم است که از طراحی ساده اما نه زشت برخوردار است، ضمن اینکه تغییر رنگ نوار باریک روی درب صندوق که به نوعی چراغ ها را به یک دیگر متصل می کرد و چری از آن به عنوان چراغ های عقب دودی تو خالی سه بعدی! یاد می کند، از نقره ای به مشکی، نتنها تاثیری در حس بصری اسپرت بدنه ایجاد نکرده است، بلکه از چهره تقریبا لوکس تر و سطح بالاتر یک خودروی اکونومی کاسته است که چندان توجیه پذیر نیست.

نمای داخلی ام وی ام X22 پرو؛ طراحی با رویکرد مدرنیته

اگر تغییرات اندک ظاهری در نمای جانبی و عقب شما را ناامید کرده باشد، با ورود به داخل کابین قطعا نگاه شما نسبت به ام وی ام X22 پرو کمی تغییر خواهد کرد، چرا که به محض ورود به داخل کابین، با داشبوردی کاملا متفاوت از X22 معمولی روبه رو می شوید.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

به لحاظ بصری، داشبورد X22 پرو با استفاده از تداخل احجام و خطوط در یک دیگر، سعی بر مدرن تر جلوه دادن خود دارد، ضمن اینکه کاهش کلیدهای فیزیکی، زاویه دارتر بودن کنسول میانی به سمت راننده و نیز پوشش بخش هایی از داشبورد با افکتی مشابه فیبرکربن توانسته نمایی هر چند مصنوعی، اما مدرن تر و جذاب تر به داشبورد بدهد.

ضمن اینکه با وجود تغییرات عمده در قسمت پوسته داشبورد، اما پنل رودری ها هیچگونه تغییری را چه از نظر ظاهری و چه از نظر رنگ تریم نداشته است و این از نکاتی است که می توان گفت که فرم قدیمی رودری ها با فرم مدرن داشبورد خیلی همخوانی ندارند، هر چند همچنان به لحاظ ارگونومیکی کاربردی و کارآمد می باشد.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

علاوه بر این، ترکیب رنگ مشکی داشبورد با المان های دکوراتیو نارنجی بر روی رودری ها و صندلی ها، هرچند نکته ای قابل توجه است، اما کمی قدیمی به نظر می رسد و نیز به دلیل متریال خشک موجود بر روی داشبورد و رودری ها، این تلفیق به مرور زمان جذابیت خود را از دست داده و چندان چنگی به دل نمی زند.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

از نظر سطح آپشن و امکانات رفاهی و ایمنی، محصولات عرضه شده چری در هر سگمنتی در سطح مناسبی قرار داشتند و X22 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند که نسخه دنده ای، از امکاناتی مانند کلاستر دیجیتال، سیستم استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی و یا تنظیم صندلی برقی بی بهره است، اما بازهم از آپشن هایی مانند سانروف برقی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، سنسور و دوربین دنده عقب و … برخوردار می باشد.

از نظر فضای کابین با توجه به سگمنتی که ایکس ۲۲ پرو در آن قرار دارد نیز قابل قبول و کاربردی , بخصوص برای خانواده های کم جمعیت می باشد، اما نمی توان انتظار خودروهای سدان و خانوادگی را از آن داشت.

کلام آخر در رابطه با طراحی X22 پرو

کلام آخر اینکه اگر بخواهیم صرفا از نگاه طراحی و استایل به مجموعه تغییراتی که در نسخه فیس لیفت ام وی ام X22 پرو اعمال شده، امتیازی بدهیم و فاکتورهایی مانند چینی بودن، ایرادات مونتاژی و کمبودهای فنی و پیشرانه ای خاص و دیدگاه های منفی نسبت به این خودرو را کنار بگذاریم، باید به ایکس ۲۲ پرو نمره قبولی داد و به طراحان چری تبریک گفت، چرا که در مدت زمانی نزدیک به ده سال و یا کمی بیشتر(اگر ام وی ام ۳۱۵ را هم در نظر بگیریم چیزی نزدیک به ۱۵ سال)، توانسته اند با تغییرات و بهبودهای مستمر، به پیشرفت قابل توجهی حداقل در این مدل و از منظر طراحی برسند.

نقدی بر طراحی ام وی ام X22 پرو ؛ روی موج تکرار

بخصوص که وقتی به نسخه جدید تر این محصول یعنی X33 کراس که به تازگی به بازار عرضه شده است و در واقع آن هم نسخه فیس لیفت از همین ایکس ۲۲ پرو می باشد، دقت کنیم، مسیر پیشرفت چینی ها به خوبی نمایان می شود.

ضمن اینکه این نکته را فراموش نکنیم که ام وی ام X22 پرو و یا حتی X33 کراس، همچنان یک هاچبک کراس اقتصادی هستند که پکیج مناسبی از طراحی ظاهری و استایل زیبا، پیشرانه با بازدهی مناسب و امکانات رفاهی قابل قبول را در اختیار کاربران قرار می دهد، موردی که برای دیدن آن ها در یک خودروی داخلی به آرزو تبدیل شده است!

ویدیو تست و بررسی

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje