Wp Header Logo 282.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمدرضا نجفی منش، در نشست خبری آغاز سال ۱۴۰۳ انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان این مطلب افزود: چینی‌ها همواره نشان دادند که به دنبال حفظ بازار خودشان هستند تا بازار کشور ما، لذا هدف این است که بازار خودروهای داخلی را جمع کنند و بازار ایران را در اختیار بگیرند.

وی با ابراز تاسف از جریانی که تلاش دارد تا تمام زحماتی که سال‌ها برای صنعت خودرو کشور کشیده شده را زیر سوال ببرد، تصریح کرد: درخواست ما از اهالی رسانه و مطبوعات این است که نگذارید که این میزان دستاوردی که در این سال‌ها در صنعت خودرو ایران حاصل شده است به راحتی چینی زده شده و از دست برود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه از دیگر مسائل مهم در حوزه صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: متاسفانه اعمال سیاست‌های انقباضی و قیمت گذاری دستوری، باعث فلج شدن صنایع شده است و با هر بار قیمت‌های جدید، صف‌های بالایی از تقاضا در بازار تشکیل می‌شود که عمدتا به دنبال خرید خودرو نیستند و تنها خواستار کسب سود حاصل از اختلاف قیمت در بازار هستند.

محمدرضا نجفی منش

نجفی منش تاکید کرد: متاسفانه با همین سیاست اشتباه بنا دارند این صنعت را به زمین بزنند. در واقع ۲ حوزه اقتصادی به نحوی طی این سال‌ها مدیریت شده که به جای بعد صنعتی و اقتصادی جنبه سیاسی یافته‌اند. بنابراین خیلی مسئولان امروز از این واهمه دارند که قیمت خودرو و بنزین را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت به جایی رسیده که قیمت سه لیتر بنزین قیمت یک لیتر آب هم نمی‌شود ادامه داد: به‌خاطر جنبه سیاسی این حوزه‌ها جراتی در مسئولان برای اصلاح قیمت این ۲ حوزه نیست. بنابراین باید فکری کنیم و این جرات را در مسئولان ایجاد کنیم که قیمت‌ها را اصلاح کنند که با قیمت کمتر، خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.

این مقام قطعه سازی در انجمن همگن همچنین با توجه به گلایه مردم از کیفیت تولیدات داخلی گفت: باید خودرویی تولید کنیم که کیفیتش مورد رضایت مردم باشد در این جریان معتقدم چنان چه وزارت صمت مالکیت‌ها را واگذار نمی‌کند حداقل مدیریت صنعت خودرو را واگذار کند تا بتواند در حوزه کیفیت  خودرو مطالبه‌گر باشد.

نجفی منش در پایان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ارتقای کیفیت خودرو و قطعات به خواست خریداران مربوط می شود گفت: کیفیت تولید کالاها ناشی از درخواست و نیاز تحویل‌گیرندگان است و ۳۰ درصد آن مربوط به تولید کننده است چرا که قطعه سازان بر اساس نیاز و کیفیت مورد درخواست جامعه و خودروسازان قطعه تولید می‌کنند.

برای مشاهده گزارش تصویری نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعه سازی اینجا کلیک کنید.

تغییر فعالیت بخش مهمی از قطعه سازان با ورود برقی‌ها به بازار

در ادامه این نشست امیرحسین جلالی عضو و رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به تاثیر واردات و تولید خودروهای برقی بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اشاره و تاکید کرد: خودروهای برقی تعداد قطعات بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند بنابراین با ورود خودروهای برقی بخش زیادی از عرضه کنندگان و بازار افترمارکت باید بازار قطعات خود را تغییر دهند.

وی افزود: با توجه به طرح توسعه خودروهای برقی در کشور، سال گذشته در انجمن گروهی تخصصی تشکیل گردید تا از این طریق شناسایی شود که کدامیک از قطعه سازان با آمدن خودروهای برقی آسیب‌پذیر می‌شوند تا به آنها اطلاع رسانی کنیم که به چه شکل فعالیت و در کجا تمرکز کنند.

امیرحسین جلالی

جلالی تصریح کرد: باعرضه خودروهای برقی بخش زیادی از قطعه سازان هم باید حوزه فعالیت شأن را تغییر بدهند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور همچنین در خصوص تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا ادامه داد: با عرضه خودروهای برقی و افزایش استفاده از این خودروها آلودگی چندان کاهش نمی یابد بلکه آلودگی نقطه‌ای کمتر خواهد شد.

خودروهای چینی ارزان و قطعات و خمات گران چینی‌ها در بازار ایران / با عرضه مونتاژی‌ها پای قطعات کم‌کیفیت و قاچاق چینی به بازار داخل بازار شد

بابک کریمخان عضو و رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نیز در ادامه این نشست در خصوص بازار قطعه یدکی و عرضه قطعات با کیفیت در بازار گفت: وزارت صمت با راهکار شناسه کالا و نصب کد رهگیری تلاش کرده که مسأله کیفیت قطعات یدکی در بازار رفع شود و مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری قطعات یدکی را از بازار خریداری کنند اما نکته مهم ورود قطعات چینی و خودروهای چینی در بازار است که متاسفانه در حوزه خدمات و قطعات آنها مردم عموما دچار مشکل هستند و مردم در این حوزه با دغدغه‌های زیادی مواجه هستند.

بابک کریمخان

 وی با اشاره به سیاست چینی‌ها در عرضه خودروهایی با قیمت پایین و قطعات یدکی گران در بازار تصریح کرد: اگر چه استقبال نسبتا خوبی از خودروهای چینی در بازار داخل می‌شود اما عمده خریداران این خودروها با معضل خدمات پس از فروش و تامین قطعه یدکی این خودروها رو به رو هستند.

وی گفت: طبعا به دلیل مسائل اقتصادی و افزایش قیمت قطعات، بسیاری از مردمی که خودرو چینی را در سال‌های گذشته با قیمت پایینی خریداری کردند الان در تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و قیمت قطعات چینی با مشکل مواجه هستند و این باعث می‌شود که حجم وسیعی از قطعات کم کیفیت و حتی قاچاق بازار پیدا کنند. در واقع به دلیل اینکه مصرف کننده خواستار قیمت کمتر قطعات است طبعا بازار قطعات کم کیفیت هم رونق پیدا می کند.

در نشست با خودروسازان و وزارت صمت ۳ حوزه از مسائل کیفی قطعات خودروها شناسایی شد

ابراهیم دوست زاده عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان نیز در این نشست در خصوص علت کیفیت پایین قطعات گفت: در سال گذشته بیش از ۵۰ جلسه مختلف با خودروسازان و قطعه سازان و همچنین دوستان در وزارت صمت و معاونت های مختلف داشتیم که در ۳ حوزه مسائل کیفی قطعات شناسایی شدند. در حوزه خودروساز بخشی از کیفیت خودروها به قدیمی بودن پلت فرم خودروها برمی گردد و پاسخ گوی نیازهای کیفی حال حاضر در صنعت خودرو نیستند.

ابراهیم دوست زاده

وی افزود: بخشی از کیفیت خودروها به موضوع استانداردها برمی گردد و بخشی هم ضعف های مربوط به امکانات تست قطعات در کشور و کمبودها در این حوزه است و در حوزه قطعه سازی نیز زیرساخت هاست که عمدتا برای دو دهه قبل است و در خصوص مباحث مربوط به دولت، مسائلی چون تحریم ها و چالش ثبت سفارش مواد اولیه و عدم تخصیص ارز برای به روزآوری ماشین آلات تولید و تست هاست .اما مسأله جدی تر کیفیت که هم به خودروساز و هم قطعه ساز برمی گردد، تعدد سورس هاست که باعث کیفیت پایین می شود و عمده نارضایتی ها به تعدد سورس ها و سورس های چهارم و پنجم بر می گردد.

بی نتیجه ماندن میزهای ساخت داخل و خلف وعده خودروسازان در انجام تعهدات

در ادامه مهدی مطلب زاده رئیس کمیته ساخت داخل انجمن همگن قطعه سازی کشور در این نشست در خصوص نتیجه میزهای ساخت داخل گفت: تا کنون ۵ میز داخلی سازی برگزار شده است و قرار بود با مشوق‌هایی که از سوی انجمن پیشنهاد شد این جریان ساخت داخل عملیاتی شود اما متاسفانه هیچ کدام از این مشوق ها اجرایی نشد.

مهدی مطلب زاده

وی افزود: متاسفانه خودروسازان در انجام تمام تعهدات در میزهای ساخت داخل خلف وعده کرد و با سورس های ارزان، قطعات خطوط تولید را تامین می‌کنند و کسانی که به دنبال مباحث کیفی در صنعت خودرو هستند باید این موارد و عملی نشدن میزهای ساخت داخل را پیگیری کنند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje