Wp Header Logo 425.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو که طی سال ۱۴۰۲ با افت‌ وخیزهای زیادی همراه بود با ورود به سال جدید و از سویی آغاز برخی تحرکات و افزایش تنش های منطقه ای و روند صعودی نرخ ارز، در اولین ماه سال باز هم  دستخوش تغییر قیمت شد و به رغم رکود، باز هم بازار خودرو افزایش قیمت را  تجربه کرد. افزایش قیمتی که یکی دو ماه قبل از عید کلید خورد و بعد از ایام عید نیز به دلیل جهش قیمت دلار از ۶۱ به ۶۵  هزار تومان و بالاتر،‌ ادامه یافت.

اما روز گذشته و با پاسخ ایران به تهدیدها و جهش جدیدی در نرخ ارز، بسیاری از دلالان و حتی فعالان بازار در انتظار رشد عجیب و غریب قیمتی در بازار خودرو بودند چرا که با آغاز پاسخ ایران به حملات رژیم صهیونیستی و در  ساعات اولیه بامداد بسیاری از مردم به پمپ بنزین ها هجوم بردند و در این جریان انتظار می رفت که همزمان با این رفتار و تحرکات بازار دلار، این واکنش های هیجانی دامن بازار خودرو را هم بگیرد.

در حالی که با پاسخ ایران به تهدیدها و به رغم برخی پیش بینی فعالان در خصوص تاثیر رفتار هیجانی خریداران بر شعله ورتر شدن آتش قیمت ها، بازار خودرو نشان داد که بر خلاف جوسازی‌ها در دو روز اخیر روند آرامی را سپری کرده است و به رغم تنش های منطقه ای و همزمان با روند نزولی بازار ارز بسیاری از خودروها در بازار کاهش قیمت نیز داشتند.

در این زمینه کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که با وجود تهدید اسرائیل به حملات ایران و احتمال هر گونه پاسخ به ایران، دوری از رفتار هیجانی و شتاب زده می تواند مانع از صعود قیمت ها و تداوم آرامش قیمتی در بازار خودرو باشد.

در این خصوص یک فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه همیشه با افزایش احتمال وقوع جنگ، قیمت ارز نیز رشد می کند و همین مساله موجب رشد بهای اقلام وابسته به ارز مانند خودرو می شود، به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: اگر چه شب گذشته نوسانات دلار بسیار زیادتر از حد نرمال بود اما از اوایل روز گذشته و با فروکش کردن تنش ها، کاهش قیمت ارز نیز آغاز شد و خوشبختانه قبل از بازگشایی بازار خودرو، قیمت دلار در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار گرفت.

به گفته وی، اگر چه انتظار می‌رفت بنا به انتشار اخبار سیاسی و اتفاقات بین المللی، بازار خودرو تحریک شده و قیمت‌ها به صورت چشم گیری افزایش یابد اما بر خلاف جوسازی‌ها و البته افت قیمت دلار، بازار خودرو نه تنها آرام بوده بلکه بی اعتنا به اخبار سیاسی، قیمت‌ها ثابت ماند و حتی در بسیاری از موارد نیز با کاهش هم مواجه شده است.

طبق بررسی فعالان بازار خودرو، بازار خودرو طی روز گذشته تا به امروز آرام است و همچنان سایه رکود بر فضای معاملات بازار خودرو سنگینی می کند و خرید و فروش خاصی در بازار انجام نمی‌شود در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان نیز همچون قبل، تمایلی به خرید خودرو ندارند و اغلب به منظور مطلع شدن از قیمت‌ها در بازار حاضر می‌شوند و نه کسی خودرو می فروشد و نه خودرویی می خرد.

در واقع از نگاه  فعالان بازار اختلافات اخیر در سطح جهانی هنوز نتوانسته است تاثیرات منفی خود را بر بازار خودرو  بگذارد و با روند نزولی نرخ دلار، بازار خودرو نیز شیب نزولی را در پیش گرفته و در دو روز اخیر نه تنها واکنشی نسبت به اتفاقات بین المللی نداشته بلکه اکثر خریداران دست از خرید کشیدند و منتظر افت بیشتر قیمت ها هستند.

نگاهی به برخی تغییرات قیمتی در بازار خودرو

 بر این اساس مشاهده قیمت ها در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی نشان از آن دارد که امروز تغییرات قیمتی نسبت به روز گذشته چشم گیر نبوده و حتی در بسیاری از خودروهای داخلی شاهد ریزش قیمتها نیز هستیم.

در مجموع بازار خودرو متاثر از ثبات ریزشی شدن بازار ارز با توقف معاملات روبرو و افت شدید قیمت ها همراه شده است به طوری که بررسی ها حاکی است که در محصولات ایران خودرو خودروهای سمند سورن پلاس با موتور XU۷P ، رانا پلاس و تارا دستی به ترتیب با ریزش قیمت مواجه شده و به ۶۶۰، ۶۴۰ و ۸۳۸ میلیون تومان در بازار رسیدند. همچنین پژو پارس TU۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با کاهش قیمت مواجه و در بازار با قیمت ۸۴۰ و ۶۶۰ میلیون تومان معامله شدند.

همچنین با وجود افزایش قیمت دنا توربو اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳ در هفته های گذشته، اما برآیند بازار نشان می‌دهد که این خودرو طی روز های اخیر با ریزش ۸۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در محصولات سایپا نیز طی روز گذشته تا به امروز شاهد ریزش قیمت ها بودیم به طوری که شاهین G با کاهش قیمت در بازار به ۷۸۰ میلیون رسیده است همچنین کوییک آر و ساینا اس با ریزش قیمت ها طی روز گذشته تا به امروز به ترتیب به ۴۲۰ و ۴۵۰ میلیون در بازار خرید و فروش می شوند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje