در حالی که بسیاری از شرکت های نوپا صرفا به واردات خودرو فکر می‌کنند ، نامی خودرو کار خود را با خدمات پس از فروش آغاز کرده است. این شرکت با توجه و تمرکز بر اصل مهم خدمات پس از فروش از همین ابتدا مسیر و تفکر متمایز خود را به معرض نمایش گذاشت.

پس از از سرگیری واردات و ورود شرکت‌های نوپا به عنوان فعالان تازه کار این بخش از بازار و معرفی محصولات جدید، جای خالی خدمات پس از فروش باعث تعجب بسیاری از مصرف کنندگان و کارشناسان شده است.

این در حالی است که در سال های اخیر خدمات پس از فروش همواره یکی از مهم ترین دغدغه ها وخواسته های خریداران خودرو به شمار می‌آید. به همین علت  به یکی از عوامل اصلی رقابت تبدیل و برای شرکت های فعال در بازار خودرو بیش از پیش اهمیت یافته است.

به نحوی که آنان در کنار افزایش تنوع در سبد محصولات و تاکید بر بالا بردن کیفیت، برای خدمات پس از فروش شان و اهمیت ویژه ای قائل هستند. بسیاری از فعالان این عرصه برای افزایش سهم بازار و ضریب نفوذ و جلب نظر خریداران و بیشتر شدن مشتریان ، تلاش می‌کنند که تا خدمات پس از فروش بسیار مناسبی را در اختیار آنان قرار بدهند.

حتی برخی شرکت‌ها بیش از فروش به خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند و این امر را زمینه اصلی وفادارسازی مشتری می‌دانند. همین مساله باعث شده است که آنان برای آسایش خیال مشتریان و جذب مشتریان جدید روی خدمات پس از فروش تمرکز کرده و آن را به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی معرفی می‌کنند.

در این شرایط بسیاری از شرکت‌های که اخیرا به جمع واردکنندگان پیوسته و تازه کار حساب می‌شوند گویا هنوز به اهمیت موضوع پی نبرده وبه درک درستی از این اصل مهم نرسیده‌اند.

به عبارت بهتر این شرکت ها با استفاده از وضعیت بازار و عطش سیری ناپذیر پس از خوابی 5 ساله در قدم اول فقط قصد دارند که کار را با فروش آغاز کنند.

آنها فکر می‌کنند که این مساله با توجه به نیاز و خلاء های موجود در بازار چندان به چشم نمی‌آید. بنابراین تمرکز و توان اصلی خود را روی فروش گذاشته اند.

تجربه نشان می‌دهد که این نوع شرکت‌ها نه تنها ماندگاری و دوام بالایی ندارند بلکه باعث دردسر و به وجود آمدن چالش‌های بی شمار برای مشتریان خواهند شد.

در این شرایط نامی خودرو به عنوان شرکتی که محصولات یک برند معتبرژاپنی به نام نیسان را عرضه می‌کند، در اولین گام با فهم درست بازار و درک نیاز مشتریان و همچنین برای اثبات در اینکه مسیر و شیوه تفکر متفاوتی با سایر شرکت‌های نوپا در پیش گرفته است، توسعه و گستردگی نمایندگی و شبکه خدمات پس از فروش را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است.

یعنی در شرایطی که هنوز نیسان های نامی خودرو راهی بازار نشده و کمتر از یک سال عمر این شرکت می‌گذرد، موفق شده اند 11 نمایندگی را راه اندازی و آماده ارائه سرویس و خدمات پس از فروش کنند.

این اقدام به روشنی نشان می‌دهد که نامی خودرو از یک سو و از همین ابتدا به دنبال تثبیت جایگاه و نام نشان تجاری خود است و از سوی دیگر جایگاه و محبوبیت نیسان در ایران را نیز به خوبی می‌شناسد.

نامی خودرو در این نمایندگی ها نه تنها به محصولاتی که خود عرضه می‌کند سرویس می‌دهد ، بلکه نیسان‌هایی که سال‌های پیش و توسط شرکت‌های دیگر به بازارآمده‌اند هم خدمات مورد نیاز را ارائه می‌کند.

با این نوع ورود به بازار به نظر می‌رسد نامی خودرو برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر یکی از نام‌های ماندگار در عرضه واردات خواهد شد و می‌تواند به عنوان الگویی برای شرکت‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود.

 

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje