Wp Header Logo 15.png


منتشر شده در 11 اردیبهشت 1403 ساعت 11:00


کانسپت مزدا آراتا

شرکت مزدا در کنار نسل جدید سدان ۶، از یک کراس اوور مفهومی نیز در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرده است. این کانسپت آراتا (Arata) نام دارد و پیش نمایشی از یک مدل تولیدی محسوب می شود.

مزدا تأیید کرده کانسپت آراتا تا پایان سال آینده وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. همانند نسل جدید مزدا ۶، این کراس اوور مفهومی نیز با همکاری چانگان توسعه یافته است. شاید بدانید مزدا و چانگان ارتباطات نزدیکی با هم دارند و با پایه گذاری یک شرکت مشترک در سال ۲۰۱۲ در حوزه های مختلف با هم همکاری می کنند.

کانسپت ژاپنی مزدا آراتا

آراتا کلمه ای ژاپنی بوده و معنای آن «تازه» یا «جدید» است. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این کانسپت برداشت مزدا از یک کراس اوور برقی را به نمایش می گذارد. انتظار می رود این خودرو با نام EZ-60 راهی بازار شود. مثل نسل جدید مزدا ۶ که بر مبنای پلتفرم چانگان دیپال SL03 تولید می شود، احتمالاً نسخه نهایی کراس اوور EZ-60 بر اساس پلتفرم کراس اوور دیپال S7 ساخته خواهد شد. با توجه به جایگاه بسیار بالاتر برند مزدا، پیش بینی می شود از نظر طراحی، تکنولوژی و کیفیت کابین، EZ-60 فراتر از همزاد چینی خود باشد. در حالی که نسل جدید مزدا ۶ با پیشرانه های هیبریدی شارژی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید، نسخه تولید انبوه مزدا آراتا مدلی تمام الکتریکی خواهد بود.

نمای جانبی مزدا آراتا

در بخش طراحی، مزدا آراتا چهره جذاب و اسپرتی دارد. این کراس اوور مفهومی نیز بر پایه زبان طراحی کودو خلق شده و از بدنه زیبا و جوان پسندی برخوردار است. شیشه های جانبی آراتا نسبتاً کوچک هستند و ستون C ضخامت و شیب زیادی دارد. چراغ های جلو و عقب این کانسپت درون قاب بسیار باریکی نصب شده اند و جلوپنجره دارای نورپردازی اختصاصی است. روی رکاب جانبی هم نام کمپانی با حروف نورپردازی شده به چشم می خورد.

کانسپت مزدا آراتا به جای آینه های جانبی رایج، از دوربین سود می برد. با دقت بیشتر در بدنه این خودرو می توان به حذف دستگیره درها و همچنین برف پاک کن شیشه عقب پی برد. اسپویلر انتهای سقف از دیگر ویژگی های جالب آراتاست. در قسمت میانی این قطعه چراغ سوم ترمز به صورت عمودی نصب شده است.

نمای رو به رو مزدا آراتا

در رابطه با مشخصات فنی مزدا آراتا فعلاً اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. همچنین مشخص نیست که آیا نسخه تولید انبوه این خودرو در سایر بازارهای بین المللی نیز عرضه خواهد شد یا خیر.

مزدا در بازار خودروهای برقی نسبت به رقبای خود عقب مانده است. به نظر می رسد این شرکت برای جبران عقب ماندگی خود، دست به دامان چانگان شده و قصد دارد با استفاده از پلتفرم های این شرکت چینی فاصله خود را با رقبا کاهش دهد. نکته تأمل برانگیز اینکه در سال های اخیر شماری از خودروسازان چینی از پلتفرم های مزدا برای تولید محصولات خود بهره می برند. حالا کار به جایی رسیده که مزدا پلتفرم های خود را از چین تأمین می کند! کارشناسان معتقدند برقی سازی خودروها به نفع چینی ها تمام خواهد شد، شاید استفاده مزدا پلتفرم چانگان مثال خوبی برای این موضوع باشد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje