Wp Header Logo 123.png

یکی از مهم ترین مسائل در مدیریت یک سایت، میزان ترافیک و آمار های مربوط به میزان بازدید و رتبه سایت در نتایج جست و جوی گوگل است. اطلاع از این موارد می تواند به شما در بهبود محتوای سایت و کسب نتیجه بهتر کمک کند. گوگل سرچ کنسول (GSC)، یکی از ابزار های رایگان گوگل است که به منظور بررسی و رصد نتایج و عملکرد وب سایت ها طراحی و برنامه ریزی شده است. با توجه به اهمیت شناخت این ابزار، به ویژه برای صاحبان وبلاگ ها و صفحات وب، در این مقاله به معرفی و آموزش گوگل سرچ کنسول خواهیم پرداخت.

ابزار گوگل سرچ کنسول چیست؟

آموزش گوگل سرچ کنسول

پیش از ورود به بحث آموزش گوگل سرچ کنسول ، ابتدا نگاهی به کاربرد این ابزار در مدیریت و بهبود عملکرد وب سایت می اندازیم. به طور کلی گوگل سرچ کنسول، یک ابزار رایگان است که صاحبان وب سایت ها و وبلاگ های اینترنتی می توانند با استفاده از آن، روی ترافیک واقعی صفحه خود نظارت داشته باشند. این نظارت شامل بخش هایی از قبیل تعداد پیوند های ارجاع داده شده، عملکرد وب سایت در رتبه بندی سرچ گوگل، پر بازدید ترین صفحات، خطا های فنی سئو و مواردی از این دست می باشد. اطلاع از این داده ها به صاحبان صفحات وب کمک می کند تا در صورت نیاز، اقدامات لازم را جهت بهبود محتوا و میزان بازدهی صفحه خود انجام دهند.

گزارش ها و ویژگی های گوگل سرچ کنسول

نکته مهم در آموزش گوگل سرچ کنسول ، آشنایی با گزارش ها و ویژگی هایی است که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه مهم ترین داده هایی را که ابزار گوگل سرچ کنسول در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد معرفی می کنیم.

گزارش عملکرد (Performance Report) همانطور که از نام آن نیز مشخص است، داده های مربوط به عملکرد کلی وب سایت را نشان می دهد که آشنایی با آن یکی از نکته های مهم در بحث آموزش گوگل سرچ کنسول به شمار می رود. این گزارش شامل چهار بخش اصلی است:

–         تعداد کل کلیک ها: این داده ها، تعداد دفعاتی که کاربران هنگام جست و جو روی سایت شما کلیک کرده اند را نشان می دهد.

–         تعداد کل بازدید ها: این داده ها مربوط به تعداد دفعات نمایش سایت شما در نتایج جست و جو است.

–         میانگین CTR: این آمار ها نشان می دهند که در چند درصد مواقع، کاربران پس از مشاهده نتایج جست و جو روی سایت شما کلیک کرده اند. انتخاب عنوان جذاب و کلمه کلیدی مناسب، تاثیر بسیاری روی میانگین CTR شما خواهد داشت.

–         میانگین موقعیت: این داده ها، موقعیت سایت شما را در رتبه بندی سرچ گوگل نشان می دهد.

گزارش ها و ویژگی ها

برای بررسی این داده ها کافی است روی گزینه «نتایج جست و جو» کلیک کنید. در این صفحه می توانید عبارات کلیدی و صفحاتی را که موجب افزایش ترافیک سایت شما شده اند مشاهده نمایید. علاوه بر این می توانید میزان ترافیک مربوط به هر کشور را نیز به طور جداگانه ببینید که به شما در تولید محتوای مناسب کمک زیادی می کند.

  • گزارش نمایه سازی صفحه وب

گزارش نمایه سازی صفحه وب (Page Indexing Report) به شما نشان می دهد که گوگل کدام صفحات را می تواند یافته و فهرست بندی کند. نمایه سازی صفحات وب یکی از مهم ترین اصول آموزش گوگل سرچ کنسول است. صفحات وب باید ایندکس و شاخص بندی شوند تا در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده شوند. نداشتن مشکل در نمایه سازی صفحه می تواند این فرایند را تسهیل و تسریع نماید. بدین منظور باید مراحل زیر را دنبال نمایید.

  1. در نوار کنار صفحه، به قسمت Pages و سپس بخش Indexing بروید.
  2. در این بخش دو تب مشاهده خواهید کرد که تعداد صفحات نمایه شده و صفحات نمایه نشده را نشان می دهد. تعداد پایین صفحات نمایه شده، نشان می دهد که مشکلی در نمایه سازی وجود داشته است. از جمله مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید خطای «یافت نشد 404» یا افزودن تگ noindex به صفحات است.
  3. با کلیک بر روی یکی از گزینه ها در ستون دلایل، می توانید فهرستی از صفحات دارای اشکال به همراه راهکار حل مشکل را مشاهده نمایید.

نمایه سازی صفحه وب

  • گزارش تجربه صفحه

گزارش تجربه صفحه (Page Experience Report)، داده های مربوط به عملکرد سایت از نظر کاربران و تجربه آن ها را نشان می دهد.

تجربه کاربران با معیار های زیر مورد سنجش قرار می گیرد:

  1. :Core Web Vitals مجموعه ای از معیار های گوگل جهت سنجش و اندازه گیری داده هایی از قبیل بارگذاری، تعامل و ثبات بصری صفحه وب است.
  2. قابلیت استفاده از تلفن همراه هوشمند: معیاری که نشان می دهد سایت شما در تلفن های همراه نیز قابل نمایش است یا نه.
  3. استفاده از پروتکل :https میزان امنیت اتصال وب سایت شما را نشان می دهد.

از دیگر گزارش هایی که توسط گوگل سرچ کنسول ارائه می شود می توان به گزارش پیشرفت سایت، گزارش تخلفات از خط مشی گوگل، گزارش پیوند های خارجی، گزارش میزان خرید برای سایت های خرید و فروش و موارد مشابه اشاره نمود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به طور مختصر و جامع، به معرفی و آموزش گوگل سرچ کنسول پرداخته و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. باید بدانید که آموزش گوگل سرچ کنسول ، یک فرآیند تجربی و گام به گام است و تنها مطالعه آن به طور تئوری چندان نتیجه بخش نخواهد بود. لذا لازم است به طور مستقیم از این ابزار استفاده نمایید تا با ویژگی های مختلف آن بیشتر آشنا شوید. با استفاده از آموزش گوگل سرچ کنسول می توانید عملکرد و بازدید وب سایت خود را بیش از پیش ارتقا و بهبود ببخشید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje