Wp Header Logo 162.png

شبیه به رقابت دیرینه‌ی اندروید و iOS، اندروید اتو و کارپلی هم سال‌هاست که برای تصاحب بازار یکسان با هم رقابت می‌کنند و گاهی اوقات دلیل اصلی خرید یک مدل خاص از تلفن همراه می‌شوند.

به گزارش مجله ماشین، هر دو سیستم امکانات مشابهی ارائه می‌دهند و از زمان به‌روزرسانی Coolwalk، رابط کاربری آن‌ها نیز تقریباً یکسان شده است و به کاربران امکان می‌دهد تا چندین برنامه را به صورت همزمان در کنار هم روی یک صفحه‌ی تقسیم‌شده اجرا کنند.

با وجود این رقابت آشکار، به نظر می‌رسد اندروید اتو و کارپلی در یک جبهه برای بقا سیستم‌های آینه کردن تلفن همراه در خودرو می‌جنگند. سال گذشته جنرال موتورز اعلام کرد که مدل‌های آینده‌ی آن‌ها دیگر از اندروید اتو و کارپلی پشتیبانی نخواهند کرد، زیرا این شرکت قصد دارد به‌طور کامل روی Android Automotive سرمایه‌گذاری کند. این استراتژی بحث‌برانگیز با حذف این دو سیستم از مدل ۲۰۲۴ Blazer EV جنرال موتورز، هم‌اکنون اجرایی شده است.

امیدوارانه، این اتفاق فراگیر نخواهد شد. بازخورد منفی کاربران از تصمیم جنرال موتورز، باعث شد تا چندین شرکت خودروسازی از جمله فورد و پولستار بر تعهدشان به اندروید اتو و کارپلی تأکید کنند.

بر اساس داده‌های موجود، به نظر می‌رسد اندروید اتو و کارپلی همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. اما همانطور که در هر صنعت دیگری هم وجود دارد، رقابت برای کسب جایگاه برتر، تنها به عملکرد در زمان حال بستگی ندارد. این رقابت همچنین شامل برنامه‌های آینده و استراتژی‌های بلندمدت است و اگر شما یک کاربر علاقه‌مند به تکنولوژی باشید، احتمالاً می‌دانید که گوگل و اپل به‌روزرسانی‌های بزرگی را برای پلتفرم‌های خود در نظر گرفته‌اند.

اندروید اتو در مقابل کارپلی
اندروید اتو در مقابل کارپلی

متاسفانه برای اپل، به نظر نمی‌رسد که برنامه‌ی آن‌ها در حال حاضر موفقیت‌آمیز باشد.

نسخه‌ی فعلی کارپلی با استقبال خوبی مواجه شده است و داده‌های اپل نشان می‌دهد که تقریباً هشتاد درصد از خریداران خودروهای جدید در ایالات متحده، حتی حاضر به در نظر گرفتن خودرویی بدون این سیستم نیستند.

با این حال، اندروید اتو و کارپلی هم‌اکنون کمی قدیمی به نظر می‌رسند و با وجود اینکه اکثر مدل‌های جدید (به غیر از جنرال موتورز) با این سیستم‌ها عرضه می‌شوند، کاربران شروع به احساس نیاز به قابلیت‌های پیشرفته‌تر کرده‌اند.

گوگل و اپل با Android Automotive و نسل جدید CarPlay آماده‌ی برآورده کردن این نیاز هستند.

Android Automotive چندین سال است که وجود دارد و در حالی که پذیرش آن به آرامی پیشرفت می‌کند، گوگل قبلاً با چندین شرکت خودروسازی مهم برای نصب این سیستم‌عامل در خودروهایشان همکاری کرده است. این مشارکت‌ها ادامه خواهد یافت و گوگل در حال مذاکره با سایر شرکت‌های بزرگ برای گسترش دسترسی AAOS به خودروهای بیشتر است.

در همین حال، اپل حتی نمی‌تواند CarPlay 2.0 را برای عرضه‌ی عمومی آماده کند. اپل با سروصدای زیاد، نسل جدید CarPlay را در بهار ۲۰۲۲ معرفی کرد. آن‌ها قول دادند که تا پایان سال ۲۰۲۳ اولین خودروهای مجهز به این سیستم را معرفی کنند. این معرفی‌ها در روزهای پایانی سال انجام شد که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت کند کار پشت درهای بسته است. تنها دو شرکت خودروسازی، استون مارتین و پورشه، که هر دو خودروهای لوکس و گران‌قیمت تولید می‌کنند، استفاده از CarPlay 2.0 را تایید کرده‌اند.

اندروید اتو در مقابل کارپلی
اندروید اتو در مقابل کارپلی

اگر اپل می‌خواهد نسل جدید CarPlay را گسترش دهد، به خودروسازانی با مدل‌های اقتصادی‌تر نیاز دارد. این شرکت قبلاً فهرستی بلندبالا از خودروسازانی را که قصد نصب CarPlay در خودروهایشان را دارند اعلام کرده است، اما به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگی مانند فورد، هوندا و تویوتا هنوز در مورد عرضه‌ی نسل جدید کارپلی مردد هستند.

دلایل شکست احتمالی استراتژی اپل

سه دلیل وجود دارد که چرا استراتژی بلندمدت اپل برای CarPlay ممکن است شکست بخورد.

اول: اولین دلیل، تأخیر زیاد این شرکت است. تأخیرهای مکرر به‌طور قابل توجهی بر علاقه به نسل جدید کارپلی تأثیر گذاشته است، زیرا به نظر می‌رسد که داشتن خودرویی با این سیستم در سال جاری تقریباً غیرممکن باشد.

دوم: Android Automotive به آرامی در حال پیشرفت است. جنرال موتورز، ولوو، هوندا، فورد، نیسان، رنو و دیگران قبلاً AAOS را در خودروهای خود نصب کرده‌اند. Android Automotive را می‌توان با یا بدون GAS نصب کرد، بنابراین خودروسازان می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند خدمات گوگل سیستم را تامین کند یا خیر. برخی از تولیدکنندگان مانند BMW، Android Automotive را بدون GAS اتخاذ کرده‌اند و همچنان مسئول ارائه جایگزین‌های شخص ثالث برای خدمات گوگل، از جمله یک فروشگاه برنامه، هستند.

سوم: خودروسازان به توسعه نرم‌افزار داخلی خود برای ارائه یک بسته کامل از ویژگی‌ها متعهدتر شده‌اند. مرسدس اخیراً تأیید کرد که از CarPlay استفاده نخواهد کرد زیرا فقط یک سیستم‌عامل داخلی می‌تواند کل مجموعه ویژگی‌های خودروهایش را تامین کند. سایر شرکت‌ها استراتژی متفاوتی را در پیش گرفته‌اند، زیرا معتقدند که سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار تنها راه حفظ کنترل سیستم سرگرمی است. سیستم سرگرمی می‌تواند در بلندمدت به یک ماشین پولساز تبدیل شود، به‌ویژه با توجه به افزایش محبوبیت مدل اشتراک.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje