Wp Header Logo 125.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ماجرای اکسل یکی از محصولات پرفروش شرکت مدیران خودرو در روزهای گذشته باز هم جای خالی وجود سیاستی مشخص نسبت به اعلام فراخوان‌های تعمیراتی در صنعت خودرو ایران را گوشزد کرد.

سیایستی که تبدیل به یک رویه جهانی بین خودروسازان نامدار جهان از بنز و ب ام و تا تویوتا و ولوو شده است و این شرکت‌ها نه تنها نگاه منفی به فراخوان خودرو ندارند بلکه آن را نقطه قوتی در بحث خدمات پس از فروش خودرو می‌دانند.

نمونه‌های بسیاری از فراخوان‌های عمومی در صنعت خودرو می‌توان مثال زد که معروف‌ترین آنها به فراخوان تعویض ایربگ شرکت ژاپنی تاکاتا بازمی‌گردد که خودروسازان بسیاری را از آسیا تا آمریکا و برای مدت طولانی درگیر کرد.

فراخوان‌های عمومی، شعار “فروش، پایان یک معامله نیست” را تبدیل به یک مصداق عینی می‌کند و خودروسازان جهانی نه تنها از آن فراری نیستند بلکه سیاستی شفاف و علنی برای مواجهه با آن دارند اما در ایران همچنان ما شاهد نگاه منفی به این موضوع و مخفی کاری نسبت به آن و تلاش برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن فراخوان هستیم.

نگاه منفی خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی به مقوله فراخوان خودرو دلایل متعددی دارد اما بیشتر به موضوع افت احتمالی جایگاه خودرو نزد مشتریان و استفاده رقبا از این موضوع بازمی‌گردد.

موضوع اکسل خودرو ام وی ام ایکس۵۵ پرو یکی از آخرین مثال‌ها برای لزوم تغییر در نگاه خودروسازان به موضوع فراخوان‌های عمومی خودرو است که بار دیگر وجود سیاستی واضح و شفاف برای موقعیت‌های این چنینی را یادآوری می‌کند.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بدانید شرکت مدیران خودرو از مدت‌ها قبل از انتشار ویدئوی نقص فنی اکسل ایکس۵۵ پرو و رسانه‌ای شدن آن از این مشکل آگاه بوده و از اواخر فروردین ماه نسبت به اعلام فراخوان این خودروها و تماس با مالکان خودروهای ایکس۵۵ پرو دارای نقص فنی احتمالی، اقدام کرده و در حال رفع مشکل بود اما جلوگیری از رسانه‌ای شدن فراخوان ایکس۵۵ پرو و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی موجب قرار گرفتن این شرکت در موضع ضعف شد.

اگر از ابتدای شروع داستان اکسل ایکس۵۵ پرو که اتفاقا یک موضوع جهانی است و در کشورهای دیگر از جمله مالزی، روسیه و برزیل و … نیز رخ داده، مدیران خودرو این موضوع را علنی می‌کرد یقینا شرایط بهره‌برداری از این موضوع برای رقبا فراهم نمی‌شد.

مدیران خودرو می‌توانست با اعلام عمومی فراخوان ایکس۵۵ پرو نه تنها تصویر بهتری از این برند و خدمات پس از فروش آن نزد مشتریان به نمایش بگذارد بلکه این تهدید را به فرصتی ایده‌آل برای این شرکت تبدیل می‌کرد.

این موضوع بار دیگر ضرورت وجود سیاست شفاف در موضوع فراخوان عمومی تعمیر خودرو در خودروسازان ایرانی را گوشزد می‌کند که همواره جای خالی آن در فضای رسانه‌ای کشور، احساس شده است.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje