Wp Header Logo 557.png

دنیای تحقیق و پژوهش در مقطع دکتری، مسیری به سوی نوآوری و کشف دانش جدید است. به هرحال تحصیل در این مقطع در بسیاری از دانشگاه های دنیا هزینه بالایی خواهد داشت و این مسیر ممکن است برای برخی از دانشجویان چالش برانگیز باشد. تحصیل رایگان دکتری در ترکیه فرصتی طلایی را برای دانشجویان را فراهم کرده تا در محیطی پویا و رو به رشد، علایق پژوهشی خود را دنبال کنند. با تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه علاوه بر بهره مندی از بورسیه های متنوع، از مزایای اقتصادی و فرهنگی زندگی در این کشور بهره مند می شوید و گامی مهم برای پیشرفت خود بر می دارید.

چرا تحصیل رایگان دکترا در ترکیه را انتخاب کنیم؟

تحصیل رایگان دکتری در ترکیه

دلایلی بسیار زیادی برای تحصیل رایگان دکتری در ترکیه به عنوان مقصد ایده ال وجود دارد. برخی از مهم ترین دلیل ها عبارت اند از:

مزایای تحصیلی

  • کیفیت آموزشی: دانشگاه های ترکیه از سطح علمی قابل قبولی در منطقه برخودار هستند، حتی بسیاری از دانشگاه های ترکیه در رتبه بندی های جهانی نیز حضور دارند.
  • تنوع در رشته: رشته های تحصیلی در مقطع دکتری طیف بسیار گسترده ای دارد که این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید متناسب با علاقه و اهدافتان رشته خود را انتخاب کنید.
  • امکانات پژوهشی: تجیزات پژوهشی مدرن و پیشرفته نیز یکی دیگر از مزایای این دانشگاهاست که نیاز شما به تجهیزات مدرن برای انجام تحقیقات با کیفیت بالا را برطرف خواهد کرد.

مزایای اقتصادی

  • تحصیل بدون هزینه: شما با دریافت بورسیه تحصیلی، از پرداخت شهریه و سایر هزینه های مرتبط با آموزش معاف خواهید بود. همچنین بورسیه های تحصیلی برای مقطع دکتری متنوع هستند.
  • هزینه های زندگی مقرون به صرفه: تمام هزینه های زندگی در کشور ترکیه در مقایسه با همسایگان اروپایی و کشور هایی مانند آمریکا بسیار پایین تر خواهد بود.
  • فرصت های شغلی:  پس از پایان تحصیلات در مقطع دکتری فرصت های شغلی زیادی با حقوق مکفی با توجه به مهارت و تخصص شما در ترکیه وجود خواهد داشت.

مزایای فرهنگی

  • تاریخ و فرهنگی غنی: ترکیه کشوری با گذشته تاریخی و فرهنگی غنی است که زندگی در آن تجربه ای منحصر به فرد و جذاب را برای شما خواهد داشت.
  • مردم مهمان نواز: مردم ترکیه به مهمان نوازی و صمیمیت مشهور هستند و به شما در داشتن حس راحتی در این کشور کمک خواهند کرد.
  • موقعیت: ترکیه در تقاطع اروپا و آسیا قرار داد و مهم ترین مزیت آن نزدیکی به کشور ایران است.

گزینه های بورسیه تحصیلی دکتری در ترکیه

گزینه های بورسیه

دولت ترکیه و دانشگاه های آن، متعهد به پشتیبانی از دانشجویان بین المللی مستعد در مقطع دکتری هستند و برای حسن اعتماد نیز طیف گسترده ای بورسیه های تحصیلی را نیز ارائه داده اند. این بورسیه ها به شما کمک می کنند تا با خیالی آسوده به تحصیل رایگان دکتری در ترکیه بپردازید و فقط روی تحقیقات خود متمرکز شوید. در ادامه به برخی از مهمترین بورسیه های تحصیلی خواهیم پرداخت:

بورسیه‌های دولتی:

  • بورسیه TÜBİTAK: این بورسیه توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه تایید شده است و شامل کمک هزینه های پرداخت هزینه های ماهانه، شهریه، بیمه درمانی و بلیط رفت و برگشت هواپیما است. برای اینکه بتوانید چنین بورسیه ای را دریافت کنید باید در یک برنامه دکتری در دانشگاه دولتی ترکیه پذیرفته شده باشید و معدل بالایی نیز داشته باشید.
  • بورسیه ‌های İGA Scholarship: بنیاد İGA (İstanbul Greater Municipality Scholarship) ارائه دهنده چنین بورسیه ای است که به دانشجویان بین المللی با استعداد که در دانشگاه های دولتی یا خصوصی ترکیه در رشته های مرتبط با مهندسی عمران، حمل نقل و شهرسازی تحصیل می کنند تعلق خواهد گرفت. این بورسیه نیز شامل کمک هزینه ماهیانه، شهریه و بیمه درمانی و کمک هزینه سفر است.
  • بورسیه‌های YÖK: این نوع بورسیه ها که توسط شورای آموزش عالی ترکیه ارائه می شوند، به دانشجویان بین المللی بااستعداد که فقط در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل می کنند تعلق خواهد گرفت و شامل کمک هزینه ماهانه، شهریه و بیمه درمانی هستند.

بورسیه‌ های دانشگاهی:

بورسیه ‌های دانشگاه ‌های دولتی و خصوصی: بسیاری از دانشگاه های ترکیه بورسیه های دکتری خود را به دانشجویان مستعد بین المللی ارائه می دهند. این بورسیه ها عموما کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی و کمک هزینه سفر است. در دانشگاه های خصوصی، بورسیه نیز بخشی از شهریه یا کل آن را پوشش خواهد داد.

شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی دکتری در ترکیه

برای اینکه بتوانید اقدام به تحصیل رایگان دکتری در ترکیه نمایید و بورسیه تحصیلی دریافت کنید باید این شرایط را داشته باشید:

  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد
  • رزومه تحصیلی غنی: اطلاعاتی مانند فعالیت های پژوهشی، مقالات علمی چاپ شده، جوایز، افتخارات و سایر تجربیات مرتبط باید در رزومه آورده شود.
  • موفقیت در آزمون های ورودی: برخی از دانشگاه ها ممکن است برای پذیرش، از شما بخواهند که در آزمون های ورودی مانندGRE  یاGMAT  شرکت کنید.
  • تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی: شما باید در زبان انگلیسی یا ترکی سطح قابل قبولی داشته باشید تا به طور موثر تمیرینات درسی و تحقیقات خود را انجام دهید.
  • داشتن انگیزه نامه: شما باید انگیزه نامه ای قوی بنویسید که در آن به طور واضح بگویید چرا علاقمند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه هستید.
  • توصیه نامه: شما باید از دو یا سه استاد که از شما شناخت کافی دارند درخواست کنید برای شما توصیه نامه بنویسند.

مراحل درخواست بورسیه تحصیلی دکتری در ترکیه

درخواست بورسیه

برای درخواست بورسیه تحصیلی مقطع دکتری باید این مراحل را طی کنید:

  • انتخاب رشته و دانشگاه: در مرحله نخست باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای اینکار می توانید از وب سایت دانشگاه ها یا پورتال های بورسیه تحصیلی استفاده کنید. مثلا: https://www.studyinturkiye.gov.tr
  • آماده سازی مدارک: پس از انتخاب رشته و دانشگاه، باید برای جمع آوری مدارک لازم اقدام کنید. این مدارک شامل فرم درخواست، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، رزومه، انگیزه نامه، توصیه نامه ها، مدارک زبان و سایر مدارک مورد نیاز است.
  • ارسال درخواست: بعد از آماده سازی مدارک لازم، باید آن ها را به دانشگاه یا سازمان ارائه دهنده بورسیه ارسال کنید. مهلت ارسال درخواست بسته به نوع بورسیه متفاوت است.

جمع بندی

تحصیل رایگان دکتری در ترکیه، فرصتی را برای دانشجویان فراهم آورده تا در محیطی پویا و رو به رشد، علایق پژوهشی خود را در محیطی با امنیت خاطر دنبال کنند و گامی بلند و رو به جلو در مسیر پیشرفت علمی خود بردارند. با بهرمندی از بورسیه های متنوع، شما می توانید از مزایای تحصیلی، اقتصادی و فرهنگی در این کشور بهره مند شوید و آینده ای روشن را برای خود رقم بزنید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje