Wp Header Logo 729.png
کاربرد درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ چیست

درب سوپاپ خودرو یا قالپاق سوپاپ یکی از قطعات مهم موتور خودرو است که وظیفه حفاظت و محکم‌کردن سوپاپ‌ها و سایر قطعات موتور را بر عهده دارد. این قطعه بر روی سرسیلندر موتور نصب می‌شود و علاوه بر حفاظت فیزیکی، نقش مهمی در جلوگیری از نشت روغن موتور دارد.درپوش سوپاپ یکی از عناصر اساسی در ساختار موتورهای خودرو است که وظیفه‌ی مهمی در جلوگیری از نشت روغن و حفاظت از قطعات داخلی موتور را بر عهده دارد. این قطعه، علاوه بر اینکه به عنوان یک درپوش فیزیکی عمل می‌کند، تأثیر زیادی بر کارایی و عمر موتور دارد. در این مقاله، به بررسی اجزا، وظایف، مشکلات رایج، نحوه نگهداری و تعمیر درپوش سوپاپ پرداخته خواهد شد.

واشر درب سوپاپ در بخش زیرین درب سوپاپ

واشر درب سوپاپ وظیفه آب بندی بین سر سیلندر و درپوش سوپاپ را بر عهده دارد . اگر سالم باشد، گازهای خروجی و روغن موتور نمی توانند از آن خارج شوند. در عین حال، در خودرو تضمین می کند که ذرات کثیفی، رطوبت یا هوا نمی توانند وارد مکانیسم حساس سیلندر شوند.

واشر پوشش سوپاپ ممکن است به مرور زمان با ضعیف شدن مواد نشت کند. تنش زیاد ناشی از نوسان دما یا فشار مکانیکی آن را متخلخل، سخت یا شکننده می کند. در نتیجه واشر درپوش سوپاپ پاره می شود یا می شکند و سیستم نشتی می گیرد .

علائم خرابی واشر درب سوپاپ 

اگر واشر درپوش سوپاپ معیوب باشد، در هنگام رانندگی کمتر متوجه آن می شوید و هنگام بررسی خودرو بیشتر متوجه آن خواهید شد. این علائم نشان می دهد که واشر پوشش سوپاپ نیاز به تعویض دارد :

روغن از محل اتصال سرسیلندر و درپوش سوپاپ نشت می کند.

لکه های روغن زیر خودرو ایجاد می شود.

می توانید قطرات روغن را روی ماشین ببینید.

شما باید بیشتر از حد معمول روغن اضافه کنید.

قسمت بالای شمع ها روغنی به نظر می رسد.

اگر عیب برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، چراغ نشانگر فشار روغن نیز ممکن است روشن شود.

اگر نشت روغن رخ دهد، واشر پوشش سوپاپ معیوب را می توان بر اساس علائم کاملاً واضح تشخیص داد. برای ایمن بودن، باید چک کنید که آیا تنظیم کننده یا آب بند میل بادامک نشتی دارد یا خیر.

درب سوپاپ را تعمیر کنم یا تعویض کنم ؟

یک درپوش سوپاپ فرسوده را همیشه با یک درپوش تازه عوض کنید. دلیل این امر بسیار ساده است: تعویض درب سوپاپ هزینه کمی به همراه داشته و دوباره به خوبی درپوش را بسته می‌کند. علاوه بر این، به طور عمومی امکان تعمیر درپوش سوپاپ وجود ندارد. اگر ارتباط بین درپوش سوپاپ و سرسیلندر همچنان نشت داشته باشد، حالا سوال بسیار دشوار است. احتمالاً درپوش سوپاپ خود فرم خورده است.

در این صورت دو راه وجود دارد ، یا یک درپوش سوپاپ تازه یا دست دوم تهیه کرده و آن را عوض کنید.
یا با استفاده از مواد روان کننده برای درپوش سوپاپ، اقدام به تعمیر آن کنید. اینجا معمولاً از مواد نساجونی مبتنی بر سیلیکون استفاده می‌شود که دماهای بالا را تحمل می‌کنند.

دستورالعمل تعویض درب سوپاپ موتور :

مونتاژ درب سوپاپ یا قالپاق سوپاپ

جدا کردن کابل‌های اشتعال و سپس کویل اشتعال، در صورت لزوم هم انتقال جریان هوا

جزئیاتی از تعمیر درپوش سوپاپ ممکن است نیازمند جدا کردن اجزاء اینجکتورها باشد

برداشتن درپوش سوپاپ، کشیدن درپوش فرسوده و پاک کردن باقیمانده‌ها

نصب درپوش جدید

قرار دادن درپوش سوپاپ و با استفاده از گشتاور معین فشردن آن

نصب مجدد اجزاء مونتاژ شده به صورت صحیح

اهمیت واشر درب سوپاپ

واشر درپوش سوپاپ مهر و موم بین سرسیلندر و پوشش سوپاپ را فراهم می کند و از خروج روغن موتور و گازهای خروجی جلوگیری می کند. اگر این مهر و موم معیوب باشد، روغن موتور از بین می رود که می تواند به سایر اجزای خودرو آسیب برساند. مهر و موم شکسته را می توان با لکه های روغن زیر ماشین، شمع های روغنی یا پر کردن مکرر روغن شناسایی کرد. اگرچه می‌توانید برای مدت کوتاهی با کاسه نمد معیوب رانندگی کنید، اما برای جلوگیری از آسیب بیشتر و گذراندن بازرسی عمومی، باید فوراً تعویض شود. تعمیر واشر پوشش سوپاپ معمولاً منطقی نیست.

خرابی واشر سرسیلندر موجب چه اتفاقی می شود

واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم در سیستم موتور خودرو است و در صورتی که خراب یا فرسوده باشد، ممکن است علائم مختلفی نشان دهد. برخی از علائم خرابی واشر سرسیلندر عبارتند از:

نشت روغن: یکی از علائم اصلی خرابی واشر سرسیلندر، نشت روغن از بین سرسیلندر و بلوک موتور است. این نشت ممکن است در نقاط مختلف اتصال سرسیلندر با بلوک موتور (معمولاً پیرینگهای زیرین) ظاهر شود.

نشت آب خنک کننده: در برخی موارد، واشر سرسیلندر ممکن است خراب شده و باعث نشت آب خنک کننده از بین سرسیلندر و بلوک موتور شود. این ممکن است با دیدن علائم نشت آب، مانند لکه‌های آب یا اثرات خوردگی در این مناطق، قابل مشاهده باشد.

افزایش دمای موتور: واشر سرسیلندر خراب می‌تواند باعث افزایش دمای موتور شود. این افزایش دما ممکن است به دلیل نشت آب خنک کننده یا نشت روغن باشد که به علت خرابی واشر اتفاق می‌افتد.

عملکرد موتور غیرعادی: خرابی واشر سرسیلندر ممکن است منجر به عملکرد غیرعادی موتور شود، از جمله وقفه در کارکرد موتور، عملکرد نامنظم، و حتی از دست دادن قدرت و کارایی موتور.

آب یا روغن در سرشماره: یکی از علائم واضح خرابی واشر سرسیلندر، حضور آب یا روغن در سرشماره موتور است. این نشان دهنده نشت آب یا روغن از میان سرسیلندر و بلوک موتور می‌باشد.

در هر صورت، هر یک از این علائم نشان‌دهنده مشکل جدی در واشر سرسیلندر می‌باشد و نیاز به بررسی و تعمیر یا تعویض آن را مطرح می‌کند.

خرید درب سوپاپ فلزی با کیفیت فوق العاده

شرکت ایده پارت تولید کننده اصلی و اولین شرکتی است که محصول درب سوپاپ فلزی را تولید نموده است. درب سوپاپ فلزی که برای محصولات پژو با موتور xu7 اولین بار معرفی شد ، از قسمت فلزی تشکیل شده است که علاوه بر این دارای آب بندی فوق العاده ای می باشد. این قطعه نخستین بار توسط شرکت ایده پارت معرفی و تولید گشته است.

ویژگی های قالپاق سوپاپ فلزی XU۷

تغییر شکل محفظه بخارات روغن به منظور بهینه شدن جریانات سیال

آب بندی مناسب و بهینه لوله های ورودی و خروجی

تغییر درب روغن ریز جهت آب بندی و توزیع بهتر نیرو

تغییر وضعیت کلمپ درپوش فیلتر یکنواختی نیرو

طراحی زیبا مطابق درپوش های موتور های روز دنیا

استفاده از محفظه فلزی جهت جلوگیری از تغییر شکل درب سوپاپ در مدت کارکرد

نتیجه گیری

توجه به قطعات موتوری بسیار مهم بوده است ، عدم توجه به قطعات موتوری موجب آسیب جدی به موتور می شود. درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ کاملا مهم بوده و رانندگان توجه بسیار زیادی به این قطعات نمی کنند. با بالارفتن کارکرد خودرو همواره توجه لازم به این موارد را داشته باشید. شرکت ایده پارت بزرگ ترین تولید کننده قطعات پلیمری موتوری در ایران می باشد ، تمامی قطعات ایده پارت دارای گارانتی یک ساله و دارای ضمانت اصالت کالا می باشند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje