Wp Header Logo 757.png


منتشر شده در 01 خرداد 1403 ساعت 13:00



عکاس
علیرضا پاداش

ناکامی مجدد وزارت صمت

وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) تبدیل به خانه‌ای برای وعده های خودرویی شده است که بیشتر آن‌ها با گذشت زمان فراموش می‌شوند.

به گزارش آخرین خودرو، این وعده‌های بعید وزیر پیشین، رضا فاطمی‌امین، را به ابتدا به استیضاح کشاند و باعث برکناری او شد. با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی، وزیر جدید این امید به صنعت و بازار خودرو احیا شد که وزیر جدید از وزیر پیشین درس گرفته است و دیگر خبری از وعده دادن‌های بی‌سرانجام خبری نیست. اما آیا این امید به واقعیت پیوست؟

برای پاسخ به چنین سوالی باید وعده‌هایی که علی‌آبادی از ابتدای آغاز کار خود داده است را در مقابل اقدامات انجام شده قرار دهیم و ببینیم آیا این وعده‌ها عملی شده‌اند – یا به مرحله اجرایی رسیده‌اند- یا خیر؟

بازار خودرو ؛ ناامید از وعده‌ها

سکان‌دار فعلی وزارت صمت بارها راهکارهایی جهت کاهش قیمت خودرو در بازار معرفی کرد. برای مثال، او در تاریخ ۳ دی ۱۴۰۲ اعلام کرد: تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی کمک بسیار خوبی برای تعادل قیمت خواهد کرد و می‌تواند بازار را بشدت مدیریت کند. امت تنها پس از اینکه چند روز از گذشت وعده ارزانی قیمت علی‌آبادی گذشت، رشد قیمت‌ها در بازار آغاز شد و برخی از محصولات مونتاژی، افزایش چند صد میلیون تومانی داشتند.

عرضه خودرو

البته باید اشاره کرد که این تنها خبردرمانی علی‌آبادی نبود،  او در آبان سال گذشته بیان کرد:«مردم در خرید خودرو عجله نکنند، چراکه شرایط رو به بهبود است. با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو بر می گردد.» نگاهی به وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد که رکود تورمی همچنان گریبان‌گیر بازار خودروست و سیاست جدیدی اعمال نشده است تا این وضعیت را تغییر دهد.

تیراژ خودرو

وزارت صمت در سال گذشته اعلام کرد تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ اما گزارش سالیانه خودروسازان نشان می‌دهد که خودروسازان به هدف تعیینی خود نرسیدند و به تیراژ یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو بسنده کردند.

در سال جدید هم علی‌آبادی وعده داد که تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ رشد قابل توجهی خواهد داشت، اما چه شد؟ تولید در فروردین ماه به کاهش چشم‌گیری داشت و گویا این کاهش تیراژ در ماه آینده هم ادامه دارد.

تسریع واردات

یکی از عواملی که فاطمی‌امین استیضاح شد واردات قطره‌چکانی خودرو بود. در نتیجه علی‌آبادی در شروع کارش وعده تسریع واردات خودرو داد. او در سال گذشته اعلام کرد:« تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه وارد کشور می‌شود.» او همچنین گفته تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد کشور می‌شود. این در حالی بود که پیش از آن وزارت صمت مدعی شده بود که از دی ماه ماهانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. اما در نهایت تنها ۱۳ درصد وعده وزیر صمت تحقق یافت.

واردات خودرو

اکنون هم با گذشت یک سال، می‌توان مشاهده کرد که روند واردات خودرو همچنان قطره‌چکانی و تنها واردات خودروهای برقی به سرانجامی رسیده است. این‌ها بخش کوچکی از وعده‌وعیدهای علی‌آبادی بود که طی یک سال گذشته به مردم داد. او همچنین قول‌هایی نظیر افزایش کیفیت خودروهای داخلی، آزادسازی قیمت‌ها، کاهش زیان‌دهی خودروسازان، و… به مردم داده بود که می‌توان گفت به غیر از واردات تاکسی و خودروهای برقی هیچ کدام از آن‌ها به سرانجام نرسیده است.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است، چرا وعده‌های عملی نشده برای مسئولان دولتی هیچ مسئولیتی ندارد که دولت‌مردان هنگام دادن وعده، اندکی با تأمل بیشتر صحبت کنند؟

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje