همان‌طور که قبلاً در چرخان گفتیم، ماموت خودرو پس از واردات محصولات جتا، حالا سراغ برند چینی سرس (Seres) رفته و قصد واردات دو شاسی‌بلند آن بنام‌های HM7 و HM5 را دارد.

نمونه‌های این دو خودرو وارد ایران شده‌اند و ماموت هم‌اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که این شاسی‌بلندهای چینی با چه برندی در ایران عرضه خواهند شد.

درهرحال، در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات مدل کوچک‌تر یعنی HM5 بپردازیم.

سرس آیتو M5

 

طراحی بیرونی سرس HM5

سرس HM5 کراس‌اوور کامپکت با 4,785 میلی‌متر طول، 1,930 میلی‌متر عرض و 1,620 میلی‌متر ارتفاع است که دو محور آن از یکدیگر 2,880 میلی‌متر فاصله دارند. این خودرو در بیرون ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و با استفاده از خطوط نرم، به‌ویژه در پروفیل جانبی و نمای عقب، فرمی سیال را به نمایش گذاشته که عناصر تیز و زاویه‌دار در آن به حداقل رسیده‌اند. یکی از مهم‌ترین عناصر بیرونی HM5 که می‌تواند نمایانگر قدرت پنهان زیر این پوسته ساده باشد، جلوپنجره بزرگی است که بر دماغه خودرو سلطه دارد. در قسمت جانبی، شباهت به پورشه ماکان غیرقابل‌انکار است درحالی‌که دستگیره‌های در مخفی هم جلب‌توجه می‌کنند. در عقب اما با چراغ‌هایی که توسط یک نوار LED به هم متصل شده‌اند و یک‌تریم پلاستیکی شیشه‌ای زیر آن، همه‌چیز کمی هیجان‌انگیزتر می‌شود. روی سپر نیز بخش پلاستیکی مشکی بزرگی کار شده است.

سرس آیتو M5

داخل و امکانات سرس HM5

تعهد HM5 به‌سادگی در داخل خودرو هم با یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی در وسط و خطوط افقی فراوان ادامه پیدا کرده است. در اینجا اما به‌طور گسترده‌ای از چرم ناپا استفاده شده که کیفیت خوبی دارد و حس لوکسی به کابین بخشیده است. حتی در قسمت جیب روی درها و پایین کنسول مرکزی هم پلاستیک‌های ارزان به‌سختی دیده می‌شود و کل متریال داخلی از کیفیت بالایی برخوردار است. تریم چوبی واقعی روی درها، داشبورد و پشت صندلی‌ها نیز بر حال و هوای لوکس کابین افزوده است درحالی‌که صندلی‌های جلو بزرگ و راحت هستند.

سرس آیتو M5

در این کراس‌اوور همچنین امکانات و تکنولوژی‌های فراوانی ارائه شده است که یکی از آن‌ها سیستم صوتی 1000 واتی هواوی با 19 بلندگو است. چهار عدد از این بلندگوها در پشت سر راننده نصب شده‌اند و می‌توانند مستقیماً هشدارهای صوتی و راهنمایی‌های سیستم ناوبری را بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر سرنشینان به گوش راننده برسانند.

علاوه بر این، HM5 از شارژر بی‌سیم 40 واتی گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد که سرعت شارژ آن دو برابر شارژرهای بی‌سیم دیگر است. سقف پانوراما، گرم‌کن، تهویه و ماساژور صندلی‌های جلو، هدآپ دیسپلی و شیشه‌های دوجداره جلو و عقب هم از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. صندوق بار این کراس‌اوور چینی 670 لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 775 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

سرس آیتو M5

پیشرانه سرس HM5

سرس HM5 در دو نسخه تمام الکتریکی و برقی ژنراتوری تولید می‌شود که هرکدام در مدل‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری هستند. نسخه تمام الکتریکی محرک عقب به یک موتور الکتریکی با 268 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور در عقب مجهز است درحالی‌که در نسخه چهارچرخ محرک یک موتور الکتریکی هم به محور جلو اضافه می‌شود و مجموع خروجی را به 489 اسب بخار قدرت و 675 نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

در نسخه برقی ژنراتوری هم شاهد ارائه همین موتورها هستیم ولی در کنار این، یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با 150 اسب بخار قدرت هم وجود دارد که به‌عنوان ژنراتور صرفاً به شارژ باطری‌ها می‌پردازد.

سرس آیتو M5

در این نسخه، رانندگی HM5 شبیه خودروهای برقی خواهد بود زیرا چرخ‌ها توسط موتورهای الکتریکی به حرکت درمی‌آیند و پیشرانه بنزینی فقط وظیفه شارژ کرد باطری‌های 40 کیلووات ساعتی را بر عهده دارد. این نسخه بسته به مدل، می‌تواند بین 150 تا 200 کیلومتر را فقط به‌صورت الکتریکی طی کند درحالی‌که با روشن شدن پیشرانه بنزینی این رقم به بیش از 1100 کیلومتر می‌رسد. فعلاً مشخص نیست که ماموت قصد واردات کدام نسخه را دارد اما نسخه برقی ژنراتوری برای بازار کشورمان مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

قیمت سرس HM7

قیمت HM5 در چین از 249,800 یوآن معادل 34,500 دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه به 309,800 یوآن معادل 42,800 دلار می‌رسد. فعلاً نمی‌دانیم که ماموت کدام نسخه از این خودرو را برای واردات انتخاب کرده است اما حتی ارزان‌ترین نسخه هم می‌تواند در کشورمان بیش از 3 میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje