یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
تقریبا تمام سوپرخودروهای قدیمی و رکوردشکنان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی مانند فراری‌های F40 و F50، پورشه ۹۵۹، بوگاتی EB110 و مک‌لارن F1 همگی ارزشی بیشتر از ۱ میلیون دلار دارند و تهیه آن‌ها تقریبا برای نگه‌داری در گاراژ ناممکن است؛ چون کسی حاضر به فروششان نیست. خوشبختانه یک سوپرخودرو در این لیست باقی مانده که برخلاف سایر رقبایش هنوز برای برخی از ثروتمندان قابل دسترسی است. در ادامه بررسی دوباره مجله «اتوکار» را درباره این سوپروخودرو می‌خوانیم:

با وجود اینکه جگوار XJ220 در سرعت با مک‌لارن F1 و در تیراژ تولید با فراری‌های GTO و پورشه ۹۵۹ برابری می‌کرد و به‌عنوان یکی از خودروهای تاریخ‌ساز در مسابقات ۲۴ ساعتی لمان محسوب می‌شود، برخلاف خودروهای یادشده با قیمتی نجومی معامله نمی‌شود. تنها ۴۰۰ هزار پوند کافی است تا این سوپرخودروی جذاب را وارد گاراژ یک متمول کند. درست است که مبلغ ۴۰۰ هزار پوند کم نیست اما در مقایسه با نرخ بالای سایر خودروهای هم‌رده XJ220 بسیار مناسب و منطقی به نظر می‌رسد.

از زمانی که جگوار برای نخستین‌بار از XJ220 پرده‌برداری کرد، حدود ۳۰ سال می‌گذرد؛ یعنی ۴ سال پس از آنکه آن‌ها نخستین موتور V12 خود را مورداستفاده قرار دادند. خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید با کد «J999 JAG» و نخستین XJ220 جهان شناخته می‌شود. این خودرو درکنار بیان حضور یک سوپرخودروی سریع، غیرکاربردی، چشم‌نواز و کوتاه همچنان به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدشده توسط جگوار شناخته می‌شود؛ البته ساخت آن بی‌دردسر هم نبود و سازنده مجبور شد به‌خاطر دگرگونی‌های بسیاری که نسبت‌به نموه کانسپت ایجاد کرده بود، جریمه شد. سرانجام هم در سال ۱۹۹۳ موفق شد تا خود را در مقام برنده کلاس GT مسابقات ۲۴ ساعتی لمان قرار دهد.

XJ220 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۶ ثانیه زمان نیاز داشت و این کار را بدون بهره‌وری از سیستم چهارچرخ محرک، کنترل چسبندگی یا لانچ‌کنترل و با استفاده از یک جعبه‌دنده کند انجام می‌داد که حقیقتا برای آن زمان حیرت‌انگیز است. برای مقایسه بهتر است به معیار سنجش خودروهای امروزی، پورشه ۹۱۱GT3، نگاهی داشته باشیم.

پورشه به لطف سودبردن از چسبندگی بیشتر و پدال و جعبه‌دنده بهتر تنها درعرض ۱۴.۹ ثانیه به سرعت ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما این ماجرا رابطه زیادی با نسبت دنده‌های این خودرو دارد. شاید XJ220 برای گذراندن ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اول به زمان زیادی نیاز داشته باشد اما با گذر از ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت با اختلاف ۰.۵ ثانیه از ۹۱۱GT3 سریع‌تر شتاب می‌گیرد.

XJ220 نخستین خودرویی بود که موفق شد در بخش مستقیم پیست «Millbrook’s Mile» به سرعت‌های ۲۴۰ تا ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ بنابراین XJ220 با استانداردهای امروزی هم هنوز خودروی سریعی به شمار می‌رود. در بررسی‌های گذشته، نشریه‌های زیادی این جگوار کشیده را در مسیرهای خشک تست کرده‌اند اما ما فرصت رانندگی آن را در روزی بارانی داشتیم؛ پس باید در رفتار خود با XJ220 و پدال گاز آن نهایت متانت را به خرج می‌دادیم. هنگامی که ۵۴۲ اسب بخار قدرت انگلیسی شروع به چرخاندن چرخ‌ها می‌کنند باید حتما خودرو را در خط مستقیم نگه داشته و زیاد به پدال گاز فشار نیاورید.

راستش را بخواهید تاحدودی این رفتار غیرقابل پیش‌بینی XJ220 را دوست داشتیم چون مانند سایر سوپرخودروهای امروزی لزوما گوش به فرمان مالکش نیست و برای رام‌شدن، راننده‌اش را به چالش می‌کشاند. چالش اصلی XJ220 سنگینی همه چیز در آن است؛ از فرمان بدون دستیار گرفته تا پدال کلاچ، جعبه‌دنده و پدال ترمز. رفتار راننده با پدال‌ها برای دریافت بازخورد مناسب باید کاملا دقیق و همراه با اعتمادبه‌نفس باشد.

این جگوار قدیمی این پیام را می‌رساند که راننده درکنار دستوردادن به خودرو باید به آن احترام بگذارد. XJ220 خودرویی پهن با دید نه‌چندان مناسب محسوب می‌شود پس باید در تمام لحظات رانندگی، تمام حواس خود را روی راندن آن مترکز کنید. این خودرو با وجود چالش برانگیز بودن هنوز هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. با گذر زمان کم‌کن از صدای متفاوت موتور V6 آن خوشمان آمد؛ صدایی که باعث می‌شود خود را در با ریتم آن همگام کرده و از یک تجربه رانندگی منحصربه‌فرد استفاده کنید.

جگوار با تولید XJ220 قصدی برای بازسازی خاطرات مجموعه «TWR» (که شجره‌نامه مسابقه‌ای آن را تشکیل می‌دهند) نداشته است. جدیت این خودرو را می‌توان در همه‌جا از ورودی‌های دقیق فرمان و پدال گرفته تا حرکت محکم و سریع آن در مواجهه با پیچ‌ها و رفتار وحشیانه موتور به‌خوبی تماشا کرد.

برخلاف خواست باطنی‌مان در ابراز علاقه به XJ220 و توانایی‌هایش، باید روشن کنیم که این سوپراسپرت در درک راننده خود و پاسخ به فرامین او چندان هوشیارانه واکنش نمی‌دهدو به همین دلیل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ترساندن راننده و به چالش کشیدن مهارت‌های رانندگی‌اش باشد. XJ220 به کسانی لذت خالص رانندگی‌اش را ارائه می‌کند که تلاش در درک آن کرده و آن‌گونه برانند که شایسته‌اش است. درکل جگوار XJ220 سوپرخودرویی خوبی محسوب می‌شود که تا به امروز هیچگاه شهرت و توجهی را که لایقش بود دریافت نکرد.

ما XJ220 را به همراه یک دستگاه فراری ۵۱۲TR برای مقایسه عمکلرد آن، به‌منظور بررسی به منطقه «ولز» بردیم. در ادامه مسیر یک زوج دوست‌داشتنی علاقه خود را به جگوار نشان داده و در ادامه مسیر ما را تا «Brecon Beacon’s Black mountain» همراهی کردند. با فرارسیدن غروب خورشید، به آن‌ها پیشنهاد دادیم تا با هر دو خودروی کمی دور بزنند تا شاید قبول به ترک ما کرده و از ما دور شوند. برای حفاظت از خودروها، این کار را با تمام سرعت لازم انجام دادیم.

پس از آنکه تجربه‌شان در رانندگی سوپرخودروها به اتمام رسید، مرد این خانواده از ما تشکر کرد و گفت که باید هرچه زودتر به سر کار برود. برایمان سوال بود که او چه شغلی داشت که تا این حد دیروقت باید برایش آماده شود. سرانجام متوجه شدیم که او یک پلیس راهنمایی شب‌کار بود.

 روز بعد به Millbrook برگشتیم و راننده جگوار به‌خاطر عدم کنترل خودرو مجبور به گذر از روی میدان شد. بخش جلوی XJ220 کمی آسیب دید؛ با این وجود به مسیر خود ادامه دادیم. تنها به این فکر می‌کردیم که مالک خودرو چگونه پس از مخدوش دیدن خودروی عزیزش واکنش خواهد داد. مدیربرنامه مالک XJ220 می‌گفت که یا خودرو تعمیر خواهد شد یا خدا باید به دادتان برسد! نهایتا بررسی به پایان رسید و زمان آن شد که جگوار را به دست مالک برسانیم. او با دیدن صدمه لبخندی زد و به ما گفت که اتفاقات عجیب می‌افتند و نباید نگران این‌ها باشیم؛ بنابراین فردای همان روز یک چک سنگین پرداخت خسارت را برایمان ارسال کرد!
seyedjavad.mercedesbenz
از نظر من این آخرین جگواری بود که واقعا جگوار بود بقیه جگوار های بعد از این هیچ وقت توی سگمنتشون بهترین نبودن
TML BN
بله بقیه جگوار همه تایگر بودن👌🏻👌🏻😂😂
ولی بدون شوخی جگوار دیگه جگوار سابقه نیست و جدی خراب کرده مثل آلفارومئو
Amir
من جدیدا دوست دارم فکر کنم شوخی میکنی
Reza Waffen SS
یادش بخیر تو بازی shadow dancer سگا نسخه XJ220 حکم فرشته نجات رو داشت واسمون
Kamy
با توجه به قیمتش ارزش خرید داره .. واسه اونوری ها هم ۴۰۰ هزار پوند پولی نیست و مطمعنا در آینده ارزش بیشتری پیدا میکنه
A.A.S
طراحیش خیلی قشنگه
A.A.S
طراحیش خیلی قشنگه به خصوص با این رنگ
PURIYA
ماشین فوقوالعاده ای اما اگر بخوام با EB 110 مقایسش کنم مطمعنن EB110 رو انتخاب میکنم .
پدال جان لطفا در مورد بوگاتی EB110 مطلب بزار.
مانی
این جاگوار ۵ برابر قشنگتر از بوگاتیه
و قیمتش هم یک پنجم بوگاتیه
TML BN
یک خودرو اصیل و زیبا و دلچسب و سریع و باکیفیت دیگه آدم از یک ماشین خوب جی میخواد؟؟
بهنام
زیبا بود،اصیل بود ولی بشدت غیرقابل اطمینان بود یعنی کیفیت آنچنانی نداشت .
احمدرضا
معنای واقعی جذاب لعنتی
خیلی با ابهته
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
تو عکس یکی به آخر فراری با اون ابهت بازم جلوش کم میاره
SLR _ 722
بنظرم خیلی ماشین قشنگی هست ،
یادش بخیر توی need for speed 2 از ماشین های خوبش حساب میشد
این و کانسپت فورد gt90 و مک‌لارن F1 سه تا ماشین خوبش بودند
Si
الان این جگوار کجاست
جگوار همون جگوار قدیم نیست
ولی این مدل شاهکار به حساب میاد
Alan.r
یاد اون قسمت تور بزرگ افتادم که کلارکسون می‌گفت اگه سیستم صوتی این جگوار رو با چسب محکم نکنی موقع شتاب گیری میاد تو دهنت😂😂
TML BN
به انگلیس توهین مُکنی؟
مازیار
جالبه چهارتا آمپر روی درش نصب شده
تابحال ندیده بودم
پدرام
فقط آخرش اول گفته نگران نباشید این حادثه ها پیش میاد بعد چک سنگین خسارت رو نوشته 🙂
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟
source

سئو سایت

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط viraje