ایران خودرو اوایل دهه ۹۰ مجبور شد تا وانت پیکان (باردو) را بعد از ۴-۵ دهه تولید، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از فهرست محصولاتش حذف کند. بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی برای اینکه همچنان سهمی از بازار وانت‌های شهری در اختیار داشته باشد، با ترکیب بدنه و کابین پژو پارس و پژو ۴۰۵ و موتور باردو، وانتی ساخت که آریسان نام گرفت و سال ۱۳۹۴ به دست مشتریان رسید. مشکلات شاسی ضعیف و آلایندگی موتور در مقاطعی موجب تعطیلی خط تولید آریسان شد. ایران خودرو با تقویت شاسی و استفاده از موتور پاک‌تر و قوی‌تر، وانت شهری‌اش را با نام آریسان ۲ در نمایشگاه خودرو مشهد معرفی کرد و اواسط پاییز ۱۴۰۱ وارد بازار شده است.
+ کابین جادارتر از مدل قبلی
+ افزایش قدرت و گشتاور موتور
+ بهبود عملکرد گیربکس
+ شاسی محکم‌تر
بدون تغییر در طراحی ظاهری
ثابت ماندن آپشن‌ها
شاسی ضعیف و آلایندگی موتور دلایلی است که موجب تعطیلی خط تولید وانت آریسان شد و آبی‌پوشان جاده مخصوص را وا داشت تا مشخصات فنی محصولشان را زیر و رو کنند.
آریسان ۲ به پیشرانه ۴ سیلندر XU7P-CNG مجهز شده که ۱.۸ لیتر حجم، ۹۶.۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. بدین ترتیب نسل جدید وانت ایران خودرو، ۱۰ اسب بخار و ۶ نیوتن متر از مدل قبلی قدرت و گشتاور بیشتری دارد و استاندارد آلایندگی آن هم از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کرده است.
پیشرانه قوی‌تر و جدیدتر شتاب آریسان را از ۱۶ ثانیه به ۱۳.۸ ثانیه رسانده و سرعت هم از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. نکته مثبت دیگری که آریسان ۲ نسبت به مدل قبلی دارد، کاهش مصرف سوخت است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۲ لیتر بنزین نیاز دارد، در صورتی که نسل اول آریسان ۱۰.۵ لیتر بنزین به ازای ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. با کاهش مصرف سوخت، ظرفیت باک بنزین هم کم شده از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر رسیده، اما حجم مخزن گاز افزایش پیدا کرده و با ۵ لیتر افزایش، حالا ۷۵ لیتر گنجایش دارد.
گیربکس دستی ۵ سرعته BE قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و با ضرایب بهبودیافته، عملکرد بهتری از مدل قبلی دارد.
ایران خودرو یکی از مهم‌ترین معایت آریسان نسل اول را که شاسی ضعیف بود، برطرف کرده. ضعف شاسی مدل اولیه در بعضی مواقع موجب تا شدن خودرو می‌شد که در آریسان ۲ این مشکل حل شده و وزن قابل حمل نیز از ۶۰۰ کیلوگرم به ۷۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده. انتقال محور محرک از دیفرانسیل عقب به جلو موجب شده تا با حذف میل گاردان، لرزش این قطعه رفع شود و همین طور صدای اضافی نیز کاهش پیدا کند.
هر چند تغییر کامل مشخصات فنی، آریسان ۲ را به خودرو بهتری از قبل تبدیل کرده، اما در لیست امکانات و تجهیزات نسل جدید وانت ایران خودرو، به جز اضافه شدن سنسور عقب، تغییری نمی‌بینیم و همان همیشگی‌ها مشاهده می‌شود.
نوع موتور خودرو
خطی بنزینی گازسوز
حجم موتور
۱.۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ
۴ / ۸
تنفس موتور
طبیعی
قدرت
۹۶.۵ اسب بخار
گشتاور
۱۴۶ نیوتن.متر
گیربکس
دستی ۵ سرعته
محور محرک
دیفرانسیل جلو
شتاب
۱۳.۸ ثانیه
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۵
فرمان
هیدرولیک
بدنه
وانت
نوع رینگ
فولادی
طول
۴۶۸۰ میلیمتر
عرض
۱۷۲۰ میلیمتر
ارتفاع
۱۴۶۵ میلیمتر
فاصله محورها
۲۶۶۰ میلیمتر
وزن خالص
۱۲۹۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۲ نفر
اندازه فضای بار
طول: ۱۸۰۰ میلیمتر
عرض: ۱۳۶۰ میلیمتر
عمق: ۴۳۰ میلیمتر
وزن بار قابل حمل
۷۵۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت
۴۰ لیتر بنزین
۷۵ لیتر گاز
قطر رینگ
۱۵ اینچ
کروز کنترل
ندارد
کروز کنترل هوشمند
ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی
ندارد
کنترل سرعت در سرازیری
ندارد
کنترل کشش
ندارد
کنترل پایداری
ندارد
اتو پارک
ندارد
سنسور جلو
ندارد
سنسور عقب
دارد
رادار نقطه کور
ندارد
رادار تغییر لاین
ندارد
رادار تصادف جلو
ندارد
رادار تصادف عقب
ندارد
ترمز ضدقفل
دارد
توزیع نیروی ترمز
دارد
ترمز کمکی
ندارد
ترمز اضطراری
ندارد
ترمز پارک برقی
ندارد
اتولایت
ندارد
چراغ روز
ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان
ندارد
گرم‌کن فرمان
ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
ندارد
ناوبری
ندارد
نمایشگر هدآپ
ندارد
دوربین عقب
ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه
ندارد
کیسه هوا
دارد
ورود بدون کلید
ندارد
استارت بدون کلید
ندارد
تهویه اتوماتیک
ندارد
صندلی برقی راننده
ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو
ندارد
گرم‌کن صندلی جلو
ندارد
سردکن صندلی جلو
ندارد
آینه بغل برقی
ندارد
گرم‌کن آینه بغل
ندارد
پانوراما
ندارد
سانروف
ندارد
طراحی آریسان ۲
آریسان ۲ به جز اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو و خطوط سیاه یا سفید روی نمای جانبی، هیچ تغییر دیگری نسبت به مدل اولیه نداشته و همچنان همان چهره پژویی پیش رویمان قرار دارد. نمای جانبی و کناری نیز همانی بوده که از سال ۱۳۹۴ با ورود آریسان به خیابان‌های کشور دیده بودیم.
کابین آریسان ۲
همان طور که ایران خودرو دست به طراحی ظاهری آریسان ۲ نزده، طراحی داخلی و داشبرد را هم بدون تغییر باقی گذاشته است. با این حال، انتقال چرخ زاپاس از پشت صندلی‌ها به زیر بدنه باعث شده تا کابین جادارتر باشد و نصب صندلی‌های جدید راحتی بیشتری را برای راننده و سرنشین فراهم کرده است. علاوه بر این، طول و عرض فضای بار آریسان ۲ از مدل قبلی کشیده‌تر و پهن‌تر است و می‌تواند بار بیشتری را حمل کند.
نمای عقب آریسان ۲
بازار وانت‌های شهری و کار ایران، اعضای کمی دارد که شامل آریسان، پراید ۱۵۱، وانت نیسان و کارا می‌شود. این خودروها کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و توسط کسب و کارهای شهری استفاده می‌شوند. ظاهر به‌روزتر، امکانات بیشتر و مصرف سوخت کمتر آریسان ۲ را برنده رقابت وانت‌های شهری کشور می‌کند. متقاضیان برای خرید خودرو آریسان ۲ می‌توانند سامانه فروش محصولات ایران خودرو مراجعه کنند و با پرداخت ۲۸۵ میلیون تومان صاحب یک دستگاه وانت جدید شوند.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



source

توسط viraje