روز گذشته خبرگزاری‌های اقتصادی داخلی، خبری مبنی بر واردات بنزین به میزان دو میلیارد دلار منتشر کردند. این اخبار به نقل از زهرا فلاحی کارشناس انرژی مطرح شده است. البته مسئولان دولتی بارها در گفتگوهای خود موضوع واردات بنزین را رد کرده‌اند، با این حال ناترازی در تولید و مصرف بنزین بایستی به روشی حل شده باشد. واردات بنزین نیز یکی از راهکارهای حل این موضوع است.

به گفته فلاحی، اتکای بازار خودرو ایران به سوخت بنزین،‌ باعث ایجاد چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی شده است. عدم تنوع در سبد سوختی باعث شده است تا نوسانات قیمت نفت بر رویه تولید و توزیع سوخت در کشور تاثیر بگذارد. البته راهکار جایگزین پیشنهاد شده توسط فلاحی یک رویه قدیمی است. استفاده از گاز طبیعی یا CNG به عنوان سوخت جایگزین، موضوعی است که از دو دهه پیش مطرح شده است. در نتیجه این کارشناس انرژی هیچ راهکار جدیدی را برای حل موضوع مصرف بنزین در کشور ارائه نکرده است.

همچنین بخوانید: واردات بنزین به کشور آغاز شده است

در حال حاضر اکثر کشورهای جهان در حال حرکت به سمتی هستند که نتیجه آن تنوع در سبد انرژی است. مشتریان می‌توانند خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبریدی،‌ الکتریکی یا هیدروژنی خریداری کنند. همچنین در برخی کشورها همچون ترکیه و اسپانیا، امکان سفارش خودروهای دوگانه سوز با سوخت بنزین و گاز مایع (LPG) وجود دارد. این اتفاق در حالی است که عمده تمرکز مسئولان و کارشناسان بازار ایران،‌ بر توزیع گاز طبیعی یا CNG به عنوان سوخت جایگزین قرار داشته است.

واردات بنزین بلی، واردات خودرو هیبریدی خیر!

مطرح شدن موضوع استفاده از گاز CNG در ابتدای دهه 1380 خورشیدی در ابتدا مورد توجه مردم قرار گرفت. رانندگان ایرانی می‌توانستند از سوخت گاز طبیعی در کنار بنزین استفاده کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. از سوی دیگر نیاز دولت به واردات بنزین نیز با کاهش مصرف کمرنگ شد. با این حال پس از مدتی، معایب استفاده از گاز طبیعی بر مزایای آن برتری یافت. موتور خودروهای داخلی با سوخت گاز طبیعی سازگاری نداشت و از این رو میزان استهلاک خودروها افزایش یافت. در نتیجه مشتریان تصمیم گرفتند تا هزینه‌های بیشتر بنزین را پرداخت کنند. خودروسازان نیز رویه کندی در تولید خودروهای پایه گازسوز داشتند.

اکنون که دو دهه از جنبش دوگانه سوز کردن خودروها می‌گذرد، دیگر نمی‌توان با تکیه بر سوخت CNG‌ مصرف بنزین را مدیریت کرد. بازار خودرو جهان در حال حاضر استفاده از خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی را در دستور کار قرار داده است. بنابراین راهکار بلندمدت مدیریت مصرف سوخت، واردات انبوه خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی به کشور است. بدیهی است که حتی نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده با تولیدات فعلی خودروسازان نیز تاثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف سوخت در کشور خواهد داشت.

source

توسط